TÜKETİCİLERİN ONLİNE ALIŞVERİŞ DENEYİMLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE FARKLILIKLARI
Yıl 2023,
, 26 - 46, 31.12.2023
Azar Mirzayev
Tahir Benli
Öz
Bu araştırmada Azerbaycanlı tüketicilerin online alışveriş deneyimlerinin demografik özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma amaca doğrultusunda Azerbaycan’da yaşayan tüketiciler arasından kolayda örnekleme yöntemiyle 412 katılımcıya ulaşılarak 05.04.2023-05.06.2023 tarihleri arasında anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizle toplanan verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve tüketicilerin online alışveriş deneyimlerinin demografik özelliklerine göre fark gösterip göstermediğini tespit edebilmek için T-testi ve ANOVA Testi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen analizler neticesinde tüketicilerin online alışveriş deneyimlerinin; cinsiyet, aylık gelir, eğitim durumu ve alışveriş yapma sıklığına göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterdiği belirlenmiş, medeni durum ve yaş değişkenine göre ise anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Etik Beyan
Kastamonu Üniversitesi Etik Kurulu Başkanlığından 2023 yılında alınmış etik izni bulunmaktadır.
Kaynakça
- Akgül, D., & Dağıstan, M. T. (2022). Gençlerin Teknoloji Kabulünün ve Web Sitesi Tasarımının Online Alışveriş Deneyimi Üzerindeki Etkisi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(26), 17-40.
- Amarullah, D., Handriana, T., & Maharudin, A. (2022). Ewom credibility, trust, perceived risk, and purchase intention in the context of e-commerce: Moderating role of online shopping experience. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 11(1), 61-83.
- Armağan, E., & Temel, E. (2018). Türkiye’de Onlıne Kompulsif Alışveriş Davranışı Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 621-653.
- Aslan, M. (2023). Benlik Saygısı ve Kontrolsüz Kredi Kartı Kullanımının Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı Üzerine Etkisi. Bağımlılık Dergisi, 24(1), 1-11.
- Barari, M., Ross, M., & Surachartkumtonkun, J. (2020). Negative and positive customer shopping experience in an online context. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101985.
- Bridges, E., & Florsheim, R. (2008). Hedonic and utilitarian shopping goals: The online experience. Journal of Business Research, 61(4), 309-314. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.06.017.
- Cohen, L. M. L. and Morrison, K.(2007). Research methods in education 6th edition, London: Rouledge.
Dennis, C., Morgan, A., Wright, L. T., & Jayawardhena, C. (2010). The influences of social e-shopping in enhancing young women’s online shopping behaviour. Journal of customer behaviour, 9(2), 151-174.
- Dewi, N. W. P. N., & Giantari, I. G. A. K. (2022). The mediation role of customer satisfaction and trust in the effect of online shopping experience on repurchasing intention. European Journal of Business and Management Research, 7(3), 78-83.
- Frow, P., & Payne, A. (2007). Towards the ‘perfect’ customer experience. Journal of Brand Management, 15(2), 89-101. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2550120.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of consumer research, 9(2), 132-140.
- Hosany, S., & Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of travel research, 49(3), 351-364.
- Hussain, A. H., & Bohari, A. M. (2012). The use of high-speed internet as a platform for compulsive online buying: A case of study of post-graduate students in Malaysia. Geografia, 8(7).
- Kalaycı, Ş. (2017). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Dinamik Akademi.
- Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mehmetoglu, M., & Engen, M. (2011). Pine and Gilmore’s concept of experience economy and its dimensions: An empirical examination in tourism. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 12(4), 237-255.
- Mofokeng, T. E. (2023). Antecedents of trust and customer loyalty in online shopping: The moderating effects of online shopping experience and e-shopping spending. Heliyon, 9(5).
- Oh, H., Fiore, A. M., & Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132.
- Olbrich, R., & Holsing, C. (2011). Modeling consumer purchasing behavior in social shopping communities with clickstream data. International Journal of Electronic Commerce, 16(2), 15-40.
- Özgüven, N. (2011). Tüketicilerin online alışverişe karşı tutumları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2011(2), 47-54.
- Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy (C. 76). Harvard Business Review Press Cambridge, MA, USA.
- Rahman, M. S., Bag, S., Hossain, M. A., Fattah, F. A. M. A., Gani, M. O., & Rana, N. P. (2023). The new wave of AI-powered luxury brands online shopping experience: The role of digital multisensory cues and customers’ engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 72, 103273.
- Richa, D. (2012). Impact of demographic factors of consumers on online shopping behaviour: A study of consumers in India. International journal of engineering and management sciences, 3(1), 43-52.
- Rose, S., Clark, M., Samouel, P., & Hair, N. (2012). Online Customer Experience in e-Retailing: An empirical model of Antecedents and Outcomes. Journal of Retailing, 88(2), 308-322. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2012.03.001
- Saha, M., & Sahney, S. (2022). Exploring the relationships between socialization agents, social media communication, online shopping experience, and pre-purchase search: A moderated model. Internet Research, 32(2), 536-567.
- Saydan, R. (2008). Tüketicilerin online alişverişe yönelik risk ve fayda algilamalari: Geleneksel ve online tüketicilerin karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 386-402.
- Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of marketing management, 15(1-3), 53-67.
- Schmitt, B. (2011). Experience marketing: Concepts, frameworks and consumer insights. Foundations and Trends® in Marketing, 5(2), 55-112.
- Shen, J. (2012). Social comparison, social presence, and enjoyment in the acceptance of social shopping websites. Journal of Electronic Commerce Research, 13(3), 198.
- Wan, Y., Nakayama, M., & Sutcliffe, N. (2012). The impact of age and shopping experiences on the classification of search, experience, and credence goods in online shopping. Information Systems and e-Business Management, 10, 135-148.
- Yin, W., & Xu, B. (2021). Effect of online shopping experience on customer loyalty in apparel business-to-consumer ecommerce. Textile Research Journal, 91(23-24), 2882-2895.