Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenleri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Yeterliliklerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 12, 30.04.2022

Öz

Toplumun sağlıklı bir şekilde oluşması için kişilerin sağlıklı bir şekilde yetişmesi gerekir. Spor, insanların hem toplumsallaşmasını sağlayan aynı zamanda da sağlıklı bir şekilde gelişmesini sağlayan en önemli unsurdur. Spor ilk başta ailede benimsenir, daha sonra ilkokul yılları sporun benimsenmesinde en önemli yeri tutar. Bu sebeple ilkokul yıllarında spor eğitiminin ve bilincinin doğru bir şekilde verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmamızda amacımız beden eğitimi ve oyun dersini yürüten sınıf öğretmenleri ile branş öğretmeni olan beden eğitimi
öğretmenlerinin, beden eğitimi ve oyun dersi yeterlilik düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Çalışmamızda, tarama modellerinden karşılaştırılmalı tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmamızın evrenini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ilinde görev yapmakta olan 1843 sınıf öğretmeni ve 361 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, evren içinden anket/ölçeklerimizi dolduran 128 beden eğitimi öğretmeni ve 354 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler pandemi koşulları sebebiyle online ve yüz yüze olarak toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Kara (2007) tarafından hazırlanan Beden Eğitimi Dersi Öğretmen Yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Anket/ölçekten elde edilen verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren verilere, parametrik testlerden Independent Samples T-testi ve bağımsız grupların karşılaştırılması içinse One-way ANOVA analizi yapılmıştır. Genel yeterlilik düzeyi ve yeterliliğin alt boyutlarının karşılaştırılmasında sınıf öğretmenleri ile beden eğitimi öğretmenleri arasında, beden eğitimi öğretmenleri lehine yüksek düzeyde anlamlı farklar bulunmuştur. Katılımcıların mesleki kıdem yılı ve cinsiyet değişkenlerine göre ise ilişki bulunamamıştır. Sınıf
öğretmenleri, ilkokullardaki beden eğitimi ve oyun dersi özelinde kendilerini yeterli olarak görmelerine rağmen, beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlilikleri ile karşılaştırıldığında, beden eğitimi öğretmenleri lehine anlamlı düzeyde fark olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Arı, Y., Canlı, U., Mat, P. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yeterlikleri: Mesleki Niteliklerin Değerlendirilmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-64.
  • Arslan, Y. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Birinci Kademe Beden Eğitimi Ders Programlarına ve Beden Eğitimi Dersine İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avcı, O. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri ile Diğer Branş Öğretmenlerinde Öğretme Motivasyonu ve Öğretmen Öz Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Ayan, S., (2007). İlköğretim I. Ve II: Kademede Beden Eğitimi Dersinin Amaçlarına Göre Uygulanma Durumunun İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1982). Self-Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122-147.
  • Cebeci, Ü. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersindeki Yeterlik Algılarının Bazı Parametreler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Celep, C. (2004). Meslek Olarak Öğretmenlik. Ankara: Anı Yayımcılık. Çıldır, A. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dalaman, O. (2010). İlköğretim Birinci Kademede Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Gerçekleşme Durumuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö., Kaya, Z. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirhan, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Derslerindeki Yeterliliklerine İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Eker, C. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-178.
  • Kangalgı̇l, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine Katılma ve Sahip Oluş Derecelerinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 25 (2), 94-103.
  • Kara, İ. (2007). İlköğretimde Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersi Öğretimine İlişkin Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabulutlu, Z. (2016). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Eğitimlerinin Özel Alan Yeterliliklerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaca, E. (2008). Eğitimde Kalite Arayışları Ve Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 61-77.
  • Koparan, Ş., Öztürk, F., Korkmaz, N.H. (2011). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Özyeterlik ve Beden Eğitimi Öğretmeni Yeterliliğinin İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (Özel), 52 – 61.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Önal, A. (2019). Beden Eğitimi ve Sınıf Öğretmenleri Tarafından İşlenen Oyun ve Fiziki Ekinlikler Dersinin Öğrencilerinin Bazı Motorik, Antropometrik ve Değer Gelişimleri Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Özdemir, S., Yalın, İ.H. (2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın.
  • Özden, Y. (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Öztürk Karataş, E., Güllü, M. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Üzerine Nitel Bir İnceleme. Journal of History School, 51, 1192- 1211.
  • Sağın, A.E., Güllü, M. (2020). Okul Takımlarında Yer Alan Sporcu Öğrencilerle Yer Almayana Öğrencilerin Sosyal Sermaye Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Journal of History School, 13(46), 1858-1872.
  • Şişman, M. (2015). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Tortop, Y., Ocak, Y. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Oyun Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-22.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 1
Yazarlar

Murat Genç Bu kişi benim

Zekiye Başaran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Genç, M., & Başaran, Z. (2022). Sınıf Öğretmenleri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Yeterliliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-12.