Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 90 - 98, 30.04.2021

Öz

Bu çalışma, spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin karar vermede öz saygı ve karar verme
düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın
modeli, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel niteliktedir. Araştırma grubunu spor bilimleri fakültesinde
öğrenim gören toplam 176 öğrenci (Yaş Ort.= 22,36±2,67) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Mann ve
Diğ. (1998) tarafından geliştirilen “Melbourne Karar Verme Ölçeği ve öğrencilerin kişisel özelliklerini
belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ölçek ile karar vermede
öz saygı ve alt boyutlarından dikkatli karar verme, kaçıngan karar verme, erteleyici karar verme ve panik karar
verme olmak üzere beş puanı elde edilmektedir. Ölçümlerin, normal dağılıma uygun olup olamadığını
belirlemek için yapılan Çarpıklık (Skewness) – Basıklık (Kurtosis) tekniği sonucunda tüm boyutlarda normal
dağılım gösterdiği anlaşılmıştır. Elde edilen puanların belirlenmesinde X , S ve t-Testi, Tek Yönlü Varyans (One
Way ANOVA) analizi ve farkın kaynağını belirlemek için ise Bonferroni testine bakılmıştır. Araştırmaya katılan
öğrencilerin orta seviyenin üzerinde karar vermede öz saygı ve karar verme ölçeği alt boyutlarından dikkatli
karar verme ve kaçıngan karar verme düzeylerine sahip oldukları fakat karar verme ölçeği alt boyutlarından
erteleyici karar verme ve panik karar verme düzeylerinin ise orta seviyenin altında olduğu anlaşılmaktadır.
Kişisel özelliklere göre katılımcıların cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık
gösterirken, yaş, spor yapma süresi ve boş zamanlarını değerlendirmede güçlük çekme değişkenleri açısından
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar vermeve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bayrak, S. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının karar verme düzeylerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(17), 429-438.
  • Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Certel, Z., Aksoy, D., Çalışkan, E., Lapa, T.Y., Özçelik, M.A. & Çelik, G. (2013). Research on self-esteem in decision making and decision-making styles ın taekwondo athletes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1971-1975.
  • Certel, Z., Bahadır, Z. & Sönmez, G. T. (2013). Investigatıon of empathy and self esteem in decision making and decision-making styles among those who played team sports. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 7(1), 16-27.
  • Çetin, M.Ç., Taşğın, Ö. & Arslan, F. (2011). The relationship between reaction time and decision-making in elite kickboxing athletes. World Applied Sciences Journal, 12(10), 1826-1831.
  • Dalkılıç, M. (2015). Examining decision-making levels of athletes of various branches in team environments in terms of socio demographic variables. Anthropologist, 21(1,2), 31-38.
  • Deniz, M. E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme stilleri ve problem çözme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 25- 35.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve karar verme stratejileri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 60-74. Işık, U. ve Cengiz, R. (2018). Doğa kulüplerine üye bireylerin zaman yönetimi ve karar verme stillerinin incelenmesi. Spormetre, 6(2), 25-35.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Kaya, A. M. (2011). Üniversite öğrencilerinin rekreatif faaliyetlere yönelik tutumları ve boş zaman motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Kelecek, S., Altıntaş, A., ve Aşçı, F.H. (2012). Sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. II. Uluslararası Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiri Kitabı, Mayıs– 2 Haziran, Ankara, s. 244. 31.
  • Kıloğlu, M. (2017). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerine (tohm) devam eden sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kırgil, F. (2015). Beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin karar verme ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenlikler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kızar, O., Dalkılıç, M., Ramazanoğlu, F. & Ulukan, H. (2015). Examining the decisionmaking levels of glider pilot trainers and glider pilot candidates in terms of sociodemographic variables. Anthropologist, 21(1,2), 231-239.
  • Köksal, A. ve Gazioğlu, A.E.İ. (2007). Ergenlerde duygusal zekâ ile karar verme stratejileri arasındaki ilişki. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 133-146.
  • Mann, M.E., Bradley, R.S. & Hughes, M.K. (1998). Global-scale temperature patterns and climate forcing over the past six centuries. Nature, 392, 779-787.
  • Özşaker, M. (2012). Gençlerin serbest zaman aktivitelerine katılamama nedenleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 126- 131.
  • Savaşır, I. ve Şahin N.H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Tatlılıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz-saygı düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 150-170.
  • Tatlılıoğlu, K. ve Deniz, M. E. (2011). Farklı öz-anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin karar vermede öz-saygı, karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 19-41.
  • Tekin, G., Amman, M. T. ve Tekin, A. (2009). Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 148-159.
  • Tekin, Ö.A. ve Ehtiyar, V.R. (2010). Yönetimde karar verme: batı antalya bölgesindeki beş yıldızlı otellerde çalışan farklı departman yöneticilerinin karar verme stilleri üzerine bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3394-3414.
  • Temel, V. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerinin, problem çözme becerileri, karar verme stilleri ve öfke tarzları. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yiğit, Ş., Dalbudak, İ., Musac, M., Gürkand, A.C. & Dalkılıç, M. (2016). Examining decision making level of wrestlers in terms of some variable. Internatıonal Journal of Env Ironmental & Scıence Educatıon, 11(10), 3277 – 3284.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm 2021 Cilt: 2 Sayı : 1
Yazarlar

Veysel Temel Bu kişi benim

Kazım Nas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Temel, V., & Nas, K. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 90-98.