Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği

Yıl 2014, Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 53, 01.03.2014

Öz

Organizations that share, promote and evaluate information have remained standing at the present time.Producing collective knowledge, creating collective unity and utilizing available human resources as intellectual capital are important competitive advantages for organizations, mainly because knowledge is the fundamental dynamic of the era.In this respect, World Café studies,an easy to use and fun new technique, is the ideal collective information-gathering tool and a communication model for organizations.This study technique has a post-modern structure based on brainstorming and is frequently used especially in educational institutions nowadays. This study provides information about the basic features, the theoretical structure, and the implementation process of World Cafe method and emphasizes its importance for organizations. 1. GİRİŞ Bugünün teknik şartlarında hemen her ürün kopyalanabilmekte, her değer taklit edilebilmektedir. En kaliteli olarak anılan bir markanın en değerli bulunan ürünü işgücünün ucuz olduğu ülkelerde aynen kopyalanabilmektedir. Bunun yanında entelektüel sermaye ve organizasyona kattığı katma değer taklit edilememektedir. Bu yüzdendir ki Google, Microsoft ve Apple gibi firmaların ürünleri taklit edilmelerine rağmen hala piyasa değerlerini korumakta ve artırmaktadırlar. Bu bağlamda yeni yönetsel teknikler, elemanların bilgi, beceri ve yeteneklerini sürekli geliştirme ve bundan fayda yaratma amacına dönüktür. Organizasyonlar; yetkilendirme, güçlendirme, ortak akıl gibi çeşitli uygulamaları etkin olarak kullanmaktadır. Bu açıdan organizasyonların öncelikli çabası yaratıcı, içsel motivasyona sahip, öğrenme ve kendini geliştirmeye istekli, kişisel hedefleri ile kurumsal hedeflerini birleştirebilmiş çalışanlara sahip olmaktır ve onlarla birlikte sinerji oluşturarak kolektif bilgiye ulaşmaktır. Bu nedenledir ki sözü geçen ihtiyaç doğrultusunda son yıllarda kolektif bilgi üretmek adına pek çok teknik geliştirilmiştir. Bunlardan biri olan World Cafe çok yenilikçi fakat bir o kadar da basit bir tekniktir. Bu tekniğin uygulanması için Google’ın ya da Apple’ın dahi çocuklarına gerek duyulmaz. Zaten amaç ortalama insanlardan ortalama üstü fikirler yaratmaktadır. Düşüncenin temelinde “her fikir altın değerindedir” olduğu yatar. . KOLLEKTİF BİLGİ VE KOLLEKTİF BİLGİ ÜRETME TEKNİKLERİ Günümüz değişim ve ağır rekabet koşullarında örgütler daimi olarak değişime ayak uydurmak hatta çoğu zaman yön vermeye çalışmak durumundadırlar. Bu süreç içersinde ihtiyaçları olan yegane silah “bilgi”dir. Organizasyon içerisinde

