İnsan yaşamında güçlü etkileri olan ve etkin bir role sahip olduğuna inanılan mizah, sporcu verimini ve başarısını etkileyen bir etken olarak görülmektedir. Mizahı bu yönden ele aldığımız da sporcuların bedensel sağlamlıklarının yanında, zihinsel olarak da hazır olması performansının gelişmesine yol açacaktır. Bu sebeple bu araştırmanın esas amacı güreş sporcularının mizah yaşantılarını, milli sporcu olan ve olmayan sporcular arasında bir karşılaştırma yapılarak incelemektir. Bu amaçla Türkiye genelinden bazı illerde güreş yapan 14-46 yaş aralığında (Ort: 23,42±6,9) 79 Milli olan, 55 Milli olmayan, Spor yaşı olarak (X: 10,13; Ss: 6,52) ortalama süresine sahip olduğu bulunan toplamda 134 güreş sporcusu çalışmaya katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, demografik verileri belirlemek için „‟Kişisel Bilgi Formu‟‟, mizah tarzlarını ölçmek için „‟Mizah Yaşantıları Ölçeği‟‟ uygulanmıştır. Verilerin analizinin yapılması için SPSS analiz programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız gruplar için t testi analizleri kullanılıştır. Sporcuların eğitim seviyesi değişkeninde mizah tarzları alt boyutlarında anlamlı fark yoktur (p<0,05). Bunun yanı sıra
tanımlayıcı istatistikler incelendiğinde, KGM (lise: X=27,03; üniversite: X=27,16) diğer mizah tarzları alt boyutlarına göre düşükken, KYM boyutunda (lise: X=32,93; üniversite: X=33,95) olarak diğer mizah alt boyutlarından yüksek bulunmuştur. Milli olan ve olmayan sporcuların KGM ve SM tarzlarında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Verilere göre milli olmayan güreşçiler milli olanlara göre KGM tarzında (t=-2,039; p=0,044) ve SM tarzında (t=-2,951; p=0,004) daha fazla ortalamaya sahiptir. Sonuç olarak; mizahın, milli sporcu olma ve olmama durumuna göre özellikle “KGM” ve “SM” tarzına sahip bireylerde farklılık gösterdiği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | 2022 Cilt: 3 Sayı : 2 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |