Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin bilim kimliği ve epistemolojik inançlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nicel araştırma modellerinden nedensel karşılaştırmalı ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye’de eğitim gören 3 ve 4. sınıf ilkokul öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubu uygun örneklem yöntemiyle bir ilde eğitim gören 244 öğrenci dâhil edilerek oluşturulmuştur. Veriler, demografik bilgiler anketi, bilim kimliği ölçeği ve epistemolojik inanç ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde ölçeklerin çarpıklık ve basıklık değerlerine göre parametrik ve non parametrik testler kullanılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgular incelendiğinde cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin bilim kimliği değişkeninde kız öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Anne eğitim durumu değişkeni açısından değerlendirildiğinde ise her iki ölçeğin de puan ortalamalarında anlamlı farklılık görülmüştür. Sosyoekonomik düzeyi düşük olan öğrenciler lehine bilim kimliği algısı yüksek iken, epistemolojik inanç düzeyi ile sosyoekonomik düzey arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Konuyla ilgili çalışma yapacak araştırmacılara farklı değişkenler, farklı örneklemler ve daha fazla sayıdaki öğrenciyle çalışmaların yürütülmesi önerilmiştir
This study examines science identity and epistemological beliefs of primary school students regarding various variables. Students in the third and fourth grades during the 2023–2024 school year participated in the study, which included relational and causal comparative research methods. 244 students were included by using convenience sampling method. Data were gathered by demographic information questionnaire, science identification and epistemological beliefs scales. In data analysis, both parametric and non-parametric tests were employed based on the scales' skewness and kurtosis values.
According to the gender variable, there was a notable difference in favour of female students in the science identity variable. The mean scores of the two scales showed a significant difference regarding the mother's educational status variable. There was no significant difference between the socioeconomic and epistemological belief levels, while students with lower socioeconomic position had a higher perception of their science identity. It has been suggested that research with a greater number of students and varying variables be conducted.
Science identity epistemological beliefs primary school students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |