Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE'DE GERÇEKLEŞEN İKİZ DEPREM SONRASI ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YAKLAŞIMI

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 18, 27.12.2024

Öz

Türkiye, 6 Şubat 2024 tarihinde meydana gelen ikiz depremlerle birlikte birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da değişimler yaşadı. Üniversiteler bahar dönemini -pandemi dönemindeki süreçe benzer şekilde- uzaktan eğitim ile tamamladı. Bu çalışmada, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Cumhuriyet Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu ikinci sınıf öğrencilerinin-hem örgün hem de uzaktan eğitim sürecinnde eğitim aldıkları için- deprem sonrasında uzaktan eğitime yaklaşımlarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla öğrencilere üç faktör ve 17 maddeden oluşan “Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yaklaşımı” ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sonrası ölçek maddelerinin iki faktör altında toplandığı görülmüştür. Bu faktörlerin istatistiksel olarak “cinsiyet”, “ikamet yeri”, “aile geliri” ve “dersleri takip edememe gerekçeleri” değişkenlerine göre farklılık göstermedikleri, “dersleri takip etme durumu” değişkenine göre ise farklılık gösterdikleri belirlenmiştir. Çalışma sonucu olarak öğrencilerin pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitime nazaran deprem sonrası uygulanan uzaktan eğitim sürecinde daha olumlu görüşleri oldukları belirlenmiştir.

Etik Beyan

Bu araştırma için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulunun 17.10.2023 tarih ve 9161700 sayılı kararı ve etik kurul onayı alınmıştır.

Kaynakça

  • Akbal, H., & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşanan sorunların öğrenci bakış açısına göre AHP yöntemi ile incelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22),533-546. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.795863
  • Alasmari, T. (2021). Learning in the COVID-19 era: Higher education students and faculty’s experience with emergency distance education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(9), 40-62.
  • Alsubaie, M. A. (2022). Distance education and the social literacy of elementary school students during the COVID-19 pandemic. Heliyon, 8(7).
  • Bakhov, I., Opolska, N., Bogus, M., Anishchenko, V., & Biryukova, Y. (2021). Emergency distance education in the conditions of COVID-19 pandemic: Experience of Ukrainian universities. Education Sciences, 11(7), 364.
  • Ball, J., & Crook, B. (1997). Managing change through distance learning. Community College Journal of Research and Practice, 21(1), 13-22.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Çiğdem, H., & Özkan, U. B. (2022). Meslek yüksekokulu öğrencileri COVID sonrası öğretimde çevrimiçi öğrenmeye hazır mı? Eğitim Teknolojileri ve Online Öğrenme Dergisi, 5 (2), 432-442.
  • Doğan, S., & Çelikten, L. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Dair Kompozisyonlarının İncelenmesi: Yıldız Teknik Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 126-157. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1008747
  • Erdoğdu, F., & Atabay, M. (2023). Deprem sonrası öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Tüm yönleriyle depremler ve etkileri, Berikan Yayınevi, 113-130, Ankara.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi–bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGaw-Hill International Edition.
  • Göldağ, B. (2021). Meslek Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1207-1229. https://doi.org/10.17679/inuefd.916058
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361-401). Routledge.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Pearson Education Limited, Essex.
  • Heeringa, S. G., West, B. T., & Berglund, P. A. (2017). Applied survey data analysis. chapman and hall/CRC.
  • Huss, J. A., Sela, O., & Eastep, S. (2015). A Case Study of Online Instructors and Their Quest for Greater Interactivity in Their Courses: Overcoming the Distance in Distance Education. Australian Journal of Teacher Education, 40(4).
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Pub.
