Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Finansal Hizmetlerin Pazarlanmasında Yenilikçiliğin Rolü: BKM A.Ş.’nin Yenilikçilik Faaliyetlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 63 - 92, 30.06.2020

Öz

Bilgi ekonomisiyle ortaya çıkan yenilikçilik olgusu, günümüzde ekonomik ve sosyal alanlarda dönüştürücü etkilere sebep olmuştur. Yenilikçilik faaliyetleriyle birlikte, kendine has özellikleri nedeniyle hizmet sektöründe özellikle finansal hizmetlerde de dönüşümler yaşanmıştır. Bu çalışmanın amacı, finansal hizmet pazarlamasında yenilikçiliğin artan rolünü, yenilikçilik uygulamalarındaki süreçleri, yenilikçilik faaliyetlerinde etkili olan unsurları ve karşılaşılan zorlukları ortaya koymaktır. Bu doğrultuda BKM A.Ş.’nin yenilikçilik faaliyetleri örnek olay olarak incelenmiştir. Çalışmada veri toplamak için nitel araştırma yöntemlerinden olan derinlemesine görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda BKM A.Ş.’nin yenilikçiliğin bankacılık sektöründeki rolünün farkında olduğu, yenilikçilik üzerine stratejik planlarının ve eylemlerinin bulunduğu, yenilikçi ürün/hizmetlerin sistematik bir süreç sonunda pazara sunulduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen diğer bir bulgu, BKM A.Ş.’yi yenilik yapma konusunda zorlayan en önemli konuların düzenleyicilerin sınırlandırmaları ve yeni nesillerin finansal enstrümanlar hakkında yeterli düzeyde bilgi edinme isteklerinin olmamasıdır.

Teşekkür

Bu araştırma ilk yazarın “Finansal Hizmet Pazarlamasında Yenilikçiliğin (İnovasyonun) Artan Rolü; Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama” başlıklı tezinden türetilmiştir.

Kaynakça

  • Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi (2016). Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi, https://www.accenture.com/t20170202T045842Z__w__/tr-en/_acnmedia/PDF-42/Accenture-HBR-Rapor-Vodafone.pdfla=en.
  • Afşar, M. (2011). Küresel Kriz ve Türk Bankacılık Sektörüne Yansımaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 143-171.
  • Akbank. (2018). Akbank Faaliyet Raporu. https://www.akbank.com/Documents/2018_Akbank_Faaliyet_Raporu.pdf .
  • Aksoy, T. (1998). Çağdaş Bankacılıktaki Son Eğilimler ve Türkiye’de Uluslarüstü Bankacılık. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu Yayınları, 2. Baskı
  • Alçok, T. (2019). Geleneksel Bankacılıktan Yenilikçi Bankacılığa, https://fintechistanbul.org/2019/04/08/geleneksel-bankaciliktan-yenilikci-bankaciliga/
  • Arslan, G. ve Yavuzaslan, K. (2019). Bankacılık Sektöründe İnovasyonun Yeri ve Önemi: Türkiye Örneği, Business & Management Studies: An International Journal, 7(2), 946-968
  • Asmundson, I. (2018). Financial Services: Getting the Goods, https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/basics/finserv.htm.
  • Berberoğlu, M., Uzun, U. (2018). İnternet Bankacılığı Hizmetlerinin Banka Performansı Üzerine Etkisi, İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (20), 51-62.
  • BDDK. (2019). Türk Bankacılık Temel Göstergeleri Mart 2019. https://www.bddk.org.tr/Duyurular/Turk-Bankacilik-Sektoru-Temel-Gostergeler-Raporu-Aralik-2018-yayinlanmistir/689.
  • BKM (2019). Bankalararası Kart Merkezi A.Ş. Esas Sözleşmesi, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/2015/06/BKM-Esas-Sozlesme_06042018.pdf.
