Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ASGARİ ÜCRETİN BELİRLENME SÜRECİNDE İŞÇİ SENDİKALARININ SOSYAL MEDYA (TWITTER) KULLANIMI

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 47 - 66, 31.12.2023
https://doi.org/10.52736/ubeyad.1285736

Öz

Asgari ücretin belirlenme sürecinde işçi sendikalarının sosyal medyayı ne düzeyde etkili kullandıkları araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. İşçileri temsil eden TÜRK-İŞ, HAK-İŞ ve DİSK konfederasyonlarının sosyal medya platformu olan Twitter paylaşımlarının araştırılması amaçlanmıştır. 2022 yılı asgari ücret belirleme süreci, 30 Kasım 2021 tarihinde başlamış ve 1 Ocak 2022 tarihinde sonlanmıştır. Çalışmanın örneklemi bu tarihler arasında paylaşılan tweetler oluşturmaktadır. Araştırmada, betimsel içerik analiz yöntemi uygulanmış ve MAXQDA 20 programı ile analiz edilmiştir. Kelime bulutu, Kod-alt kod- bölümler modeli, belge portresi ve kod matris tarayıcısı modellemeleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, konfederasyonların ortak bildiri ile hayat pahalılığı, zamlar, eşitsizlik, sosyal destek sorunları, alım gücünün zayıflaması gibi sorunları ön plana çıkarttıkları belirlenmiştir. Asgari ücretin belirleme sürecinde sosyal medyanın etkili kullanılması konusunda Hak-iş ve Türk-iş oldukça sınırlı düzeyde kalırken, Disk’in twitter’ı oldukça etkili kullandığı bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Gökçe (2014), Türkiye’de İşçi Sendikalarının Sosyal Medya Kullanımları, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri ABD, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ceng, Emine (2018), “Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz”, Erciyes İletişim, Cilt: 5, Sayı: 4, s. 663-689.
  • Cha, Meeyoung; Fabrício Benevenuto, Hamed Haddadi ve Krishna Gummadi (2012),“The World of Connectionsand Information Flow in Twitter”, IEEE Transactions on System, Man, and Cybernetics-Part A: System and Humans, 42 (4), 991-998.
  • Çelik, İbrahim; Erkan Suveydas ve Fatih Gürses (2022), “Kamu Sendikacılığında Sosyal Medya Kullanımı: Sendika-Paydaş Etkileşimi Üzerine Bir Analiz”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 49, s. 175-190.
  • Hodder, A. (2015). ‘Old Dusty Men’? Young People and Trade Unions in the UK. (Edit. Andy Hodder and Lefter is Kretsos) Young Workers and Trade Unions (pp. 162-176). London: Palgrave Macmillan.
  • Hodder, A., & Houghton, D. (2015), “Union Use of Social Media: A Study of the University and College Union on Twitter”, New Technology, Work and Employment, 30 (3), 173-189.
  • Korkmaz, Adem (2004), Bir Sosyal Politika Aracı Olarak Türkiye’de Asgari Ücret, Kocaeli, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(7), Sayı: 1, s. 53-69.
  • Kurnaz, Z. (2016). Türkiye’de Siyasal Korku ve Akademik Hayatın İnşası [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Marwick, Alice ve Danah Boyd (2011), “To See and Be Seen Celebrity Practice on Twitter”, Convergence: The International Journal of ResearchInto New Media Technologies, 17 (2), 139-158.
  • Panagiotopoulos, P., & Barnett, J. (2015), “Social Media in Union Communications: An International Study with UNI Global Union Affiliates”, British Journal of Industrial Relations, 53 (3), s. 508-532.
  • Sarı, Adem ve Mustafa Öztunç (2021), “Kriz İletişiminde Sosyal Medya: Koronavirüs Krizinde Fahrettin Koca’nın Twitter Kullanımı”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 801-818.
  • Seçer, Barış ve Umut Denizli (2022), “Eski Köye Yeni Adet: Youtube Üzerinde İşçi Sendikaları”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2, s. 757-777.
  • Sevgi, Hüseyin (2020), “Sosyal Ağ Analizi ile İşçi Konfederasyonlarının Twitter Etkinliğinin İncelenmesi: Hollanda ve Türkiye Örneği”, Sosyal Güvenlik Uzmanları Derneği, Sayı: 18, s. 374-396.
  • Sevgi, Hüseyin ve Aysen Tokol (2020), “Sendikaların Sosyal Medya Kullanımına İşçilerin Bakışı: Bursa ve Kırklareli Örneği”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 79, s. 299-328.
  • Tanyıldızı, Nural İmik ve Sinem Demirkıran (2018), “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumların Twitter Kullanımı: Havayolu Şirketleri Örnek İncelemesi”, Bingöl Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 15, s. 161-180.
  • Thornthwaite, L., Balnave, N., & Barnes, A. (2018), “Unions and Social Media: Prospects for Gender Inclusion”, Gender, Work & Organization, 25 (4), s. 401-417.
  • Zaim, Sebahaddin (1997), Çalışma Ekonomisi (10. Baskı), İstanbul: Filiz Kitabevi.