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 Salgını Sürecinde Türkiye’de Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress Proceedings, https://www.researchgate.net/publication/344418456
  • Koç, N. (2023). The views of associate degree students from child development on distance education after the earthquake. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(3), 756-770.
  • Koçer, A., & Koçak, O. (2023). 2023 depremleri ve uzaktan eğitimin yükseköğretim öğrencilerinin psikolojik durumlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 10(1), 71-91.
  • McBrien, J. L., Cheng, R., & Jones, P. (2009). Virtual spaces: Employing a synchronous online classroom to facilitate student engagement in online learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3), 1–17.
  • Nayci, Ö. (2021). Online learning readiness of associate degree students and their experiences regarding online learning process. International Journal of Eurasian Education and Culture, 12, 235-285. https://doi.org/10.35826/ijoecc.324.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A Worldwide journey through distance education from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences,1-26.
  • Saraswathi, I., Saikarthik, J., Kumar, KS., Srinivasan, KM., Ardhanaari, M., & Gunapriya, R. (2020). Impact of COVID-19 outbreak on the mental health status of undergraduate medical students in a COVID-19 treating medical college: a prospective longitudinal study. PeerJ, 8, e10164.
  • Sari, T., & Nayır, F. (2020). Challenges in distance education during the (Covid-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360.
  • Tanık Önal, N. & Önal, N. (2023). Online learning and teaching experiences of preservice science teachers during Covid-19 pandemic. Journal of Educational Technology and Online Learning, 6 (2), 295- 314.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2021). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi doneminde cevrimici öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 90-107.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Tuncer, M., & Bahadır, F. (2017). Uzaktan Eğitim Programlarının Bu Programlarda Öğrenim Gören Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Educational Reflections, 1(2), 29-38.
  • Tuncer, M., & Taşpınar, M. (2008). Sanal Ortamda Eğitim ve Öğretimin Geleceği ve Olası Sorunlar, Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1),125-144.
  • Türkmen, İ., Sardoğan, B., & Sözen, İ. (2021). Covid-19 Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Memnuniyetini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 854-875. https://doi.org/10.30798/Makuiibf.834458
  • Ünal N., Şanlıer, N., & Şengil, A. Z. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının ve Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 89-104. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.812109
  • URL-1 (2023). Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). https://www.yok.gov.tr /Sayfalar/Haberler/2023/universitelerde-bahar-egitim-ve-ogretim-donemi-acilisi-ikinci-bir-duyuruya-kadar-gecici-olarak-ertelendi.aspx (Date of access: 02.09.2023)
  • URL-2 (2021). Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). https://covid19.yok.gov.tr/AnaSayfa (Date of access: 20.08.2024)
  • URL-3 (2023). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD). https://deprem.afad.gov.tr/assets/pdf/Kahramanmara%C5%9F%20Depremi%20%20Raporu_02.06.2023.pdf (Date of access: 22.08.2024)
  • Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yaklaşımları. Bingöl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Kongresi: Krizler, Belirsizlikler ve Arayışlar Özel Sayısı, 31-53. https://doi.org/10.33399/biibfad.1029307 Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A., (2022). University Students' Approach to Distance Education: Scale Development and Validation. Journal of Management and Economics Research, vol.20, no.3, 192-204.
  • Zorlutuna, Ş., (2022). Meslek Yüksekokul Öğrencilerinin Gözüyle Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimlerde Güncel Araştırmalar - I (237-251), Ankara: Gece Kitaplığı. Gece Kitaplığı.

