Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halk Oyunları Oynayan Lise Öğrencilerinin Sporda Sosyal Bütünleşme Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 50, 30.04.2022

Öz

Halk oyunları, bir milletin inanış ve geleneksel yaşam biçimlerini, birbirleri ile olan iletişimlerini müzik ile birleştirip kültürel bir çerçevede ele alan ve insanlar arasında sosyal entegrasyonu sağlayan önemli bir etkinliktir. Çalışmada veri toplama aracı, Yılmaz, Karlı ve Yetim (2006) tarafından geliştirilen ve sporun sosyal bütünleşmeye etkisini değerlendiren 7 alt boyutlu “Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği” (SSBÖ) kullanılmıştır. Halk oyunu oynayan 200 lise öğrencisi ile gerçekleştirilen araştırmada veriler SPSS 25.0 ve Lisrel programı ile analiz edilmiş, veriler normal dağılım göstermediğinden non parametric testler kullanılmıştır. Elde edilen bulgular halk oyunları oynayan lise öğrencilerinin sporda sosyal bütünleşme düzeylerinin yüksek olduğu
yönündedir. Sporda sosyal bütünleşme ile cinsiyet, yaşanılan yer, halk oyunlarına ilgi düzeyi, halk oyunlarından maddi kazanç sağlama değişkenleri arasında anlamlı farklılık olmadğı, aile gelir düzeyinin sporda sosyal bütünleşmeyi anlamlı düzeyde farklılaştırdığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda halk oyunları oynayan lise öğrencilerinin sporda sosyalleşme durumlarının olumlu, çeşitli değişkenlerin sporda sosyal bütünleşmeyi anlamlı
biçimde değiştirmediği söylenebilir.

Kaynakça

  • Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. 5. Baskı. İstanbul: Kitabevi.
  • Ay, G. (1999). Folklor Genel Bilgiler Oyun Müzik. İstanbul: Pan.
  • Aydin, C. (1982). “Sportive Values of Folk Dances in Terms of Sociology” (Toplumbilim Açısından Halk Oyunlarının Sportif Değerleri), Ege University School of Physical Education Master Thesis, İzmir.
  • Bilgin, K. E. (2020). Halk oyunları oynayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve sosyal bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişki (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Doğan, P. K., Yetim, A. (2011). Halk Oyunlarının Sosyal Bütünleşmeye Etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48.
  • Dziuban, C. D., Shirkey, E.C. (1974). When is a correlation matrix appropriate for factor analysis? Some decision rules. Psychological bulletin, 81(6), 358.
  • Hayes, A .F. (2022). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis, A Regression-Based Approach. 3rd Ed. The Guilford Press.
  • Erkal, M. E. (1998). Sosyoloji (Toplumbilimi). İstanbul: Der Yayınları.
  • Eroğlu, T. (1999). Halk oyunları el kitabı. İstanbul: Mars.
  • Karacan, D. P. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karacan, D. P. Yetim, A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48.
  • Kaya, Ö. S. ve Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1311-1324.
  • Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge: New York.
  • Öngel, H. B., Hacıbekiroğlu, E. (1996). Türk halk oyunları yöre oyunları öğreticisi yetiştirme kursu, halk oyunları öğretim yöntemleri ders notları. Ankara: M.E.B. Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü Kurslar Şubesi.
  • Örnek, S. V. (2000). Turkish Folklore (Türk Halk Bilimi), Ministry of Culture Publication: 1629, 2nd Edition, Ankara.
  • Öter, Z., Ünal, E. (2017), “Contribution of Intangible Cultural Heritage and Tourism Interaction to Local Economy in Beypazarı District” (Somut Olmayan Kültürel Miras ve Turizm Etkileşiminin Beypazarı İlçesinde Yerel Ekonomiye Katkıları), 8th International Turkish Folk Culture Congress, 21-24 November 2011, İzmir, Ministry of Culture and Tourism Publications: 3519, Research and Education General Directorate: 378, C: 1, pp: 229-246, Ezgi Ofset Printing, Ankara.
  • Öztürkmen, A. (1998). Türkiye'de folklor ve milliyetçilik. İletişim Yayınevi, İstanbul.
  • Snedecor, G. W., Cochran, W. G. (1989). Statistical Methods.Iowa State University Press.
  • Schumacker, R.E, Lomax, R.G. (2004). A Beginner’s Guide To Structural Equation Modelling, Second Edition, Lawrance Erlbaum Associates, Inc. s.81-82
  • Sümbül, M. (1995). Adana halk oyunlarının sistematik analizi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics, 6th edn Boston. Ma:Pearson.
  • Tekkurşun Demir, G. , Özbek, E. & Gündüz, N. (2022). Halk Oyunlarina Yönelik Tutum Ölçeği (Hoytö): Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişmasi . Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi , 20 (2) , 68-77 . Doi: 10.33689/Spormetre.1062690
  • Yılmaz, B., Karlı, Ü., Yetim, A.A. (2006). Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği (SSBÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), 4(3), 3-10.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 1
Yazarlar

Ender Özbek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbek, E. (2022). Halk Oyunları Oynayan Lise Öğrencilerinin Sporda Sosyal Bütünleşme Durumlarının İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 40-50.