Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimleri
Yıl 2021,
, 226 - 251, 29.12.2021
İsa Urhanoğlu
,
Hakan Bayırlı
,
Uğurtan Aslan
Öz
Covid-19 pandemisi sürecinde mecburi yapılan uzaktan eğitim, eğitime dair birçok inancı ve pratiği değiştirmiştir. Bu değişim sürecinin en önemli paydaşlarından birisi öğretmenler olmuştur. bu çalışmanın amacı pandemi sürecinde zorunlu yapılan uzaktan eğitime dair sınıf öğretmenlerinin deneyimlerini keşfetmektir. Araştırma temel nitel araştırma deseniyle yürütülmüştür. Katılımcılar uygun örneklem ile belirlenen 45 sınıf öğretmenidir. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçları sınıf öğretmenlerinin ilkokul için EBA içeriklerini ve ders saatlerini yetersiz bulduğunu göstermiştir. Bunun yanı sıra araştırma sonuçları velilerin ilgili olması durumunda öğrencilerin hem derslere katılımlarının arttığı hem de ödev ve sorumluluklarını daha çok yerine getirdiklerini göstermiştir. Sınıf öğretmenleri bilgiye kolay erişim sağlamasını uzaktan eğitimin en önemli avantajı olarak görürken; fırsat eşitsizliklerini, kontrol ve takip zorluğu, sağlıklı iletişim kuramamayı ve dikkat dağınıklığını ise en önemli dezavantajları olarak ifade etmiştir. Araştırma bulguları ışığında öğrenciler arasındaki fırsat eşitsizliklerin ivedilikle giderilmesi için gereken çalışmaların öğretmenler, idareciler ve bakanlık yetkilileri tarafından yürütülmesi önerisinde bulunulabilir.
Kaynakça
- Adıgüzel, A. (2020). Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitim ve Öğrenci Başarısını Değerlendirmeye İlişkin Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 253-271 https://doi.org/10.37669/milliegitim.781998
- Arslan, K., Görgülü Arı, A.,& Hayır Kanat M.(2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Verilen Uzaktan Eğitim Hakkında Veli Görüşleri. ulakbilge, 57 (2), 192–206. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-09-57-03
- Arslan, Y.,& Şumuer, E. (2020).Covıd-19 Döneminde Sanal Sınıflarda Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sınıf Yönetimi Sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791453
- Balaman, F., & Tiryaki, S. H. (2021). Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
- Bakioğlu, B.,& Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129.https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
- Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
Çakın, M., & Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.https://doi.org/10.24289/ijsser.747901
- Çilek, A., Uçan, A., & Ermiş, M. (2021). Pandemi Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. TURAN: Stratejik Araştırmalar Merkezi, 13(49), 308-323.
- Demir, F.,& Özdaş, F. (2020). Covid-19 Sürecindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
- Demir, S., & Kale, M., (2020). Öğretmen Görüşlerine Göre, Covid-19 Küresel Salgını Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies , 15(8), 3445-3470.https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
- Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. VIII. Akademik Bilişim (s. 65-68). Denizli, Türkiye.https://www.researchgate.net/profile/Serkan-Dincer/publication/298192658_Bilgisayar_destekli_egitim_ve_uzaktan_egitime_genel_bir_bakis/links/56e6a14308ae65dd4cc1b3e9/Bilgisayar-destekli-egitim-ve-uzaktan-egitime-genel-bir-bakis.pdf
- Doghonadze, N., Aliyev, A., Halawachy, H., Knodel, L., & Adedoyin, A. S. (2020). The Degree of Readiness to Total Distance Learning in the Face of COVID-19-Teachers’ View (Case of Azerbaijan, Georgia, Iraq, Nigeria, UK and Ukraine). Journal of Education in Black Sea Region, 5(2), 2-41. https://doi.org/10.31578/jebs.v5i2.197
- Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
- Erol, M. & Erol, A.(2020). Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Ebeveynleri Gözünden İlkokul Öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 529-551. https://doi.org/10.37669/milliegitim.766194
- Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 Belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde Eğı̇tı̇m: İlkokulda Zorunlu Uzaktan Eğı̇tı̇me İlı̇şkı̇n Öğretmen Görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. https://doi.org/10.29065/usakead.736643
- Gören, S. Ç., Gök, F. S., Yalçın, M. T., Göregen, F., & Çalışkan, M. (2020).Küresel Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi: Ankara Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 69-94.https://doi.org/10.37669/milliegitim.787145
- Gülay Ogelman, H., Güngör, H., & Göktaş, İ. (2021). Covıd-19 Ve Yeni Dönemdeki Okula Uyum Süreci: Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) ISSN: 2146-9466, 10(1), 11-24.