Kaynakça

  • ALTUN, D. (2009). World Cafe, http://www.ikedaconsulting.com/documents/Worldcafe_TR.pdf; erişim tarihi: 18.03.2011
  • AMİDON, S.R. (2005), “Writing The Learning Organızation: A Framework for Teaching and Research”, Business Communication Quarterly, 68(4): 406-428.
  • BİLEN, M. (2002). Plandan Uygulamaya Öğretim. AnıYayıncılık, Ankara
  • BROWN, J. VE ISAACS, D. (2001). The World Cafe: Living Knowledge Through Conversations That Matter. The Systems Thinker. 12(5)
  • BROWN, J. VE ISAACS, D. (2006). The World cafe(Dünya Cafe). çeviri: Anita Tatlıer, GOA Yayıncılık, İstanbul
  • BROWN, J. VE ISAACS, D.(1997), conversation as a core business Process, The Systems Thinker, 7(10)
  • ÇAKICI, A. (2008), “Örgütlerde Sessiz Kalınan Konular, Sessizliğin Nedenleri ve Algılanan Sonuçları Üzerine Bir Araştırma” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 117-134.
  • ÇAVUŞ, Ş. (2005), Aktif Öğretim Yöntemlerinden Beyin Fırtınası Yöntemi ve Uygulaması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14/Sayı:1, Adana.
  • DOGAN, N. (2007), “Yaratıcı Düsünme ve Yaratıcılık”, Editör: Özcan Demirel, Egitimde Yeni Yönelimler, Genişletilmiş 2. Baskı, Pegema Yay., s.167-192.
  • DURU, M. K. (2007) ,İlköğretim Fen Bilgisi Dersinden Beyin Fırtınası Yöntemiyle İle Öğretimin Başarıya, Kavram Öğrenmeye Ve Bilişüstü Becerilere Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • GALLOWAY,D. VE COY,L (2008).Community Conversations That Matter Hosting A World Cafe. http://www.redivu.org/bvcprospectiva/22.pdf, erişim tarihi:30.03.2011
  • HAŞİT, G. (2003), İşletme Başarısında Yönetsel Yaratıcılığın Rolü, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:5, S:8, Haziran,2003, ss.171–180.
  • İBİCİOĞLU, H.; ADIGÜZEL, O. ve ÖZTÜRK, U.C.,"Ortalama İnsanlardan Ortalama Üstü Fikirler Yaratma: Üniversitelerde World Cafe Reformu", Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi, 27-29 Mayıs 2011.
  • İNCE, M. (2005), Değişim Olgusu Ve Örgütlerde İnsan Kaynakları Yönetiminin Değişen Fonksiyonları, ), Selçuk Üniversitesi Sbe Dergisi, Sayı: 14, s. 319-339
  • İŞEVİ, A. S. ve ÇELME, B.,(2005). “Bilgi Çağında Yeni Hazine: Entellektüel Sermayeyle Rekabeti Yakalamak”, Bilgi Dünyası, Cilt.6, Sayı:2, s.251-267.
  • KARAARSLAN, F. (2010), Konuşma Ve Yazma Eğitiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Etkililiği, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • KARACAOĞLU, K. VE CİNGÖZ, A. (2009). Işgören Sessizliğinin Kaynağı Olarak Liderlik Davranışı Ve Örgütsel Adalet Algısı”, 17. Ulusal Yönetim Ve Organizasyon Kongresi-Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Işletme Bölümü,ss.700-707
  • KISA, F. (2007), Beyin Fırtınası Tekniğiyle Kavram Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarı Düzeylerine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • KOÇ, H. (2009), Entellektuel Sermaye Acısından Lider Yoneticilik Davranısının Sektorel Farklılasması, Kamu-İş Dergisi, 10(3),201217
  • ÖZÖZER, Y. (2004). Ne Parlak Fikir. Yaratıcı Düşünme Yöntemleri. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • RAWLINSON, J., Georffrey (1995), Yaratıcı Düşünce ve Beyin Fırtınası, Çev., Osman Değirmen, Rota Yayınları, İstanbul.
  • ROWATT, W. C. ,K. PAUL NESSELROADE, JR. JAMES, K. BEGGAN ve SCOTT T. ALLISON (1997), Perceptions OF Brainstorming in Groups: The Qualitv Over Quantity Hvpothesis, The Journal of Creative Behavior; Volume 31 Number 2. pp:131-150
  • SAS, Strategıc,Plannıng Process Student “World%Café” Community Conversations, http://www.saschina.org/resource/resmgr/docs/sas_student_world_cafes_repo.pdf, erişim tarihi: 10.11.2011
  • SCHİEFFER, A.; ISAACS, D. VE GYLLENPALM ,B. (2004). The World Café: Part One, World Business Academy.18(8)
  • STEWART Thomas A.,(1997), Entellektüel Sermaye; Kuruluşların Yeni Zenginliği, Kontent Kitap, BZD Yayınları, İstanbul.
  • SUNGUR, N. (1997), Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • SÜNBÜL, A. M. (2002), Yaratıcılık ve Birey, Editör: Ali Murat Sünbül, Eğitime Yeni Bakışlar, Mikro Yayınevi, s.163-180.
  • SUTTON, R.and A. HARGADON (1996), Brainstorming Groups in Context: Effectiveness in a Product Design Firm, Administrative Science Quarterly, Vol. 41, No. 4,685-718.
  • WCC-World Cafe Community (2007). A World Cafe Hosting Guide, http://www.empowermentinstitute.net/lcd/lcd_files/World_Cafe_Hosting_Guide.pdf, erişim tarihi: 05.04.2011
  • WCC-World Cafe Community (2008), Cafe to Go. http://www.theworldcafe.com/articles/cafetogo.pdf, erişim tarihi: 02.04.2011 YAVUZER, S. H. (1989), Yaratıcılık, Boğaziçi Üniversitesi Basımevi, İstanbul.

Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği

Yıl 2014, Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 53, 01.03.2014

Öz

Günümüzde bilgiyi değere dönüştüren, paylaşan ve yaygınlaştıran organizasyonlar ayakta kalabilmektedir. Kolektif bilgi üretebilmek, kolektif birlik oluşturabilmek eldeki insan kaynağını entelektüel sermaye olarak değerlendirebilmek önemli bir rekabet avantajıdır. Çünkü çağın temel dinamiği bilgidir. Bu açıdan ortaklaşa bilgi üretebilmede yeni ve kullanımı kolay ve eğlenceli bir teknik olan World Cafe uygulamaları örgütler için ideal bir kolektif bilgi toplama aracı ve iletişim modelidir. Beyin fırtınası temeli üzerine kurulmuş post modern bir yapıda olan bu uygulama özellikle eğitim kurumları olmak üzere günümüzde sıklıkla kullanılmaktadır. Bu çalışmada, World Cafe uygulamasının temel özellikleri, teorik yapısı, uygulama süreci hakkında genel bir çerçeve oluşturularak bu uygulamanın örgütler açısından önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ALTUN, D. (2009). World Cafe, http://www.ikedaconsulting.com/documents/Worldcafe_TR.pdf; erişim tarihi: 18.03.2011
  • AMİDON, S.R. (2005), “Writing The Learning Organızation: A Framework for Teaching and Research”, Business Communication Quarterly, 68(4): 406-428.
  • BİLEN, M. (2002). Plandan Uygulamaya Öğretim. AnıYayıncılık, Ankara
  • BROWN, J. VE ISAACS, D. (2001). The World Cafe: Living Knowledge Through Conversations That Matter. The Systems Thinker. 12(5)
  • BROWN, J. VE ISAACS, D. (2006). The World cafe(Dünya Cafe). çeviri: Anita Tatlıer, GOA Yayıncılık, İstanbul
  • BROWN, J. VE ISAACS, D.(1997), conversation as a core business Process, The Systems Thinker, 7(10)
  • ÇAKICI, A. (2008), “Örgütlerde Sessiz Kalınan Konular, Sessizliğin Nedenleri ve Algılanan Sonuçları Üzerine Bir Araştırma” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 117-134.
  • ÇAVUŞ, Ş. (2005), Aktif Öğretim Yöntemlerinden Beyin Fırtınası Yöntemi ve Uygulaması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14/Sayı:1, Adana.
  • DOGAN, N. (2007), “Yaratıcı Düsünme ve Yaratıcılık”, Editör: Özcan Demirel, Egitimde Yeni Yönelimler, Genişletilmiş 2. Baskı, Pegema Yay., s.167-192.
  • DURU, M. K. (2007) ,İlköğretim Fen Bilgisi Dersinden Beyin Fırtınası Yöntemiyle İle Öğretimin Başarıya, Kavram Öğrenmeye Ve Bilişüstü Becerilere Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • GALLOWAY,D. VE COY,L (2008).Community Conversations That Matter Hosting A World Cafe. http://www.redivu.org/bvcprospectiva/22.pdf, erişim tarihi:30.03.2011
  • HAŞİT, G. (2003), İşletme Başarısında Yönetsel Yaratıcılığın Rolü, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:5, S:8, Haziran,2003, ss.171–180.
  • İBİCİOĞLU, H.; ADIGÜZEL, O. ve ÖZTÜRK, U.C.,"Ortalama İnsanlardan Ortalama Üstü Fikirler Yaratma: Üniversitelerde World Cafe Reformu", Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi, 27-29 Mayıs 2011.
  • İNCE, M. (2005), Değişim Olgusu Ve Örgütlerde İnsan Kaynakları Yönetiminin Değişen Fonksiyonları, ), Selçuk Üniversitesi Sbe Dergisi, Sayı: 14, s. 319-339
  • İŞEVİ, A. S. ve ÇELME, B.,(2005). “Bilgi Çağında Yeni Hazine: Entellektüel Sermayeyle Rekabeti Yakalamak”, Bilgi Dünyası, Cilt.6, Sayı:2, s.251-267.