  • BKM, (2018). https://bkm.com.tr/raporlar-ve-yayinlar/faaliyet-raporlari/ Das, P,. Verburg, R., Verbraeck, A. and Bonebakker, L. (2018). Barriers to Innovation With in Large Financial Services Firms. European Journal of Innovation Management, 21(1), 96-112
  • Değirmenciler, D. (2019). Finansal Hizmet Pazarlamasında Yenilikçiliğin (İnovasyonun) Artan Rolü; Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar üniversitesi, Manisa.
  • Ekpu, V. (2015). Measuring and Reporting Financial Innovation Performance and its Impact: A Review of Methodologies. West African Institute for Financial and Economic Management (WAIFEM). Dubai: UAE.
  • Elçi, Ş. (2018). İnovasyon, Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. http://inomer.org/wp-content/uploads/2018/05/Inovasyon-SirinElci.pdf.
  • Erçel, G. (2000). Globazation and International Financial Environment, 17th Asian Banking Association General Meeting, 22 September 2000, İstanbul
  • Erensal, Y. C. (2010). Yenilikçilik Yönetimi içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa, Sait Y. Kaygusuz). Teknoloji Yönetimi (ss.95-113). İstanbul: Denet Yayınları.
  • Garanti Bankası. (2018). Garanti Bankası A.Ş. Entegre Faaliyet Raporu,
  • https://surdurulebilirlik.garanti.com.tr/kutuphane-kaynak/
  • Godin, B (2008). Innovation: The History of a Category. Project on The Intellectual History of Innovation Working Paper. No. 1
  • Gürler, U. (2009). Bireysel Bankacılıkta Yenileşim (İnovasyon) ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • https://www.garantiinvestorrelations.com.
  • Houssart, J., Evens, H. (2011). Conducting Task- Based Interviews With Pairs of Children: Consensus Conflict Knowledge Construction and Turn Taking. International Journal of Research & Method in Education. 34(1), 63-79.
  • Işık, N., Kılınç, E. C. (2016). İnovasyon Temelli Ekonomi: Seçilmiş Ülkeler Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(16), 13-37.
  • İpek, H. B. (2015). İnovasyon Temelli Ekonomi Yapısında Ulusal İnovasyon Sistemi ve Bölgesel İnovasyon Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kartal, M. T. (2018). Bankaların Finans Sektöründeki Önemi. Borsa İstanbul A.Ş, Stratejik Planlama ve Yatırımcı İlişkileri Direktörlüğü Yayını. 5(27).
  • Kınık, Ülkü, Rukiye. (2010). Bankalarda Ürün Yeniliğinin Müşteri Memnuniyeti Açısından Değerlendirilmesi: Özel Bir Banka Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koğar, Ç. İ. (1995). Financial Innovations and Monetary Control, TCMB Tartışma Tebliği No: 9515. Korkmaz, N. (2004). Sorularla Yenilikçilik (İnovasyon). İstanbul: İstanbul Ticaret Odası, Yayın No :2004-27.
  • Kotler, P. (2005). A’dan Z'ye Pazarlama. (Çev,. Aslı Kalem Bakkal) İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Kuczmarski, T., Middlebrooks, A. and Swaddling, J. (2000). Innovating The Cotporation: Creating Value for Customers and Sharehoders. NTC Business Books, US: NTC/Contemporary Publising Group.
  • Mayda, B. (2019). İnovasyon Yüksek Teknoloji ve Bilgi Tabanlı Ekonomi ile Büyüme Arasındaki İlişki: Finlandiya Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • McFarlane, R. (1997). Unshackling the poor: A complementary approach to Local economic development. New York: Joseph Rowntree Foundation.
  • MÜSİAD. (2012). Araştırma Raporları: Küresel Rekabet İçin Ar- Ge ve İnovasyon. No:76.
  • Oslo Manual (2005). Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD & Eurostat Manual. (Çev,. TÜBİTAK, (2006). Oslo Kılavuzu, Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması için İlkeler.3. Baskı: Ankara).
