Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beş Rekabet Kuvveti Modelinde Küresel Bir Otomotiv Şirketinin Analizi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 45, 30.06.2020

Öz

Rekabet, günümüz iş dünyasında ele alınan temel öğelerden birisidir. 21. Yüzyılda teknolojik gelişmelerin hızla gelişmesi, küreselleşmeyi geliştirmiş, böylelikle hemen her sektörde faaliyet gösteren örgütler açısında rekabet kavramı ön plana çıkmıştır. Ülkeler nezdinde yerel veya uluslararası tüm örgütler rekabetin baskısından etkilenmekte ve varlıklarını sürdürebilmeleri için rekabet düzeylerinin analizi gerekmektedir. Beş kuvvet rekabet gücü analizi ile rekabet edebilme gücünü koruyabilme ya da rekabet üstünlüğü sağlayabilmede bir rekabet stratejisi uygulanmalıdır. Çalışmada, küresel bir otomotiv şirketinin dünya kamuoyuna 2020 yılı başında yayınladığı en son yıllık faaliyet raporu incelenmiştir. Faaliyet raporundaki bilgiler doğrultusunda küresel şirket, beş kuvvet rekabet modeli, SWOT Analizi ve PEST Analizine göre incelenmiş, uygulanabilir rekabet stratejileri açısından değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • AKBOLAT Mahmut, IŞIK Oğuz, “Hastanelerde Rekabet Stratejileri ve Performans “, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16/1 (2012), s. 401-424. AKÇA Hasan, ŞAHİN Levent, KAYA Zekayi. “PESTEL Analizi” ile Türkiye-Almanya Ekonomik İlişkilerinin İncelenmesi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7/1 (2016), s. 323-334. AKYÜZ Kadri, GEDİK Tarık, AKYÜZ İlker, “Trabzon Arsin OSB’de Yer Alan İşletmelerin Rekabet Stratejileri ve Kalite Anlayışı”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl/Cilt/Sayı: 2/2/4 (2010), s. 65-82. ALAYOĞLU Nihat, “Rekabet Üstünlüğü Sağlamada İnsan Kaynakları ve Rekabet Stratejileri Uyumunun Önemi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl/ Sayı 9/17 (2010), s.27-49. ALTUNTUĞ Nevriye, “Rekabet Sürecinin Dinamik Boyutu, Bileşenleri Ve Dinamizmi Sürdürebilme Yolları”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl/Sayı 3/5 (2007), s. 15-29. ARSLAN Ramazan, “Türk Bankacılık Sisteminde Rekabet Stratejileri ve Yayılım Süreci”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), s.125-141. BARCA Mehmet, ESEN Şaban, “Rekabet Avantajı Sağlama ve Sürdürmede Stratejik Yaklaşımlar”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume/Number 7/2 (2012), s. 89-107. BAL Yasemin, “Rekabet Stratejilerinin İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarına Etkisi ve Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yönetim Dergisi, Yıl/Sayı 23/72 (2012), s.48-76. CANTÜRK Nihal, ÇİÇEK Hüseyin, “İşletmelerde Fırsat ve Kaynak Tabanlı Yaklaşımların Rekabet Stratejisi Tercihleri İle İlişkisi: Burdur Mermer İşletmelerinde Bir Araştırma”, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt/Sayı 7/13 (2016: ), s.95-121 ÇETİNKAYA Özlem, “Rekabet Stratejilerinin Belirlenmesinde Portföy Analizi Ve Tariş Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8/3 (2006), s.57-76. COŞAR Yeşim, “Otel İşletmelerinde Rekabet Üstünlüğünü Etkileyen Faktörler: Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt/Sayı 19/1 (2008), s.45-56. DOĞAN İnci Fatma, BAKAN İsmail, HAYVA Sakine, “Sağlık Sektörünün Temel Aktörleri Olan Hastanelerde Rekabet Stratejilerinin Kaliteye Etkisi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16 Sayı:62 (2017), s.817-835. EREN Şule, “Jenerik Rekabet Stratejilerinin Firmaların İhracat Performansına Etkisi”, Journal of Yasar University, 9/34 (2014), s. 5998-6022. GÜMÜŞ Yusuf, “Lojistik Faaliyetlerin Rekabet Stratejileri ve İşletme Kârı ile olan İlişkisi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Cilt, Sayı 41 (2009), s. 97-113 IŞIK Cem, KESKİN Gülümser, “Bilgi Ekonomilerinde Rekabet Üstünlüğü Oluşturulması Açısından İnovasyonun Önemi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 1, (2013), s.41-57. KEREM Alper, “Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5/1 (2014), s.1-13 NKOMO Thembani, “Analysis of Toyota Corporation” (Toyota Motor Corporation 2013 Annual Report), Harvard University Master’s Degree Candidate (2014), p.1-16 PİŞKİN, Serkan, “Türkiye Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü ve Talep Dinamikleri Perspektifinde 2020 İç Pazar Beklentileri”, Otomotiv Sektörü Raporu, Türkiye Sınai ve Kalkınma Bankası Ekonomik Araştırmalar, (Ocak 2017), s 1-94. PORTER, Michael, Rekabet Üzerine, Yayına Hazırlayan: Pınar Şiraz, Optimist Yayınları, İstanbul 2010. PORTER Michael, “The Contributions of Industrial Organization to Strategic Management”, The Academy of Management Review, Vol./No. 6/4 (1981), s.609-620. ŞAĞBANŞUA Lütfü, “Strateji, Rekabet ve Rekabet Gücü İlişkileri”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayi:9 (2006), s. 1-14. TOYOTA Motor Corporation 2019 Annual Report, Global Toyota, (2020), URL: https://global.toyota/en/ir/library/annual/ TOYOTA Türkiye, URL: https://www.toyota.com.tr/ WAGNER, Isabel, “Toyota- Statistics & Facts”, Statista, (2019), URL: https://www.statista.com/topics/1893/toyota/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Ali Yetgin 0000-0002-8120-4704

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yetgin, M. A. (2020). Beş Rekabet Kuvveti Modelinde Küresel Bir Otomotiv Şirketinin Analizi. Uluslararası Bankacılık Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-45.