Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 59, 05.12.2019

Öz




Etkili bir çevre eğitiminin gerçekleştirilmesinde
öğrencilerin çevre sorunları hakkındaki görüşleri önemlidir. Bu araştırma
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki görüşlerini
belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiş fenomenoloji deseninde nitel bir
çalışmadır. Fenomenoloji (olgubilim) çalışmalarında genellikle bir olguya
ilişkin bireysel algıların ortaya çıkarılması ve yorumlanması amaçlanır. Bunun
için 34 öğrenciden çevre sorunları ile ilgili görüşleri yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi
tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin
çevre sorunu olarak ilk sırada belirttikleri kirlilikle ilgili olgular olup
bunlar; çöp, hava ve su kirliliği olarak ifade edilmiştir. Çevre sorunlarına
etki eden unsurlar; insan, şehir ve sanayi kaynaklı olarak belirtilmiştir.
Öğrencilere göre çevre sorunlarına insanların duyarsızlığı ve bilinçsizliği
etki eden temel faktörler arasındadır. Çevre sorunlarına karşı duyarlılık
arttırmak için başta kampanya, proje, yarışma v.b.  tarzda farkındalık oluşturacak etkinliklerin
yapılması önerilmektedir. Araştırma sonucunda öğrencilerin çevre sorunları
karşısında olumsuz duygular taşıdığı, en fazla üzüntü hissettiği ortaya
çıkmıştır.  



Kaynakça

  • AK, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik bilinçlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • AKKURT ÇAĞLAR, A. (2017). 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik algıları, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 310-320.
  • ARMAĞAN, F. Ö. (2006). İlköğretim 7-8. sınıf öğrencilerinin çevre eğitimi ile ilgili bilgi düzeyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • AYDIN, F. ve KAYA, H. (2011). Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., K.ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E. ve KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • ÇABUK, B. ve KARACAOĞLU, Ö. C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • ÇOBANOĞLU, E. O., ER, D. E., DEMİRTAŞ, E., ÖZAN, B., BAYRAK, C. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunlarını algılamaları, Muğla: XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 444-445.
  • ÇOKADAR, H., TÜRKOĞLU, A., GEZER, K. (2009). Çevre sorunları, Çevre bilimi, (Edt. Aydoğdu, Mustafa& Gezer, Kudret), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • DOĞAN, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin sezgisel algıları: bir metafor analizi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-740.
  • GÖKÇE, N., KAYA, E., AKTAY, S., ÖZDEN, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları, İlköğretim Online, 6(3), 452.468.
  • GÜRBÜZ, S. VE ŞAHİN, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • MANZANAL, R. F., BARREIRO, L. R., CARRASQUER, J. (2007). Evaluation of environmental attitudes: analysis and results of a scale applied to university students, Science Education, 91(6), 988-1009.
  • ÖZTÜRK, T. ve ZAYİMOĞLU ÖZTÜRK, F. (2015). Öğretmen adaylarının çevre ve çevre eğitimi ile ilgili görüşleri (Ordu Üniversitesi Örneği), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 115-132.
  • SADIK, F., ÇAKAN, H., ARTUT, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi, İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080.
  • SEÇGİN, F., YALVAÇ, G., ÇETİN, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları, Antalya, Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Kongresi Bildiri Kitabı, 391-398.
  • ULUÇINAR SAĞIR, Ş., ASLAN, O., CANSARAN, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, İlköğretim Online, 7(2), 496-511.
  • PE'ER, S., GOLDMAN, D., YAVETZ, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge and environmental behavior of beginning students, The Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59.
  • YALÇINKAYA, E. (2013). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerine göre çevre sorunları: nitel bir çalışma, Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 416-439.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • WORSLEY, A. & SKRZYPIEC, G. (1998). Environmental attitudes of senior secondary school students in south australia, Global Environmental Change, 8(3), 209-225.
  • WONG, K. K. (2010). The environmental awareness of university students in beijing, China, Journal of Contemporary China, 12(36), 519-536.
  • YAZICI, S., KAYA, M. T., EKİZ, E. (2018)., Afyon I. Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, 444-448.