  • KARAARSLAN, F. (2010), Konuşma Ve Yazma Eğitiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Etkililiği, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • KARACAOĞLU, K. VE CİNGÖZ, A. (2009). Işgören Sessizliğinin Kaynağı Olarak Liderlik Davranışı Ve Örgütsel Adalet Algısı”, 17. Ulusal Yönetim Ve Organizasyon Kongresi-Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Işletme Bölümü,ss.700-707
  • KISA, F. (2007), Beyin Fırtınası Tekniğiyle Kavram Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarı Düzeylerine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • KOÇ, H. (2009), Entellektuel Sermaye Acısından Lider Yoneticilik Davranısının Sektorel Farklılasması, Kamu-İş Dergisi, 10(3),201217
  • ÖZÖZER, Y. (2004). Ne Parlak Fikir. Yaratıcı Düşünme Yöntemleri. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • RAWLINSON, J., Georffrey (1995), Yaratıcı Düşünce ve Beyin Fırtınası, Çev., Osman Değirmen, Rota Yayınları, İstanbul.
  • ROWATT, W. C. ,K. PAUL NESSELROADE, JR. JAMES, K. BEGGAN ve SCOTT T. ALLISON (1997), Perceptions OF Brainstorming in Groups: The Qualitv Over Quantity Hvpothesis, The Journal of Creative Behavior; Volume 31 Number 2. pp:131-150
  • SAS, Strategıc,Plannıng Process Student “World%Café” Community Conversations, http://www.saschina.org/resource/resmgr/docs/sas_student_world_cafes_repo.pdf, erişim tarihi: 10.11.2011
  • SCHİEFFER, A.; ISAACS, D. VE GYLLENPALM ,B. (2004). The World Café: Part One, World Business Academy.18(8)
  • STEWART Thomas A.,(1997), Entellektüel Sermaye; Kuruluşların Yeni Zenginliği, Kontent Kitap, BZD Yayınları, İstanbul.
  • SUNGUR, N. (1997), Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • SÜNBÜL, A. M. (2002), Yaratıcılık ve Birey, Editör: Ali Murat Sünbül, Eğitime Yeni Bakışlar, Mikro Yayınevi, s.163-180.
  • SUTTON, R.and A. HARGADON (1996), Brainstorming Groups in Context: Effectiveness in a Product Design Firm, Administrative Science Quarterly, Vol. 41, No. 4,685-718.
  • WCC-World Cafe Community (2007). A World Cafe Hosting Guide, http://www.empowermentinstitute.net/lcd/lcd_files/World_Cafe_Hosting_Guide.pdf, erişim tarihi: 05.04.2011
  • WCC-World Cafe Community (2008), Cafe to Go. http://www.theworldcafe.com/articles/cafetogo.pdf, erişim tarihi: 02.04.2011 YAVUZER, S. H. (1989), Yaratıcılık, Boğaziçi Üniversitesi Basımevi, İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münire Çiftçi Bu kişi benim

Umut Can Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çiftçi, M., & Öztürk, U. C. (2014). Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(1), 45-53.
AMA Çiftçi M, Öztürk UC. Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. Mart 2014;6(1):45-53.
Chicago Çiftçi, Münire, ve Umut Can Öztürk. “Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2014): 45-53.
EndNote Çiftçi M, Öztürk UC (01 Mart 2014) Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 6 1 45–53.
IEEE M. Çiftçi ve U. C. Öztürk, “Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 45–53, 2014.
ISNAD Çiftçi, Münire - Öztürk, Umut Can. “Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 6/1 (Mart 2014), 45-53.
JAMA Çiftçi M, Öztürk UC. Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. 2014;6:45–53.
MLA Çiftçi, Münire ve Umut Can Öztürk. “Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2014, ss. 45-53.
Vancouver Çiftçi M, Öztürk UC. Kollektif Bilgi Üretiminde Reformsal Bir Yaklaşım Olarak World Cafe Tekniği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. 2014;6(1):45-53.