Genç Kadın Hentbolcuların Hedef Yönelimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 1 Sayı: 2, 47 - 53, 31.12.2020
Yeşim Karaç Öcal
Esin Kaplan
Ömer Ünal
Öz
Bu çalışmanın amacı genç kadın hentbolcuların hedef yönelimlerinin spor yaşı, eğitim durumu ve milli sporculuk
durumuna göre incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya 166 genç kadın hentbolcu (14.71 ±.78) gönüllü
olarak katılmıştır. Sporcuların milli sporcu olma durumu, spor yaşı ve eğitim durumlarının belirlenmesi için
araştırmacılar tarafından kişisel bilgi formu oluşturulmuştur. Sporcuların hedef yönelimlerini belirlemek için Sporda
Görev ve Ego Yönelim Ölçeği (Task and Ego Orientation in Sport- TEOSQ) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel
analizi, SPSS Programı (Version 22) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler normal dağılım göstermediği için
Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Ortalamalar arasında farkın anlamlılığı α=0.05 olarak dikkate alınmıştır.
Yapılan analizler sonucunda sporcuların eğitim durumuna göre hedef yönelimi alt boyutlarında istatiksel olarak
anlamlı farklılık gözlenmiştir (p<0.05). Ortalamalar incelendiğinde lise öğrencilerinin hem görev hem de ego
yönelimleri açısından ortaokul öğrencilerine göre daha yüksek değerler elde ettikleri görülmektedir. Milli sporcu
olma durumu ve spor yaşına göre ise istatiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmemiştir (p>0.05). Sonuç olarak lise
düzeyinde öğrenim gören hentbol sporcularının hem görev hem de ego yönelimine sahip oldukları ve görev
yönelimlerinin daha ön planda olduğu görülmektedir. Kadın sporcuların hem görev hem de ego yöneliminde başarıya
rakiplerini yenerek ulaşılacağı inancı üzerine odaklandıkları söylenebilir.
Kaynakça
- Altıntaş, A. Y., ve Bayar Koruç, P. T. D. (2010). Sporcuların hedef yönelimleri, algılanan
güdüsel iklimleri ve algılanan fiziksel yeterliklerinin cinsiyete ve deneyim düzeyine göre
karşılaştırılması. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden
Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Ankara
- Balkis, F, (2019). Elit Seviyedeki Tenisçilerin Görev ve Ego Yönelimi Hedeflerinin Başarı
Motivasyonlarına Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitisü.
- Baro, M., Jiten Singh O., Thapa S., Changmai S. (2017). The task and ego orientation between
ınter-varsity badminton and football players. Emerging Trends in Fitness and Sports
Sciences. Volume I.
- Barić, R., and Horga, S. (2006). Psychometric properties of the croatian version of task and ego
orientation in sport questionnaire (CTEOSQ). Kinesiology: International Journal of
fundamental and applied kinesiology, 38(2), 135-142.
- Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Ankara: Nobel Kitapevi.
- Duda, J. L., (1989). Relationship between task and ego orientation and the perceived purpose of
sport among high school athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 318-
335.
- Duda, J. L., Nıcholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and
sport. Journal of Educational Psychology, 84, 290-299.
- Gano-Overway, L. A., Guıvernau, M., Magyar, T. M., Waldron, J. J., and Ewıng, M. E. (2002).
Achievement goal perspectives, perceptions of the motivational climate, and
sportspersonship: Individual and team effects. Psychology of Sport and Exercise, 6,
215–232
- Jain T. and Sparna R. (2016). Prakriti, Task And Ego Orientation İn İnterstate Level Sports
Person. IAHRW International Journal of Social Sciences, 4(3), 407-411.
Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştirma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Lochbaum, M., Kazak Çetinkalp, Z., Graham, K. A., Wright, T., and Zazo, R. (2016). Task and
ego goal orientations in competitive sport: A quantitative review of the literature from
1989 to 2016. Kinesiology: International journal of fundamental and applied
kinesiology, 48(1), 3-29.
- Lochbaum, M., Kallinen, V., and Konttinen, N. (2017). Task and ego goal orientations across the
youth sports experience. Studia sportiva, 11(2), 99-105.
- Maliki, A. B. H. M., Abdullah, M. R., Juahir, H., Musa, R. M., Kosni, N. A., Mat-Rasid, S. M., ...
and Eswaramoorthi, V. (2017). Back translation reliability of TEOSQ in team game,
individual game and gender category. Journal of Fundamental and Applied Sciences,
9(2S), 467-484.
- Meganck, J., Lıntunen, T., Ojala, K., Välımaa, R., Tynjälä, J., Vanden Auweele, Y., and Kannas,
L. (2003). Differences ın motivational orientation, exercise activity, self-perceived
physical fitness, and self-esteem between participants ın different sport events among
Finnish 11- to 15-year old students. European Congress Of Sport Psychology Edition:
11th Location: Copenhagen, Denmark, 22-27, July
- Meira, C. M., and Fairbrother, J. T. (2018). Ego-oriented learners show advantage in retention
and transfer of balancing skill. Journal of Motor Learning and Development, 6(2), 209-
219.
- Özsarı, A., ve Çetin, M. Ç. (2019). Amatör Futbolcuların Görev ve Ego Yönelimlerinin Çeşitli
Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi,
5(2), 99-109.
- Perera, D. S. L. (2020). A study of task and ego goal orientation of gold medal winning athletes
of Sri Lanka. IOSR Journal of Sports and Physical Education (IOSR-JSPE). 7(6), 07-10.
- Roberts, G. C., and Treasure, D. (2012). Advances in motivation in sport and exercise. Human
Kinetics.
- Sorate, B. A., and Asim, K. H. A. N. (2016). The task and ego orientation of different games
players of Jimma University. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(3), 8-11.
- Toros, T. (2001). Elit ve elit olmayan erkek basketbolcularda hedef yönelimi, güdüsel iklim ve
hedeflerin özgünlük güçlük derecesi özelliklerinin yaşam doyumuna etkisi. Yüksek
Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sağlık bilimleri Enstitüsü. Mersin
- Toy, A. B. (2015). Serbest ve grekoromen stil güreşçilerin hedef yönelimi ve yaşam doyumu
ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çorum
- Vosloo, J., Ostrow, A., and Watson, J. C. (2009). The relationships between motivational climate,
goal orientations, anxiety, and self-confidence among swimmers. Journal of Sport
Behavior, 32(3), 376-393.
- Williams, L., Gill, D. L. (1995). The role of perceived competence in the motivation of physical
activity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(4), 363 - 378.