- Hebebci, M. T., Bertiz, Y., & Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the Coronavirus (COVID-19) Pandemic. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 267-282.
- İmamoğlu, H. V. ve Siyimer-İmamoğlu, F. (2020). Coronavirüs Salgını ve Uzaktan Eğitim Süreci Hakkında Öğretmen Görüşleri: Şehit Bülent Yalçın Spor Lisesi ve Şehit Ertan Yılmaz Güzel Sanatlar Lisesi (Sinop) Örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4): 742-761.
- Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N., & Özcan, M.(2021).Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimin Yararına İlişkin Algılarının İncelenmesi. Humanistic Perspective, 3(1), 209-224. https://doi.org/10.47793/hp.844113
- Kear, K., Chetwynd, F., Williams, J. ve Donelan, H. (2012). Web conferencing for synchronous online tutorials: Perspectives of tutors using a new medium. Computers & Education, 58(3), 953-963. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.015
- Keleş, H. N., Atay, D., & Karanfil, F. (2020). COVİD 19 Pandemi Sürecinde Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 155-174. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787255
- Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C., & Doğrukök, B. (2020 ). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959
- Margolis, E.,&Zunjarwad, R. (2018). Visual research. In(Eds. Denzinand Lincoln) The Sage handbook of qualitative research, 1039-1089.Sega.
MEB.(2020a,Aralık).http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr
- MEB., (2020b, Aralık). Bakan Selçuk, 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detayları anlattı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktanegitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
- MEB.(2021a,Mayıs).http://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi-egitimde-kontrollu-normallesme-surecinde-egitim-kurumlarinin-acilma-ve-uygulama-kriterleri/haber/22651/tr
- Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber.(Çev. Ed. Selahattin Turan).Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mikušková, E. B.,&Verešová, M. (2020). Distance Education During Covid-19: The Perspective Of Slovak Teachers. Problems of Education in the 21st Century, 78(6), 884.
- Miles, M. B.,&Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Çev. Ed Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy).Pegem Akademi.
- Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
- Odabaş, H. (2004, 21-24 Ekim) “İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı”. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu. Ankara,Türkiye.
http://eprints.rclis.org/8225/1/Internet_Tabanli_Uzaktan_%C3%96grenim_Modelinin_Bilgi_Hizmetlerine_Y%C3%B6nelik_Y%C3%BCksek_%C3%96gretim_Programlarinda_Kullan.pdf
- Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
- Qiu, W., Rutherford, S., Mao, A., & Chu, C. (2017). The pandemic and its impacts. Health, culture and society, 9, 1-11.
- Romiszowski, A. J. (2004). How's the e-learning baby? Factors leading to success or failure of an educational technology innovation. Educational technology, 44(1), 5-27.
- Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education.7th Edition.Information Age Publishing,Inc.
- Sönmez, V.& Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, Aralık). https://www.covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html
- Telli Yamamoto, G.,& Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.https://doi.org/10.32329/uad.711110
- Türker, A., & Dündar, E. (2020).Covıd-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
- UNESCO (2020a, Aralık).School closures caused by coronavirus (COVID-19).https:// en.unesco.org/covid19/educationresponse#durationschoolclosures
- UNESCO (2020b, Aralık).COVID-19 Educational disruption and response,https://en.unesco.org /covid19/educationresponse
- Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayınları.
- Ünal, M , & Bulunuz, N . (2020). Covıd-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi Ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 343-36 https://doi.org/10.37669/milliegitim.775521.https://doi.org/10.37669/milliegitim.775521
- Valentine, D. (2002). Distance learning: Promises, problems, and possibilities. Online journal of distance learning administration, 5(3).
- WHO (2020, Aralık). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
- Yenal, A. Ç. (2009). Uzaktan eğitim. (Tez No. 241846) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
- Yurtbakan, E. & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43780