Bu araştırmanın amacı, otizmli bireylerin otizme yönelik davranışlarının ortaya konulması ve temel spor becerileri ile motivasyon arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma örneklemini, Hatay ilinde yaşayan, 2021- 2022 eğitim öğretim döneminde UD (özel) Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezine devam etmekte olan 13 ve 14 yaşlarında olan 28 otistik birey oluşturmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama modelli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak: Temel Spor Becerileri Test Formu, Irmak ve ark. (2007)‟nın geçerlik güvenirliğini yapmış olduğu Otizm Davranış Kontrol Listesi (ABC: Autism Behavior Checklist), Durand ve Crimmins (1988) tarafından tasarlanan Motivasyon Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümünde ve yorumlanmasında, X, Ss, Min.,Max., Mann Whitney “U” ve Sperman Brown Sıra Farkları Korelasyon testleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; temel spor becerilerinden olan ayak ile topa vurma becerisi en yüksek ortalamaya sahip olduğu, ABC kayıt formunun alt boyutlarda aritmetik ortalaması en yüksek dil becerileri ile ilişki kurma iken beden ve nesne kullanımı en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Motivasyon değerlendirme formundaki alt boyutlarda duygu ve geri çekilme en yüksek ortalamaya sahipken; dikkat en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Otizmli bireylerin temel spor becerileri ile yaş
arasında anlamlı farklılık bulunurken; ABC ile motivasyon arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. 13 yaşındaki bireylerin temel spor becerileri test ortalaması 14 yaşındaki bireylere göre daha yüksek bulunmuştur. Cinsiyete göre temel spor becerileri ve motivasyonda anlamlı farklılık bulunurken; ABC‟de anlamlı farklılık bulunamamıştır. Erkeklerin motivasyon ile temel spor becerileri test ortalaması kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Korelasyon analizi sonuçlarına göre ise; temel spor becerileri ile motivasyon arasında pozitif yönde ve 0.05 düzeyinde anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Buna göre otizmli bireylerin temel spor becerileri
puanlarının artması durumunda motivasyon düzeylerinin de artacağı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite |
Bölüm | 2022 Cilt: 3 Sayı : 2 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |