Son dönemlerde
yapılan çalışmalarda, üstbilişsel stratejilerin bilimsel kavramların ve
becerilerin öğretilmesinde önemli bir rolü olduğu ve bu nedenle üstbilişsel
stratejilerin Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) disiplinlerinin
öğretimine dahil edilmesi gerektiği belirtmektedir (NRC, 2012). Bu kapsamda
hangi tür öğretim ortamlarının üstbilişsel stratejilerin kullanımını
geliştirdiği disipline dayalı eğitim temelinde araştırma konusu olmaya
başlamıştır. Gerek yurt içinde gerek yurt dışında gerçekleştirilen
araştırmalarda araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim ile argümantasyon tabanlı
öğretim uygulamalarının öğrencilerin üstbilişsel bilgi ve becerilerini
geliştirmede başarılı olduğu görülmüştür. Bu çalışmada, fen sınıflarında
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının öğrencilerin
üstbilişsel bilgi ve becerilerine etkisi araştırılmıştır. Çalışma, Fen
Bilimleri dersinde dokuz haftada gerçekleştirilmiştir. Dersler öğretmen kılavuz
kitabındaki talimatlar doğrultusunda işlenmiştir. Laboratuvar etkinliklerini
ise kontrol grubu geleneksel yaklaşıma dayalı olarak, deney-1 grubu açık
araştırma-sorgulama temelli ATBÖ yaklaşımına dayalı olarak, deney-2 grubu
rehberlikli araştırma-sorgulama temelli ATBÖ yaklaşımına dayalı olarak gerçekleştirmiştir.
Veri toplama aracı olarak Üstbiliş Ölçeği kullanılmıştır (Yıldız, Akpınar,
Tatar & Ergin, 2009). Çalışmanın sonunda iki sonuç elde edilmiştir. Bunlardan ilki öğrencilerin
üstbilişsel
bilgi ve becerilerini arttırmada ATBÖ temelli laboratuvar uygulamalarının,
geleneksel temelli laboratuvar uygulamalarına göre daha başarılı olduğu diğeri
ise öğrencilerin üstbilişsel bilgi ve becerilerini arttırmada rehberlikli
araştırma-sorgulamaya dayalı ATBÖ laboratuvar uygulamalarının, açık
araştırma-sorgulamaya dayalı ATBÖ laboratuvar uygulamalarına göre daha başarılı
olduğudur.
Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme araştırma-sorgulama üstbiliş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |