Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ELEKTRİKLİ OTOMOBİL MARKALARININ PAZARLAMA İLETİŞİMİ KANALI OLARAK YOUTUBE GÖNDERİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 78 - 107, 31.12.2021
https://doi.org/10.52736/ubeyad.970255

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de resmi olarak tamamen elektrikli otomobil satışı gerçekleştiren altı otomobil markasının (BMW, Jaguar, Mercedes, Mini Cooper, Porsche, Renault) sosyal medya mecrası olan resmi Youtube Türkiye kanallarındaki gönderileri içerik analizi yöntemiyle pazarlama iletişimi faaliyetleri kapsamında analiz edilmiştir. Böylelikle otomotiv sektöründe yeni bir ürün olarak tüketicilerin karşısına çıkan markaların, elektrikli otomobillerini tanıtmak için hangi iletişim mesajlarını hangi sıklıkta kullandıklarını incelemek amaçlanmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda, genellikle markaların tamamının gönderilerinde değişim ve şarj kategorilerinden bahsettiği fakat elektrikli otomobillerini tüketicilere farklı kategoriler üzerinden tanıtmak istediği görülmektedir. Markaların tamamının gönderilerinde fiyat ve maliyetler hakkında hiçbir mesaja yer vermemeleri dikkat çekmektedir. Son olarak markaların Youtube Türkiye kanallarını bütün gönderilerine kıyasla elektrikli otomobillerin pazarlama iletişimi faaliyetleri için daha az kullandıkları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Alexa. (2021, Haziran 4). Alexa.com: https://www.alexa.com/topsites adresinden alındı
  • Altuğ, N. (2017). İşletmelerde yeni ürün geliştirme çalışmaları ve başarı faktörleri. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi 3(02), 20-28.
  • Alyakut, Ö. (2017). Kahve Markalarının Bütünleşik Pazarlama İletişimi Bağlamında Sosyal Medya Kullanımları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 209-234.
  • Anbarcı, M., Giran, Ö., Türkan, Y. S., & Manisalı, E. (2011). Ürün Olarak Konut Kavramı ve Türkiye'deki Konut Satışlarının Ürün Hayat Eğrisi Yaklaşımıyla Değerlendirilmesi. 6. İnşaat Yönetimi Kongresi, 291-303.
  • Arat, T., & Dursun, G. (2016). Seyahat ve konaklama tercihi açısından sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(41. YIL ÖZEL SAYISI), 111-128.
  • Ari, Y. O. (2020). KÜRESEL ELEKTRİKLİ OTOMOBİL PİYASASINA GENEL BAKIŞ. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 193-203. Baccarella, C. V., Scheiner, C. W., Trefzger, T. F., & Voigt, K.-I. (2014). High-tech marketing communication in the automotive industry: a content analysis of print advertisements. International Journal of Business Environment, 6(4), 395-410.
  • Balyemez, F., Develi, E. İ., & Şahinoğlu, D. Z. (2005). Ürün Yaşamı Sürecinde Üretimin Yeniden Yapılandırılması. V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, 83-87.
  • Baum, D., Spann, M., Füller, J., & Thürridl, C. (2018). The İmpact of Social Media Campaigns on The Success of New Product İntroductions. Journal of Retailing and Consumer Services, 1-9.
  • Bekoğlu, F. B., & Ergen, A. (2016). Yeni Ürün Geliştirme ve Lansman Stratejileri. Journal of Human Sciences, 13(1), 923-938.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Global Media Journal Turkish Edition, 2(3), 19-50.
  • Burmester, A. B., Becker, J. U., Heerde, H. J., & Clement, M. (2015). The İmpact of Pre- and Post-launch Publicity and Advertising on New Product Sales. Intern. J. of Research in Marketing, 408-417.
  • Clow, K. E., & Baack, D. (2016). Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi. (G. Öztürk, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cox, W. E. (1967). Product life cycles as marketing models. The journal of business, 40(4), 375-384.
  • Çalapkulu, Ç., & Şimşek, R. (2018). Sosyal medyanın reklam aracı olarak kullanılmasında YouTube: Sakarya üniversitesi iletişim fakültesinde bir araştırma. International Journal of Social Science, 1(2), 269-278.
  • Delal, Ö. (2019). Youtube Reklamları Üzerinden McDonald's Reklamlarının Kültürlere Göre Farklılaşması. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 65-86.
  • Diker, E. (2021). Tüketicilerin YouTube Reklamlarına Yönelik Tutumlarının Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi. Selçuk İletişim, 14(1), 84-112.
  • Egbue, O., & Long, S. (2012). Barriers to widespread adoption of electric vehicles: An analysis of consumer attitudes and perceptions. Energy policy, 48, 717-729.
  • Esmer, Ş. (2013). Marka İletişim Stratejileri Açısından Sosyal Medyanın Pazarlama İletişim Aracı Olarak Kullanılması Ve Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Franke, T., Neumann, I., Bühler, F., Cocron, P., & Krems, J. F. (2012). Experiencing range in an electric vehicle: Understanding psychological barriers. Applied Psychology, 61(3), 368-391.
  • Hoeffler, S., & Keller, K. L. (2003). The marketing advantages of strong brands. Journal of brand management, 10(6), 421-445.
  • Horsky, D., & Simon, L. S. (1983). Advertising and The Diffusion of New Products. Marketing Science 2(1), 1-17.
  • İçli, G. E., & Çopur, M. E. (2008). Pazarlama İletişiminde Renklerin Rolü. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 22-33. Jucaitytė, I., & Maščinskienė, J. (2014). Peculiarities of social media integration into marketing communication. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 156, 490-495.
  • Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251.
  • Kocabey, S. (2018). Elektrikli Otomobillerin Dünü, Bugünü ve Geleceği. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 1(1), 16-23.
  • Kocagöz, E., İğde, Ç. S., & Çetindağ, G. (2020). Elektrikli ve akıllı, yerli ve milli: Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun tanıttığı araçlara yönelik tüketicilerin ilk değerlendirmeleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (49), 55-74.
  • Noppers, E. H., Keizer, K., Bolderdijk, J. W., & Steg, L. (2014). The adoption of sustainable innovations: driven by symbolic and environmental motives. Global Environmental Change, 25, 52-62.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2019). Pazarlama İletişimi Yönetimi, 17. Baskı. Eskişehir: MediaCat.
  • Paşalııoğlu, H., & Cengiz, H. (2019). Tüketici yaşam tarzının elektrikli araçları satın alma niyeti üzerine etkisi: Tüketici yenilikçiliği, tüketici benzersizliği ve keşifsel davranışların aracılık etkisi. Proceedings of the International Congress on Business and Marketing, 35-45.
  • Peters, A., & Dütschke, E. (2014). How do consumers perceive electric vehicles? A comparison of German consumer groups. Journal of Environmental Policy & Planning, 16(3), , 359-377.
  • Pirtini, S., & Tığlı, M. (2004). Bütünleşik Pazarlama İlişkisi Çerçevesinde Fiyat İletişimi ve Yüksek-Düşük Fiyat Düzeylerinin Çağrışımları Üzerine Bir Odak Grup Çalışması. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 297-308.
  • Polat, Ö., Yumak, K., Sezgin, M. S., Yumurtacı, G., & Gül, Ö. (2015). Elektrikli araç ve şarj istasyonlarının Türkiye’deki güncel durumu. Enerji Verimliliği ve Kalitesi Sempozyumu ve Sergisi, Kocaeli, 1-6.
  • Sarıtaş, A., Korkmaz, İ., & Tunca, M. Z. (2017). PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE İNOVATİF BİR KANAL OLARAK SOSYAL MEDYANIN KULLANIMI: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22. UPK Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Special Issue, 95-108.
  • Schuitema, G., Anable, J., Skippon, S., & Kinnear, N. (2013). The role of instrumental, hedonic and symbolic attributes in the intention to adopt electric vehicles. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 48, 39-49.
  • Sezen, B., & İşler, A. U. (2017). Elektrikli Araçların Mevcut Durumu, Tercih Edilme ve Edilmeme Sebepleri. Turkish Journal of Marketing, 2(2), 82-103.
  • Tarakçı, İ. E., & Baş, M. (2019). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı: Amaçlar ve Motivasyonlar. Eurasia Journal of Social Sciences & Humanities 7, 167-179.
  • Ustabaş, A. (2014). Mikro ve makro etkileri yönünden elektrikli otomobiller (Türkiye ekonomisi örneği). Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 36(1), 269-291.
  • Yılmaz, A. (2020). Reklam mecrası Instagram: TOGG ve Günsel elektrikli otomobil markaları üzerine ampirik bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 895-915.
  • Yılmazdoğan, O. C., & Özel, Ç. H. (2014). SOSYAL MEDYA PAZARLAMASININ OTELLERDEKİ KULLANIMININ YARARLARINA YÖNELİK YÖNETİCİ ALGILARININ BELİRLENMESİ: ANTALYA ÖRNEĞİ. 1 . Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi , 15 (1), 37-62.
  • Zhang, Y., Yu, Y., & Zou, B. (2011). Analyzing public awareness and acceptance of alternative fuel vehicles in China: The case of EV. Energy Policy, 39(11), 7015-7024.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Barın 0000-0002-2938-4525

Melek Bingöl 0000-0002-2582-2057

Mustafa Halid Karaarslan 0000-0003-2130-5076

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Barın, A., Bingöl, M., & Karaarslan, M. H. (2021). TÜRKİYE’DEKİ ELEKTRİKLİ OTOMOBİL MARKALARININ PAZARLAMA İLETİŞİMİ KANALI OLARAK YOUTUBE GÖNDERİLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Bankacılık Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 78-107. https://doi.org/10.52736/ubeyad.970255