WORKERS' UNIONS USE SOCIAL MEDIA (TWITTER) IN THE PROCESS OF DETERMINING THE MINIMUM WAGE

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 47 - 66, 31.12.2023
https://doi.org/10.52736/ubeyad.1285736

Öz

The subject of the research is how effectively the labor unions use social media in the process of determining the minimum wage. It is aimed to investigate the Twitter shares, which is the social media platform of the TÜRK-İŞ, HAK-İŞ and DİSK confederations representing the workers. The minimum wage determination process for 2022 started on November 30, 2021 and ended on January 1, 2022. The sample of the study consists of tweets shared between these dates. In the research, descriptive content analysis method was applied and analyzed with MAXQDA 20 program. Word cloud, Code-subcode-sections model, document portrait and code matrix scanner models were used. As a result of the analyzes made, it was determined that the confederations brought forward problems such as cost of living, price hikes, inequality, social support problems and weakening of purchasing power with a joint declaration. While Hak-İş and Türk-İş remained at a very limited level in the effective use of social media in the minimum wage determination process, it was found that Disk used twitter quite effectively.

Kaynakça

  • Arslan, Gökçe (2014), Türkiye’de İşçi Sendikalarının Sosyal Medya Kullanımları, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri ABD, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ceng, Emine (2018), “Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz”, Erciyes İletişim, Cilt: 5, Sayı: 4, s. 663-689.
  • Cha, Meeyoung; Fabrício Benevenuto, Hamed Haddadi ve Krishna Gummadi (2012),“The World of Connectionsand Information Flow in Twitter”, IEEE Transactions on System, Man, and Cybernetics-Part A: System and Humans, 42 (4), 991-998.
  • Çelik, İbrahim; Erkan Suveydas ve Fatih Gürses (2022), “Kamu Sendikacılığında Sosyal Medya Kullanımı: Sendika-Paydaş Etkileşimi Üzerine Bir Analiz”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 49, s. 175-190.
  • Hodder, A. (2015). ‘Old Dusty Men’? Young People and Trade Unions in the UK. (Edit. Andy Hodder and Lefter is Kretsos) Young Workers and Trade Unions (pp. 162-176). London: Palgrave Macmillan.
  • Hodder, A., & Houghton, D. (2015), “Union Use of Social Media: A Study of the University and College Union on Twitter”, New Technology, Work and Employment, 30 (3), 173-189.
  • Korkmaz, Adem (2004), Bir Sosyal Politika Aracı Olarak Türkiye’de Asgari Ücret, Kocaeli, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(7), Sayı: 1, s. 53-69.
  • Kurnaz, Z. (2016). Türkiye’de Siyasal Korku ve Akademik Hayatın İnşası [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Marwick, Alice ve Danah Boyd (2011), “To See and Be Seen Celebrity Practice on Twitter”, Convergence: The International Journal of ResearchInto New Media Technologies, 17 (2), 139-158.
  • Panagiotopoulos, P., & Barnett, J. (2015), “Social Media in Union Communications: An International Study with UNI Global Union Affiliates”, British Journal of Industrial Relations, 53 (3), s. 508-532.
  • Sarı, Adem ve Mustafa Öztunç (2021), “Kriz İletişiminde Sosyal Medya: Koronavirüs Krizinde Fahrettin Koca’nın Twitter Kullanımı”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 801-818.
  • Seçer, Barış ve Umut Denizli (2022), “Eski Köye Yeni Adet: Youtube Üzerinde İşçi Sendikaları”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2, s. 757-777.
  • Sevgi, Hüseyin (2020), “Sosyal Ağ Analizi ile İşçi Konfederasyonlarının Twitter Etkinliğinin İncelenmesi: Hollanda ve Türkiye Örneği”, Sosyal Güvenlik Uzmanları Derneği, Sayı: 18, s. 374-396.
  • Sevgi, Hüseyin ve Aysen Tokol (2020), “Sendikaların Sosyal Medya Kullanımına İşçilerin Bakışı: Bursa ve Kırklareli Örneği”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 79, s. 299-328.
  • Tanyıldızı, Nural İmik ve Sinem Demirkıran (2018), “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumların Twitter Kullanımı: Havayolu Şirketleri Örnek İncelemesi”, Bingöl Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 15, s. 161-180.
  • Thornthwaite, L., Balnave, N., & Barnes, A. (2018), “Unions and Social Media: Prospects for Gender Inclusion”, Gender, Work & Organization, 25 (4), s. 401-417.
  • Zaim, Sebahaddin (1997), Çalışma Ekonomisi (10. Baskı), İstanbul: Filiz Kitabevi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Tiyek 0000-0002-3442-3517

Bayram Balcı 0000-0002-6563-945X

Erken Görünüm Tarihi 29 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tiyek, R., & Balcı, B. (2023). ASGARİ ÜCRETİN BELİRLENME SÜRECİNDE İŞÇİ SENDİKALARININ SOSYAL MEDYA (TWITTER) KULLANIMI. Uluslararası Bankacılık Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 47-66. https://doi.org/10.52736/ubeyad.1285736