Çoklu Beceri Hareket Eğitimi Programı: Okul Öncesi Çocuklarda Vücut Kompozisyonu ve Motor Performans Değişimleri
Yıl 2021,
Cilt: 2 Sayı: 1, 156 - 167, 30.04.2021
Umut Canli
Cüneyt Taşkin
Cem Kurt
Öz
Araştırmada, okul öncesi dönemde olan çocuklara uygulanan çoklu beceri hareket eğitimi programının
çocukların vücut kompozisyonlarına ve motor performanslarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya, okul öncesi eğitimi alan 5-6 yaş aralığında 20 kız öğrenci ve 20 erkek öğrenci olmak üzere toplam
40 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar ön test değerleri sonucunda kontrol ve eğitim grubu olmak
üzere iki homojen gruba ayrılmış, her iki grupta da eşit sayıda kız ve erkek öğrencilerin olmasına dikkat
edilmiştir. Katılımcıların antropometrik ölçümleri (boy uzunluğu ölçümleri; vücut ağırlığı, vücut yağ yüzdesi ve
beden kütle indeksi) yapılmıştır. Katılımcıların motor performanslarının belirlenmesinde Okul Öncesi
Çocukların Motor Performanslarını Değerlendirme Testi (MPDT) kullanılmıştır. Eğitim grubuna sekiz (8) hafta
boyunca haftada iki (2) gün 45-50 dakika boyunca çoklu beceri gelişimine yönelik hareket eğitimi programı
uygulanmıştır. Kontrol grubu ise okul öncesi eğitim-öğretim programında yer alan fiziksel etkinliklere katılmaya
devam etmiştir. Eğitim ve kontrol grubuna 8 hafta sonunda son testler uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS 18.0 programı kullanılmıştır. Kontrol ve eğitim grubunun tüm
antropometrik özelliklerinin ön test-son test sonuçlarında hem grup içi hem de gruplar arası karşılaştırılmasında
anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0.05). Kontrol grubunun motor performanslarının ön test-son test
sonuçlarının grup içi karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>0.05). Eğitim grubunun motor
performans unsurlarının tamamında ön test-son test grup içi karşılaştırılmasında anlamlı farklılıklar
belirlenmiştir (p<0.05). Gruplar arası karşılaştırmada da motor performans unsurlarının tamamında eğitim
grubunun lehine anlamlı farklılıklar belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, çoklu beceri hareket eğitimi
programının okul öncesi çocukların motor performanslarına olumlu yönde etki ettiği ifade edilebilir.
Kaynakça
- Akbari, H., Abdoli, B., Shafizadeh, M., Khalaji, H. (2009). The effect of traditional games in
fundamental motor skill development in 7-9 year old boys. Iran J Pediatr, 19(2), 123-
129.
- Altinkok, M. (2017). The effect of coordinated teaching method practices on some motor
skills of 6-year-old children. Eurasian Journal of Educational Research, 17(68), 49-
61.
- Beken, S. (2009). Montessori yöntemi etkinliklerinin 5–6 yaş çocuklarının el becerilerinin
gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Boz, M. (2011). 5-6 yaş grubu çocuklara uygulanan temel hareket eğitim programının
hareket becerilerinin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Brehman, R. E., Kielgmen, R. M. (1994). Essential of pediatrics, II. Ed., W. B. Saunders
Company, Philadelphia
- Crawford, S. M. (1996). Antropometry, measurement in pediatric exercise science, Ed:
Docherty, D., p. 17-86, Human Kinetics, USA.
- Çelebi, B. (2010). Hareket eğitiminin okulöncesi eğitim kurumlarındaki 5–6 yaş grubu
çocuklarda fiziksel ve motor gelişime etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Çelik, A. (2016). Hareket Eğitimi. İstanbul: Ergün Yayınevi.
- Dursun, M. Z. (2004). Temel Becerileri içeren özel beden eğitimi program tasarısının
okulöncesi 6 yaş çocukların motor beceri erişileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ersöz, Y. (2012). Çoklu beceri spor eğitim programının 7-10 yaş grubu erkek çocuklarda
motor gelişime etkisi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri
Enstitüsü, İzmir.
- Getchell, N. (2006). Age and task‐ related differences in timing stability, consistency, and
natural frequency of children's rhythmic, motor coordination. Developmental
Psychobiology: The Journal of the International Society for Developmental
Psychobiology, 48(8), 675-685.
- Goodway, J. D., Branta, C. F. (2003). Influence of a motor skill intervention on fundamental
motor skill development of disadvantaged preschool children. Research Quarterly For
Exercise And Sport. 74(1), 36-46.
- Hoos, M. B., Plasqui, G., Gevrer, W. J, Westerp, K.R. (2003). Physical activity level
measured by doubly labeled water accelerometry in children. Apply Physiol, 89(6),
624-6.
- İşleğen, Ç., Erdinç, T., Gürpınar, D., Özçaldıran, B., Ertat, A. (1995). Erken branş seçiminin
bazı anatomik (postür) ve fonksiyonel parametrelere etkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve
Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
- Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kayapınar, F. Ç., Özbar, N. (2004). The effect of movement education program ımplemented
ın preschool on physical characteristics of chıldren. The TSSA 8. Internatıonal Sports
Scıences Congress, November 17-20 Antalya.
- Kerkez, F. (2006). Oyun ve egzersizin yuva ve anaokuluna giden 5-6 yaş grubu çocuklarda
fiziksel ve motor gelişime etkisinin araştırılması. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Marshall, J. D., Bouffard, M. (1997). The effects of quality daily physical education on
movement competency in obese versus non-obese children. Adapted Physical Activity
Quarterly, 14, 222-237.
- Martin, E. H. (2001). The effect of a masterry motivational climate motor skill ıntervention on
student achievement and behavior in a naturalistic physical education setting. Auburn
University, Doctor of Education, Umi, USA.
- Müniroğlu, S. (1995). Anaokullarına devam eden 4-5 yaş grubu çocukların motor gelişim
düzeylerine etki eden bazı faktörler üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara
Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi Ev Ekonomisi Anabilim Dalı, Ankara.
- Nazario, P. F., Vieira, J. L. L. (2014). Sport context and the motor development of
children. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, 16(1), 86-
95.
- Özbar, N., Kayapınar, F. Ç., Pınar, S., Karakaş, Ş., (2004). The characteristics of physical and
antropometric development of kindergarden children, a year pilot study. The 10th
ICHPER-SD Europe Congress and The TSSA 8th International Sports Science
Congress, November 17-20
- Özbar, N., Mengütay, S., Agopyan, A. (2015). Hareket eğitimi programının 4-6 yaş grubu
çocuklarda vücut kompozisyonu üzerindeki etkisinin incelenmesi. UHBAB
Journal, 4(13).
- Özdenk, Ç. (2007). 6 yaş grubu öğrencilerinin psikomotor gelişimlerinin sağlanmasında
oyunun yeri ve önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
- Özer, D. S., Özer, K. (2009). Çocuklarda motor gelişim. Ankara: Nobel Yayınları.
Pagona, B., Costas, M. (2008). The development of motor creativity in elementary school
children and its retention. Creativity Research Journal, 20(1), 72-80.
- Reyes, M. E. P., Tan, S. K., Mallina, M. R. (2003). Urban-rural contrast in the physical fitness
of school children in oaxaca mexico, American Journal of Human Biology, 15, 800-
813.
- Robinson, L. E., Goodway, J. D. (2009). Instructional climates in preschool children who are
at-risk. Part I: Object-control skill development. Research Quarterly For Exercise And
Sport. 80, 3.
- Salaj, S., Krmpotic, M., Stamenkovic, I. (2016). Are specific programs a threat to overall
motor development of preschool children?. Kinesiologia slovenica, 22(1).
167
- Sarıtaş, N., Özkarafakı, İ., Pepe, O., Büyükipekçi, S. (2011). Üniversiteli erkek öğrencilerin
vücut yağ yüzdelerinin üç farklı yöntemle değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri
Dergisi, 20(2), 107-115.
- Sheikh, M., Bagherzadeh, F., Yoosefi, S. (2003). The effect of selected elementary school
games on girl students’ motor development in third grade of elementary school from
section 5 of Tehran. Olympic, 23,77-87.
- Şentürk, U., Yılmaz, A., Gönener, U. (2015). Okul öncesi dönemde motor gelişime yönelik
hareket eğitimi ve oyun çalışmalarının içerik analizi. Spor Yönetimi ve Bilgi
Teknolojileri Dergisi, 10(2), 4-12.
- Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn
and Bacon.
- Tüfekçioğlu, E. (2008). Okul öncesi 4-6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim
programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,
5(2), 1-11.
- Watts, P. B., Joubert, L. M., Lish, A. K., Mats, J. D., Wilkins, B. (2003). Anthropometry of
young competitive sport rock climber. Br Journal Sport Medicine, 37, 420-4.
- Wrotniak, B. H., Epstein, L. H., Dorn, J. M., Jonesc, K. E., Kondilisc, V. A. (2006). The
relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics,
118, 1758-65.
- Zachopoulou, E., Tsapalidou, A., Derri, V. (2004). The effects of a developmentally
appropriate music and movement program on motor performance. Early Childhood
Research Quarterly, 19, 631-42.