İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilimlerinin Sporda Tercih Ettikleri Liderlik Davranışlarıyla Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 52 - 62, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin empatik eğilimleri ile sporda tercih ettikleri liderlik davranışlarının karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinden rastgele seçilen 150 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Eğilim Ölçeği” ve Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından geliştirilen, Tiryaki (2000) tarafından Türk Kültürüne uyarlanan “Spor için Liderlik Ölçeğinin” “Tercih Edilen Lider Davranışı Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde, değişkenlerin durumuna bağlı olarak bağımsız grup t testi, tek yönlü varyasyon analizi kullanılmıştır. Empatik eğilim puanları ile tercih edilen liderlik davranışlarının alt boyutları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; katılımcıların empatik eğilim puanlarının cinsiyet değişkenine göre kadın katılımcıların lehine, yaş değişkeninde sosyal destek alt boyutunun 25 yaş ve üzeri gruba göre 22-24 yaş grubu lehine, kaptanlık yapma değişkenine göre ise demokratik davranış alt boyutunda kaptanlık yapanların lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Katılımcıların empatik eğilim puanları ile tercih edilen lider davranışı alt boyutları arasında anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Aslan, S. ve Çoknaz, H. (2016). Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 997-1086.
  • Akçakoyun F., Çalışkan E. ve Karlı H. (2010). Dövüş ve Takım Sporcularının Empati Düzeylerinin Karşılaştırılması, Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-47.
  • Araç Ilgar, E. ve Cihan, B. B. (2018). Determination of Stress Factors According to Variables and Investigation of Their Relation to Empathetical Inclination of Karate Referees. IJOESS, 9(33), 1973-1995.
  • Bernadett Shapiro, S., Ehrensaft, D. ve Shapiro, J. L. (1996). Father participation in childcare and the development of empathy in sons: An empirical study. Family Therapy, The Journal of the California Graduate School of Family Psychology, 23(2), 77-93.
  • Bernard, B. J. (1927). U.S. Patent No. 1,639,880. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • Blackmar, F. W. (1911). Leadership in Reform. American Journal of Sociology, 16(5), 626- 644.
  • Bora, E. ve Baysan Arabaci, L. (2009). Effect of age and gender on schizotypal personality traits in the normal population. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 63(5), 663- 669.
  • Chapin, C. V. (1924). Deaths among taxpayers and non-taxpayers income tax, Providence, 1865. American Journal of Public Health, 14(8), 647-651.
  • Chelladurai, P. ve Carron, A. V. (1983). Athletic Maturity and Preferred Leadership. Journal of Sport Psychology, 5, 371-380.
  • Chelladurai, P. ve Saleh, S.D. (1980). Dimensions of Leader Behavior in Sports: Development aLeadership Scale, Journal of Sport Psychology, 2, 34-45.
  • Cooley, C. H. (1902). Looking-glass self. The production of reality: Essays and Readings on Social Interaction, 6, 126-128.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 155- 190.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Elı̇ kesı̇ k, M., ve Alım, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Empatik Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 167-180.
  • Eraslan, M. (2016). The Analysis of Emotional Intelligence and Emphatic Tendencey Levels of Youth According to Varibales of Age, Gender and Doing Sports, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1839-1852.
  • Harkins, W. D. ve Copeland, L. E. (1942). A Superliquid in Two Dimensions and a First Order Change in a Condensed Monolayer I. Energy, Compressibility, and Order of Phase Transformations. The Journal of Chemical Physics, 10(5), 272-286. 62
  • Ilgar Araç, E. ve Cihan, B. B. (2018). Determination of Stress Factors According to Variables and Investigation of Their Relation to Empathetical Inclination of Karate Referees, International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(33), 1973-1995.
  • İnce, N. (2006). Farklı yelken sınıflarındaki sporcuların liderlik tercihleri, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Karabulut, E., ve Pulur, A. (2013). An Investigation on Levels of the Empathic Tendencies of Elite University Tennis Players in Terms of Different Variables. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 15(1), 9-15.
  • Kaya, A. ve Siyez, D. M. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: Geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(156), 110-125.
  • Kilbourne, C. E. (1935). The Elements of Leadership. Journal of Coast Artillery, 78(6), 437- 439.
  • Koç, M. (2016). Demografik Özellikler ile Empatik Eğilim Arasındaki İlişki: Yetişkinler Üzerine Ampirik Bir Araştırma, Iğd Üniv Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 25-47.
  • Knickerbocker, I. (1948). Leadership: a conception and some implications. Journal of Social Issues, 4(3), 23–40.
  • Lussier, R. N. ve Kimball, D. (2009). Applied Sport Management Skills. USA.
  • Mavi, S. ve Tuncel, S. D. (2012). Sporcuların ‘sporda hoşgörü’ kavramına ilişkin algıları, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(4) 125-129.
  • Maxwell, C. J. (1999). Liderlik Nitelikleri: Reddedilemez 21 Liderlik Yasası. (Çev. İ. Şener), Istanbul: Beyaz Yayınları.
  • Mumford, E. (1906). The origins of leadership. American Journal of Sociology, 12(2), 216- 240.
  • Munson, E. L. (1921). The Management of Men. New York: Holt. Mutlu, O. T., Şentürk H. E. ve Zorba, E. (2014). Üniversite Öğrencisi Tenisçilerde Empatik Eğilim ve İletişim Becerisi. International Journal of Science Culture and Sport, 1, 129-137.
  • Parry, J., Robinson, S., Watson, N. ve Nesti, M. (2007). Sport and Spirituality: An Introduction. Routledge.
  • Rogers, Everett M. (1986), Communication Technology: The New Media in Society. New York: The Free Press.
  • Stogdill, R. M. (1950). Leadership, Membership and Organization. Psychological Bulletin, 47(1), 1-14.
  • Tiryaki İ. (2000). Spor Psikolojisi, Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yetim, A. (1996). Spor yönetiminde liderlik. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 85-94.
  • Yilmaz, İ. ve Akyel, Y. (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 27-33.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Sosyolojisi
Bölüm 2020 Cilt: 1 Sayı : 1
Yazarlar

Elif Aydin Bu kişi benim

Özge Gül Aydin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydin, E., & Aydin, Ö. G. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilimlerinin Sporda Tercih Ettikleri Liderlik Davranışlarıyla Karşılaştırılması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 52-62.