İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 26 - 38, 31.08.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin
incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim- öğretim yılında Yozgat İl’inde Milli Eğitime bağlı okullarda görev yapmakta olan 235 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Yozgat ilinde 2021-2022 Eğitim- öğretim yılında Milli eğitime bağlı okullarda görev yapmakta olan 151 Beden eğitimi ve Spor Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak” Kişisel Bilgi Formu” ve Özkan (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan “Örgütsel Bağlılık Ölçeği “kullanılmıştır. Verilerin analizinde normallik dağılımına bakılmış (Çarpıklık- Basıklık), verilerin normal dağılım göstermesinin ardından ikili karşılaştırmalarda t testi yüzde ve frekanslarından, ikiden fazla verilerin
karşılaştırılmasında ANOVA analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda , Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin, cinsiyet, medeni durum, yaş ve okuldaki hizmet süreleri değişkenine göre anlamlı farklılaşmadığı tespit edilmiştir(p>0,05). Mesleki hizmet yılı değişkenine göre ise devam bağlılığı alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu tespit edilmiştir (p<0,05).

Kaynakça

  • Akyol, P., Atan, T. Gökmen, B. (2013). Beden eğitimi ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 38-45 .
  • Allen, N.J., Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63(1), 1-18.
  • Atakan, M.M., Ersoy, A. (2016). Spor bilimleri fakülteleri ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarında çalışan akademik personelin örgütsel bağlılık ve örgütsel adalet düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 26 (3) , 90-104
  • Bal, V. (2014). Örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık ilişkisi: manisa’daki eğitim kurumlarında bir araştırma . Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,6,(1),1-9 .
  • Barnard, C.I. (1968). The functions of the executive ,Vol. 11, Harvard university press. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 7. baskı, Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (18. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (1998). Öğretmen ve Yöneticinin Etkililiğinin Öğretimdeki Rolü . Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13),55-69
  • Can, N. (2014). Öğretmen Liderliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çekmecelioğlu, H. G. (2006). Örgüt iklimi, duygusal bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi: bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,20(2),295-310.
  • Çetin, F., Basım, H.N., Aydoğan, O. (2011). Örgütsel bağlılığın tükenmişlik ile ilişkisi: öğretmenler üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 61-70.
  • Çoban, D., Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3 (3), 317-348
  • Çöl, G. (2004). Örgütsel bağlılık kavramı ve benzer kavramlarla ilişkisi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 6,(2).
  • Daft, R. L. (2004). Organization theory and design. South-Western College Pub.
  • Demirtaş, H. (2010). Dershane Öğretmenlerinde Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11,(2),177-206
  • Ellis, D.G., Maoz, I. (2003). A communication and cultural codes approach to ethnonational conflict. International Journal of Conflict Management.
  • Gören, T., Yengin-Sarpkaya, P. (2015). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri (Aydın ili örneği). Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,40(40),69-87.
  • Gören, T., Sarpkaya, P.Y. (2014). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri (Aydın ili örneği). Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 69-87.
  • Grusky, O. (1966). Career mobility and organzational commitment. Administrative science quarterly, 488-503.
  • Gündoğan, T., Müdürlüğü, İ.K.G. (2009). Örgütsel Bağlılık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Uygulaması. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü Ankara, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Eylül, 23-60.
  • Haşıloğlu, S.B., Baran, T., Aydın, O. (2015). Pazarlama Araştırmalarındaki Potansiyel Problemlere yönelik bir araştırma: kolayda örnekleme ve sıklık ifadeli ölçek maddeleri . Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi , (1),19-28 .
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Karakaya, Y.E., Karademir, T. (2013). Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi, 24(1),37-44
  • Karayazi, T. (2020). Beden eğitimi öğretmenlerinin atanma usullerine göre örgütsel bağlılık, mesleki stres ve diğerkâmlık düzeylerinin incelenmesi. Doktora Tezi.
  • Kırel, Ç. (1999). Örgüt geliştirmede çalışma yaşam kalitesini destekleyici programlar ve bir uygulama . Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (1) , 483-510 .
  • Kilinç, M. (2010). Akdeniz bölgesindeki beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve iş tatmin düzeyleri (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). Yükseklisans tezi.
  • Kurşunoğlu, A., Tanrıöğen, E.B.A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28 (28) , 101-115 .
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Nartgün, Ş.S., Menep, İ. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi: Şırnak/İdil örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 288-316.
  • Newstrom, j. W., Davis, k. (2002) Organizational Behavior :Human Behavior at Work. 11th ed, Irwin/McGraw-Hill.
  • Öztürk, N., Şahin, S. (2017). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürü ve öğretmen liderliği: liderüye etkileşiminin aracılık rolü. Ilkogretim Online, 16(4).
  • Pallant, J. (2017). SPSS kullanma kılavuzu. BA Sibel Balcı, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Şeker, H., Deniz, S., Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 164, 105-118.
  • Şişman, M. (1995). Örgüt kavramının kültürel açıdan çözümlenmesi ve eğitim örgütleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 79-94.
  • Tanrikulu, A. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ruhsal liderlik ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Yüksek lisans tezi.
  • Taşkın, F., Dilek, R. (2010). Örgütsel güven ve örgütsel bağlılık üzerine bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 37-46 .
  • TDK, (2022). Örgüt Tanımı. 01 Nisan 2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Tetik, S. (2012). Sağlık çalışanlarının örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 275-286.
  • Yamanyurt, M. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin İncelenmesi (Van İl Örneği) (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Yüksel, R. F. (2015). Okul Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sessizlik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Okan Üniversitesi, SBE.
  • Yüktaşır, H.Y.H.B. (2007). Gençlik ve spor genel müdürlüğünde görevli spor uzmanlarının örgütsel bağlılığı . Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri , 2(2), 5-15
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 2
Yazarlar

Süleyman Soysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Soysal, S. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 26-38.