İnovasyon Latince bir sözcük olan “innovatus”tan türetilmiş bir sözcük olup, kavram olarak hem bir süreci yenilemeyi veya yenilenmeyi anlatır. İşletmeler arasında yaşanan rekabette inovasyon kavramının öneminin anlaşılması, işletmelerin araştırma ve geliştirmeye verdikleri önemin artmasına neden olmuştur. Artan inovasyon faaliyetleri sonucu ortaya çıkan birçok yeni ürün, işletmelerin büyümesine ve daha karmaşık bir yapı haline gelmesine neden olmuştur. Bu durum işletmelerin yönetilmesini zorlaştırmış ve yöneticilerin doğru ve hızlı üretilen finansal bilgilere olan ihtiyaçlarını arttırmıştır. Yaşanan inovatif ortama ayak uydurmak zorunda olan geleneksel muhasebe yöntemlerinde bu sebeple birçok yenileşme hareketi ortaya çıkmıştır. Bu inovasyon çalışmalarının odak noktası, işletme performanslarını ve maliyetlerini doğru ve hızlı tespit edebilecek yöntemlerin geliştirilmesidir.Muhasebe belli sistem ve süreçlerin bir araya gelmesi ile oluşan bir bilgi sistemidir. Bu sebeple, muhasebede gerçekleşen inovasyon çalışmaları literatürde yer alan inovasyon çeşitlerinden Süreç İnovasyonu’nun içinde yer almaktadır. Ayrıca muhasebe inovasyonlarını, süreç inovasyonunun altında iki alt başlık halinde incelemek mümkündür. Bunlar planlanmış inovasyonlar ve zorunlu inovasyonlardır. Planlanmış inovasyonlar, ihtiyaçlar sonucu ortaya çıkan ve uygulanan inovasyonlardır. Bunlardan en önemlileri sırasıyla, hedef maliyetleme yöntemi, Kaizen maliyetleme yöntemi, faaliyet tabanlı maliyetleme yöntemi, adli muhasebe, faaliyet tabanlı bütçeleme yöntemi ve stratejik maliyet yönetimidir. Zorunlu inovasyonlar ise, muhasebe alanında yaşanan zorunlu değişikliklerin sonucu ortaya çıkan bir inovasyon türüdür. Zorunlu olarak gerçekleşen muhasebe inovasyonlarına örnek olarak, ülkemizde yürürlükte bulunan “Enflasyon Muhasebesi” uygulaması verilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 3 Sayı: 1 |