UNIVERSITY STUDENT'S APPROACH TO DISTANCE EDUCATION AFTER THE TWIN EARTHQUAKES IN TURKIYE

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 18, 27.12.2024

Öz

With the twin earthquakes that occurred on February 6, 2024, Türkiye experienced changes in the field of education like in many areas. Universities completed the spring semester with distance education - similar to the process during the pandemic period. In this study, it was aimed to evaluate the approaches of second-year students of Sivas Cumhuriyet University, Cumhuriyet Vocational School of Social Sciences to distance education after the earthquake, since they received education both in the formal and distance education process. For this purpose, the “University students' approach to distance education” scale consisting of three factors and 17 items was applied to the students. According to the results, it was seen that the scale items were collected under two factors. It was determined that these factors statistically did not differ according to the variables of “gender”, “place of residence”, “family income” and “reasons for not following the lessons”, but they differed according to the variable of “follow-up status of lessons”. As a result of the study, it can be said that students have more positive views on the distance education process implemented after the earthquake compared to the distance education implemented during the pandemic process.

Kaynakça

  • Akbal, H., & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşanan sorunların öğrenci bakış açısına göre AHP yöntemi ile incelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22),533-546. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.795863
  • Alasmari, T. (2021). Learning in the COVID-19 era: Higher education students and faculty’s experience with emergency distance education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(9), 40-62.
  • Alsubaie, M. A. (2022). Distance education and the social literacy of elementary school students during the COVID-19 pandemic. Heliyon, 8(7).
  • Bakhov, I., Opolska, N., Bogus, M., Anishchenko, V., & Biryukova, Y. (2021). Emergency distance education in the conditions of COVID-19 pandemic: Experience of Ukrainian universities. Education Sciences, 11(7), 364.
  • Ball, J., & Crook, B. (1997). Managing change through distance learning. Community College Journal of Research and Practice, 21(1), 13-22.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Çiğdem, H., & Özkan, U. B. (2022). Meslek yüksekokulu öğrencileri COVID sonrası öğretimde çevrimiçi öğrenmeye hazır mı? Eğitim Teknolojileri ve Online Öğrenme Dergisi, 5 (2), 432-442.
  • Doğan, S., & Çelikten, L. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Dair Kompozisyonlarının İncelenmesi: Yıldız Teknik Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 126-157. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1008747
  • Erdoğdu, F., & Atabay, M. (2023). Deprem sonrası öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Tüm yönleriyle depremler ve etkileri, Berikan Yayınevi, 113-130, Ankara.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi–bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGaw-Hill International Edition.
  • Göldağ, B. (2021). Meslek Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1207-1229. https://doi.org/10.17679/inuefd.916058
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361-401). Routledge.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Pearson Education Limited, Essex.
  • Heeringa, S. G., West, B. T., & Berglund, P. A. (2017). Applied survey data analysis. chapman and hall/CRC.
  • Huss, J. A., Sela, O., & Eastep, S. (2015). A Case Study of Online Instructors and Their Quest for Greater Interactivity in Their Courses: Overcoming the Distance in Distance Education. Australian Journal of Teacher Education, 40(4).
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Pub.
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 Salgını Sürecinde Türkiye’de Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress Proceedings, https://www.researchgate.net/publication/344418456
  • Koç, N. (2023). The views of associate degree students from child development on distance education after the earthquake. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(3), 756-770.
  • Koçer, A., & Koçak, O. (2023). 2023 depremleri ve uzaktan eğitimin yükseköğretim öğrencilerinin psikolojik durumlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 10(1), 71-91.
  • McBrien, J. L., Cheng, R., & Jones, P. (2009). Virtual spaces: Employing a synchronous online classroom to facilitate student engagement in online learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3), 1–17.
  • Nayci, Ö. (2021). Online learning readiness of associate degree students and their experiences regarding online learning process. International Journal of Eurasian Education and Culture, 12, 235-285. https://doi.org/10.35826/ijoecc.324.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A Worldwide journey through distance education from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences,1-26.
  • Saraswathi, I., Saikarthik, J., Kumar, KS., Srinivasan, KM., Ardhanaari, M., & Gunapriya, R. (2020). Impact of COVID-19 outbreak on the mental health status of undergraduate medical students in a COVID-19 treating medical college: a prospective longitudinal study. PeerJ, 8, e10164.
  • Sari, T., & Nayır, F. (2020). Challenges in distance education during the (Covid-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360.
  • Tanık Önal, N. & Önal, N. (2023). Online learning and teaching experiences of preservice science teachers during Covid-19 pandemic. Journal of Educational Technology and Online Learning, 6 (2), 295- 314.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2021). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi doneminde cevrimici öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 90-107.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Tuncer, M., & Bahadır, F. (2017). Uzaktan Eğitim Programlarının Bu Programlarda Öğrenim Gören Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Educational Reflections, 1(2), 29-38.
  • Tuncer, M., & Taşpınar, M. (2008). Sanal Ortamda Eğitim ve Öğretimin Geleceği ve Olası Sorunlar, Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1),125-144.
  • Türkmen, İ., Sardoğan, B., & Sözen, İ. (2021). Covid-19 Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Memnuniyetini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 854-875. https://doi.org/10.30798/Makuiibf.834458
  • Ünal N., Şanlıer, N., & Şengil, A. Z. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının ve Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 89-104. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.812109
  • URL-1 (2023). Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). https://www.yok.gov.tr /Sayfalar/Haberler/2023/universitelerde-bahar-egitim-ve-ogretim-donemi-acilisi-ikinci-bir-duyuruya-kadar-gecici-olarak-ertelendi.aspx (Date of access: 02.09.2023)
  • URL-2 (2021). Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). https://covid19.yok.gov.tr/AnaSayfa (Date of access: 20.08.2024)
  • URL-3 (2023). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD). https://deprem.afad.gov.tr/assets/pdf/Kahramanmara%C5%9F%20Depremi%20%20Raporu_02.06.2023.pdf (Date of access: 22.08.2024)
  • Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yaklaşımları. Bingöl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Kongresi: Krizler, Belirsizlikler ve Arayışlar Özel Sayısı, 31-53. https://doi.org/10.33399/biibfad.1029307 Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A., (2022). University Students' Approach to Distance Education: Scale Development and Validation. Journal of Management and Economics Research, vol.20, no.3, 192-204.
  • Zorlutuna, Ş., (2022). Meslek Yüksekokul Öğrencilerinin Gözüyle Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimlerde Güncel Araştırmalar - I (237-251), Ankara: Gece Kitaplığı. Gece Kitaplığı.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kriz ve Konu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şebnem Zorlutuna 0000-0001-7683-3832

Necati Alp Erilli 0000-0001-6948-0880

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zorlutuna, Ş., & Erilli, N. A. (2024). UNIVERSITY STUDENT’S APPROACH TO DISTANCE EDUCATION AFTER THE TWIN EARTHQUAKES IN TURKIYE. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-18.

Indexed by    18488     19312    19378   19546                                                            18973