  • Özsoy, Ö. (2017). Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve İnovasyon, https://fintechistanbul.org/2017/11/19/bankalararasi-kart-merkezi-ve-inovasyon/
  • Rogers, M. E. (1983). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
  • Satell, G. (2017). (Çev,. Taner Gezer). İstanbul: Optimist Yayın Grubu.
  • Satı, Z. E. (2010). Yenilik Yönetimi. içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa ve Sait Y. Kaygusuz) Teknoloji Yönetimi (ss.115-149). Bursa: Dora Yayınları.
  • Tidd, J., Bessant, J., Pavitt, K. (2005). Integrating Technological, Market and Organizational Change. 3rd Edition, Canada: John & Wiley Sons, Ltd.
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development. 3rd Edition, USA: Prentice Hall Inc.
  • Tuncel, C. O. (2010). Evrimci İktisat ve Teknolojik Gelişmenin Doğası içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa, Sait Y. Kaygusuz) Teknoloji Yönetimi (ss.1-35), Bursa: Dora Yayınları.
  • Turanlı, R., Sarıdoğan E. (2010). Bilim Teknoloji İnovasyon Temelli Toplum. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • UK Innovation Survey. (2017). UK Innovation Survey 2014-2016 https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/750535/UKIS_FINAL_questionnaire_2017.pdf.
  • Uzkurt, C. (2008). Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ünal, S., Erciş, A. (2014). Banka hizmetleri Satın Alan Tüketicileri Banka Özellik ve Hizmet Değişkenlerine Yönelik tutumlarına Göre Alt Pazar Bölümlerine Ayırma Üzerine Erzurum’ da Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 287-304.
  • ÜSİMP (2017). ÜSİMP İnovasyon Karnesi Ölçüm Parametreleri, http://usimpinovasyonkarnesi.com.tr/wp-content/uploads/2017/06/parametreler.pdf
  • Yetiz, F. (2016). Bankacılığın Doğuşu ve Türk Bankacılık Sistemi, Niğde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 107-117.
  • Ventura, K., Soyuer, H. (2016). İşletmelerde Yenilik Yönetimi ve Araştırıma – Geliştirme Pazarlama- Üretim Entegrasyonunda Bilgiye Dayalı Yenilik Yaklaşımı, Ege Akademik Bakış Dergisi. 16 (özel sayı), 41-49.
  • Wesland, J. C. (2008). Global Innovation Management: A Strategic Apporoach. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Wolpert, J. D. (2003). Yenilikçilik (Çev,. Ahmet Kardam), İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, K, R. (1990). Case Study Research Design and Methods, 5th Edition, Sage Publications Inc.
  • Zülfikar, H. (2007). Türk Dili Araştırmaları Yıllığı- Belleten. 55(1), 173-218
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 63 - 92, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi (2016). Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi, https://www.accenture.com/t20170202T045842Z__w__/tr-en/_acnmedia/PDF-42/Accenture-HBR-Rapor-Vodafone.pdfla=en.
  • Afşar, M. (2011). Küresel Kriz ve Türk Bankacılık Sektörüne Yansımaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 143-171.
  • Akbank. (2018). Akbank Faaliyet Raporu. https://www.akbank.com/Documents/2018_Akbank_Faaliyet_Raporu.pdf .
  • Aksoy, T. (1998). Çağdaş Bankacılıktaki Son Eğilimler ve Türkiye’de Uluslarüstü Bankacılık. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu Yayınları, 2. Baskı
  • Alçok, T. (2019). Geleneksel Bankacılıktan Yenilikçi Bankacılığa, https://fintechistanbul.org/2019/04/08/geleneksel-bankaciliktan-yenilikci-bankaciliga/
  • Arslan, G. ve Yavuzaslan, K. (2019). Bankacılık Sektöründe İnovasyonun Yeri ve Önemi: Türkiye Örneği, Business & Management Studies: An International Journal, 7(2), 946-968
  • Asmundson, I. (2018). Financial Services: Getting the Goods, https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/basics/finserv.htm.
