İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbolda Temel Eğitim Alan Çocuklarda Sürat, Çeviklik, Denge ve Dikey Sıçrama Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 141 - 149, 30.04.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, genç yaş kategorisindeki futbolculardaki sürat, çeviklik, denge ve dikey sıçrama arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın katılımcılarını Muğla yerel amatör lig akademisinde temel futbol eğitimi alan 13,04±1,04 (yıl) yaş ortalamasına sahip (Boy uzunluğu: 154,6±9,4 cm; Vücut Ağırlığı: 48,3.±11,4 kg; BKI: 20,0±2,76) 22 erkek sporcu oluşturmuştur. Araştırmaya katılan sporcuların ailelerinden izin alınarak, yapılan ölçümler sporcuların dinlenik olduğu bir zamanda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada sürat, çeviklik, dikey sıçrama ve denge ölçümleri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Fizyoloji laboratuvarı (dikey sıçrama ve denge) ile sentetik zemin futbol sahasında (çeviklik ve sürat) gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar SPSS 26 paket programıyla yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi p˂0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, 30 metre sürat ile dikey sıçrama ve çeviklik T testi değerleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.05). Diğer değişkenler arasında ise herhangi bir ilişkiye rastlanmamıştır. Sonuç olarak, temel eğitim alan futbolcu çocukların futbolda önemli performans göstergelerinden biri olan ve patlayıcılık gerektiren dikey sıçrama, çeviklik, 30 m sürat özelliğinin birbirini etkilemesi, bu yaş grubu sporcularının özelliklerinin uygun sınırlarda tutulabilmesinin ve takım antrenmanları
hazırlanırken göz önünde bulundurulmasının performans için önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alemdaroğlu U. (2012). The relationship between muscle strength, anaerobic performance, agility, sprint ability and vertical jump performance in professional basketball players. Journal of human kinetics, 3,149-158.
  • Balsom, P. (1994). Sprint Performance in Soccer. Science and Football.
  • Bangsbo, J. (1992). Time and motion characteristics of competition soccer. Science & Football, 6(2), 34–40.
  • Çoknaz, H. (2016). Motor gelişim boyutuyla çocuk ve spor. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 83-91, sbd.2017.18
  • Ek, R.O, Temoçin S, Tekin TA, Yıldız Y. (2007). Futbolculara uygulanan bazı motorsal egzersizlerin birbirlerine etkilerinin incelenmesi. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 8(1),19.
  • Ellis, L., Gastin, P., Lawrence, S., Savage, B., Buckeridge, A., Stapff, A., Tumilty, D., Quinn, A., Woolford, S., & Young, W. (2000). Protocols for the physiological assessment of team sports players. Physiological Tests for Elite Athletes. CJ. Gore, der. Champaign: Human Kinetics. pp. 128–144.
  • Gallahue, D., Ozmun, J. C. (1998). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolecents, Adults, Mc. GrawHıll.
  • Günay, M., Tamer, K., Cicioğlu, İ., Şıktar, E., (2019) spor fizyolojisi ve performans ölçümü. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Günay, M., Tamer, K., Cicioğlu, İ. (2006). Spor fizyolojisi ve performans ölçümü. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Khodaei, K., Mohammadi, A., Badri, N. (2017). A comparison of assisted, resisted, and common plyometric training modes to enhance sprint and agility performance. The Journal of sports medicine and physical fitness, 57(10),1237-1244.
  • Konter, E. (2013). İnsan neden oynar?. İzmir: Bassaray Matbaası.
  • Little, T, Williams, A.G. (2005). Specificity of acceleration, maximum speed, and agility in professional soccer players. Journal of Strength & Conditioning Research, 19, 76– 78.
  • Little, T., Williams, A.G. (2006). Effects of differential stretching protocols during warm-ups on high-speed motor capacities in professional soccer players. Journal of Strength & Conditioning Research, 20(1), 203–207.
  • Mengütay, S. (1999). Okul öncesi ve ilkokullarda hareket gelişimi ve spor. Tutibay Yayınları, Ankara.
  • Mirzeoğlu N. (2003). Spor bilimlerine giriş, Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Muratlı S. (1992). Çocuk ve spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Muratlı, S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Ankara. Nobel Yayınları. 149 Özer, D.S., Özer, K. (2005). Çocuklarda motor gelişim. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Sekulic, D., Spasic, M., Mirkov, D., Cavar, M., Sattler, T.,(2013). Gender-Specific influences of balance, speed, and power on agility performance. Jornal of Strength and conditioning Research, 27(3), 802-11.
  • Sevim, Y. (2010). Antrenman bilgisi. (8nci) Ankara: Pelin Ofset.
  • Shephard, R.J. (1999). Biology and medicine of soccer, an update. Journal of Sports Sciences, 17, 757-786.
  • Sporiš, G., Milanović, Z., Trajković, N., Joksimović, A. (2011). Correlation between speed, agility and quickness (SAQ) in elite young soccer players. Acta kinesiologica,5(2), 36-41.
  • Topkaya, İ., Tekin, T. (2004). Futbol genel kuramsal bir çerçeve ve teknik ve taktik öğretimi. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Weineck, J. (2011). Futbolda kondisyon antrenmanı. Tanju Bağırgan (Çev.). Ankara: Spor Kitapevi.
  • Yıldız, S., Gelen, E., Sert, V., Akyüz, M., Taş, M., Bakıcı, D., Çırak, E. (2018). Çocuk tenisçilerde patlayıcı kuvvet ile sürat arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3):64-67.
  • Yıldız, S., Ateş, O., Gelen, E., Çirak, E., Bakici, D., Sert, V., Kayihan, G., Ozkan, A. (2020). The relationship between reaction time, agility and speed performance in high-level soccer players. Acta Medica Mediterranea, 36, 2923-27. doi: 10.19193/0393- 6384_2020_5_448.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Biliminde Hareket Eğitimi
Bölüm 2023 Cilt: 4 Sayı : 1
Yazarlar

Mehmet Yavuz Bu kişi benim

Erhan Işıkdemir Bu kişi benim

Sabri Can Metin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavuz, M., Işıkdemir, E., & Metin, S. C. (2023). Futbolda Temel Eğitim Alan Çocuklarda Sürat, Çeviklik, Denge ve Dikey Sıçrama Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 141-149.