Views of 7th Grade Students on Environmental Problems

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 59, 05.12.2019

Öz




Students'
views on environmental issues are important in the realization of an effective
environmental education. This research is a qualitative study in the
phenomenology pattern of 7th grade students in order to determine their
opinions about environmental problems. Phenomenology (phenomenology) studies
are usually aimed at revealing and interpreting individual perceptions of a
case. For this purpose, 34 students were interviewed with semi-structured
interview form. Collected data were analyzed by using content analysis
technique.
According to
the findings obtained, the environmental problems of the students are the cases
related to the pollution they mentioned in the first place and they are
expressed as garbage, air and water pollution. The factors affecting
environmental problems are stated as human, urban and industrial sources.
According to
the students, the insensitivity and unconsciousness of the people are among the
main factors affecting environmental problems. In order to increase the
sensitivity to environmental problems, the campaign, project, competition etc.
It is recommended to conduct activities to create awareness in style. It has
been revealed that students have negative feelings about environmental problems
and feel the most sadness
.     
            




Kaynakça

  • AK, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik bilinçlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • AKKURT ÇAĞLAR, A. (2017). 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik algıları, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 310-320.
  • ARMAĞAN, F. Ö. (2006). İlköğretim 7-8. sınıf öğrencilerinin çevre eğitimi ile ilgili bilgi düzeyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • AYDIN, F. ve KAYA, H. (2011). Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., K.ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E. ve KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • ÇABUK, B. ve KARACAOĞLU, Ö. C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • ÇOBANOĞLU, E. O., ER, D. E., DEMİRTAŞ, E., ÖZAN, B., BAYRAK, C. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunlarını algılamaları, Muğla: XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 444-445.
  • ÇOKADAR, H., TÜRKOĞLU, A., GEZER, K. (2009). Çevre sorunları, Çevre bilimi, (Edt. Aydoğdu, Mustafa& Gezer, Kudret), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • DOĞAN, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin sezgisel algıları: bir metafor analizi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-740.
  • GÖKÇE, N., KAYA, E., AKTAY, S., ÖZDEN, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları, İlköğretim Online, 6(3), 452.468.
  • GÜRBÜZ, S. VE ŞAHİN, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • MANZANAL, R. F., BARREIRO, L. R., CARRASQUER, J. (2007). Evaluation of environmental attitudes: analysis and results of a scale applied to university students, Science Education, 91(6), 988-1009.
  • ÖZTÜRK, T. ve ZAYİMOĞLU ÖZTÜRK, F. (2015). Öğretmen adaylarının çevre ve çevre eğitimi ile ilgili görüşleri (Ordu Üniversitesi Örneği), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 115-132.
  • SADIK, F., ÇAKAN, H., ARTUT, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi, İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080.
  • SEÇGİN, F., YALVAÇ, G., ÇETİN, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları, Antalya, Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Kongresi Bildiri Kitabı, 391-398.
  • ULUÇINAR SAĞIR, Ş., ASLAN, O., CANSARAN, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, İlköğretim Online, 7(2), 496-511.
  • PE'ER, S., GOLDMAN, D., YAVETZ, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge and environmental behavior of beginning students, The Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59.
  • YALÇINKAYA, E. (2013). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerine göre çevre sorunları: nitel bir çalışma, Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 416-439.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • WORSLEY, A. & SKRZYPIEC, G. (1998). Environmental attitudes of senior secondary school students in south australia, Global Environmental Change, 8(3), 209-225.
  • WONG, K. K. (2010). The environmental awareness of university students in beijing, China, Journal of Contemporary China, 12(36), 519-536.
  • YAZICI, S., KAYA, M. T., EKİZ, E. (2018)., Afyon I. Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, 444-448.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Yazıcı 0000-0002-1238-0720

Ceren Utkugün 0000-0002-5911-9175

Yayımlanma Tarihi 5 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcı, S., & Utkugün, C. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 2(2), 50-59.
AMA Yazıcı S, Utkugün C. Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri. UBED. Aralık 2019;2(2):50-59.
Chicago Yazıcı, Sibel, ve Ceren Utkugün. “Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2019): 50-59.
EndNote Yazıcı S, Utkugün C (01 Aralık 2019) Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 2 2 50–59.
IEEE S. Yazıcı ve C. Utkugün, “Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri”, UBED, c. 2, sy. 2, ss. 50–59, 2019.
ISNAD Yazıcı, Sibel - Utkugün, Ceren. “Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 50-59.
JAMA Yazıcı S, Utkugün C. Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri. UBED. 2019;2:50–59.
MLA Yazıcı, Sibel ve Ceren Utkugün. “Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 50-59.
Vancouver Yazıcı S, Utkugün C. Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşleri. UBED. 2019;2(2):50-9.