  • Berberoğlu, M., Uzun, U. (2018). İnternet Bankacılığı Hizmetlerinin Banka Performansı Üzerine Etkisi, İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (20), 51-62.
  • BDDK. (2019). Türk Bankacılık Temel Göstergeleri Mart 2019. https://www.bddk.org.tr/Duyurular/Turk-Bankacilik-Sektoru-Temel-Gostergeler-Raporu-Aralik-2018-yayinlanmistir/689.
  • BKM (2019). Bankalararası Kart Merkezi A.Ş. Esas Sözleşmesi, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/2015/06/BKM-Esas-Sozlesme_06042018.pdf.
  • BKM, (2018). https://bkm.com.tr/raporlar-ve-yayinlar/faaliyet-raporlari/ Das, P,. Verburg, R., Verbraeck, A. and Bonebakker, L. (2018). Barriers to Innovation With in Large Financial Services Firms. European Journal of Innovation Management, 21(1), 96-112
  • Değirmenciler, D. (2019). Finansal Hizmet Pazarlamasında Yenilikçiliğin (İnovasyonun) Artan Rolü; Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar üniversitesi, Manisa.
  • Ekpu, V. (2015). Measuring and Reporting Financial Innovation Performance and its Impact: A Review of Methodologies. West African Institute for Financial and Economic Management (WAIFEM). Dubai: UAE.
  • Elçi, Ş. (2018). İnovasyon, Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. http://inomer.org/wp-content/uploads/2018/05/Inovasyon-SirinElci.pdf.
  • Erçel, G. (2000). Globazation and International Financial Environment, 17th Asian Banking Association General Meeting, 22 September 2000, İstanbul
  • Erensal, Y. C. (2010). Yenilikçilik Yönetimi içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa, Sait Y. Kaygusuz). Teknoloji Yönetimi (ss.95-113). İstanbul: Denet Yayınları.
  • Garanti Bankası. (2018). Garanti Bankası A.Ş. Entegre Faaliyet Raporu,
  • https://surdurulebilirlik.garanti.com.tr/kutuphane-kaynak/
  • Godin, B (2008). Innovation: The History of a Category. Project on The Intellectual History of Innovation Working Paper. No. 1
  • Gürler, U. (2009). Bireysel Bankacılıkta Yenileşim (İnovasyon) ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • https://www.garantiinvestorrelations.com.
  • Houssart, J., Evens, H. (2011). Conducting Task- Based Interviews With Pairs of Children: Consensus Conflict Knowledge Construction and Turn Taking. International Journal of Research & Method in Education. 34(1), 63-79.
  • Işık, N., Kılınç, E. C. (2016). İnovasyon Temelli Ekonomi: Seçilmiş Ülkeler Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(16), 13-37.
  • İpek, H. B. (2015). İnovasyon Temelli Ekonomi Yapısında Ulusal İnovasyon Sistemi ve Bölgesel İnovasyon Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kartal, M. T. (2018). Bankaların Finans Sektöründeki Önemi. Borsa İstanbul A.Ş, Stratejik Planlama ve Yatırımcı İlişkileri Direktörlüğü Yayını. 5(27).
  • Kınık, Ülkü, Rukiye. (2010). Bankalarda Ürün Yeniliğinin Müşteri Memnuniyeti Açısından Değerlendirilmesi: Özel Bir Banka Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koğar, Ç. İ. (1995). Financial Innovations and Monetary Control, TCMB Tartışma Tebliği No: 9515. Korkmaz, N. (2004). Sorularla Yenilikçilik (İnovasyon). İstanbul: İstanbul Ticaret Odası, Yayın No :2004-27.
  • Kotler, P. (2005). A’dan Z'ye Pazarlama. (Çev,. Aslı Kalem Bakkal) İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Kuczmarski, T., Middlebrooks, A. and Swaddling, J. (2000). Innovating The Cotporation: Creating Value for Customers and Sharehoders. NTC Business Books, US: NTC/Contemporary Publising Group.
  • Mayda, B. (2019). İnovasyon Yüksek Teknoloji ve Bilgi Tabanlı Ekonomi ile Büyüme Arasındaki İlişki: Finlandiya Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • McFarlane, R. (1997). Unshackling the poor: A complementary approach to Local economic development. New York: Joseph Rowntree Foundation.
  • MÜSİAD. (2012). Araştırma Raporları: Küresel Rekabet İçin Ar- Ge ve İnovasyon. No:76.
  • Oslo Manual (2005). Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD & Eurostat Manual. (Çev,. TÜBİTAK, (2006). Oslo Kılavuzu, Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması için İlkeler.3. Baskı: Ankara).
  • Özsoy, Ö. (2017). Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve İnovasyon, https://fintechistanbul.org/2017/11/19/bankalararasi-kart-merkezi-ve-inovasyon/
  • Rogers, M. E. (1983). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
  • Satell, G. (2017). (Çev,. Taner Gezer). İstanbul: Optimist Yayın Grubu.
  • Satı, Z. E. (2010). Yenilik Yönetimi. içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa ve Sait Y. Kaygusuz) Teknoloji Yönetimi (ss.115-149). Bursa: Dora Yayınları.
  • Tidd, J., Bessant, J., Pavitt, K. (2005). Integrating Technological, Market and Organizational Change. 3rd Edition, Canada: John & Wiley Sons, Ltd.
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development. 3rd Edition, USA: Prentice Hall Inc.
  • Tuncel, C. O. (2010). Evrimci İktisat ve Teknolojik Gelişmenin Doğası içinde (Ed. Feray Odman Çelikçapa, Sait Y. Kaygusuz) Teknoloji Yönetimi (ss.1-35), Bursa: Dora Yayınları.
  • Turanlı, R., Sarıdoğan E. (2010). Bilim Teknoloji İnovasyon Temelli Toplum. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • UK Innovation Survey. (2017). UK Innovation Survey 2014-2016 https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/750535/UKIS_FINAL_questionnaire_2017.pdf.
  • Uzkurt, C. (2008). Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ünal, S., Erciş, A. (2014). Banka hizmetleri Satın Alan Tüketicileri Banka Özellik ve Hizmet Değişkenlerine Yönelik tutumlarına Göre Alt Pazar Bölümlerine Ayırma Üzerine Erzurum’ da Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 287-304.
  • ÜSİMP (2017). ÜSİMP İnovasyon Karnesi Ölçüm Parametreleri, http://usimpinovasyonkarnesi.com.tr/wp-content/uploads/2017/06/parametreler.pdf
  • Yetiz, F. (2016). Bankacılığın Doğuşu ve Türk Bankacılık Sistemi, Niğde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 107-117.
  • Ventura, K., Soyuer, H. (2016). İşletmelerde Yenilik Yönetimi ve Araştırıma – Geliştirme Pazarlama- Üretim Entegrasyonunda Bilgiye Dayalı Yenilik Yaklaşımı, Ege Akademik Bakış Dergisi. 16 (özel sayı), 41-49.
  • Wesland, J. C. (2008). Global Innovation Management: A Strategic Apporoach. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Wolpert, J. D. (2003). Yenilikçilik (Çev,. Ahmet Kardam), İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, K, R. (1990). Case Study Research Design and Methods, 5th Edition, Sage Publications Inc.
  • Zülfikar, H. (2007). Türk Dili Araştırmaları Yıllığı- Belleten. 55(1), 173-218
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Değirmenciler Bu kişi benim 0000-0003-0720-7461

Aysun Kahraman 0000-0003-4210-3924

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Değirmenciler, D., & Kahraman, A. (2020). Finansal Hizmetlerin Pazarlanmasında Yenilikçiliğin Rolü: BKM A.Ş.’nin Yenilikçilik Faaliyetlerinin İncelenmesi. Uluslararası Bankacılık Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 63-92.