Türk yükseköğrenim sisteminin nicel
göstergeler itibariyle temel özellikleri; eğitim program çeşidi, eğitim program
sayısı ve programlar itibariyle öğrenci ve öğretim elemanı sayıları, ekonomik sektörlerin
ihtiyaç duyduğu insan kaynağı bakımından hayati önemdedir. Yine, beş yıllık kalkınma
planlarında ekonomik sektörler bazında nicel ve nitel insan kaynağı öngörüsü
bakımından yükseköğrenim sisteminin röntgeninin çekilmesi kritik önemdedir. Bu
çalışmada, uluslararası standart eğitim sınıflaması (ISCED) çerçevesinde, Türk
yükseköğrenim sistemi nicel verilere dayalı olarak ele alınmaktadır. Böylece,
Türk yükseköğrenim sisteminin, temel özellikleri itibariyle uluslararası
karşılaştırmalara imkan vermesi sağlanacaktır.
Sonuç
olarak, eğitim sınıflaması (ISCED), meslek ve uğraşı sınıflaması (ISCO) ve
ekonomik faaliyet sınıflaması (ISIC) arasında kurulacak bağlantılara dayalı
insan kaynakları planlaması hem ulusal politikalar bakımından hem de
uluslararası raporlama ve karşılaştırmalar bakımından yararlı olacaktır.
Türk yükseköğrenim sistemi Avrupa yükseköğrenim alanı Türk üniversite sistemi ISCED sınıflaması yükseköğrenim politikası
Basic features of Turkish higher education system in terms of quantitative indicators are vital for the human resources needed by economic sectors. The type and number of education program and the numbers of students and teaching staff are primary quantitative indicators. In addition, it is critical to make an x-ray of the higher education system in terms of quantitative and qualitative human resource projection based on economic sectors in the five-year development plans. In this study, Turkish higher education system is handled based on quantitative data within the framework of international standard classification of education (ISCED). Thus, it will be ensured that Turkish higher education system will enable international comparisons in terms of its basic features.
Consequently, human resource planning based on the links between education classification (ISCED), occupational classification (ISCO) and economic activity classification (ISIC) would be useful both in terms of national policies and international reporting and comparisons; and starting point is classification of education in the higher education system.
ISCED classification Turkish higher education system Turkish university system European higher education area higher education policy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .