Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 75 - 89, 31.08.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde eğitim alan öğretmen adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarını çeşitli demografik değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada tarama araştırma deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 124 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler iki bölüm şeklinde oluşan anket formu ile toplanmıştır. Anket formu demografik özellikler ve Emine (2016) tarafından geliştirilen dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Verilerin analiz sürecinde “T-Testi” ve “One Way ANOVA” parametrik testlerden yararlanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre dijital teknolojiye yönelik tutum genel toplam alt boyutunda erkek katılımcıların, kadın katılımcılara göre daha yüksek genel toplam düzeyi gösterdikleri; internet kullanım becerisine göre yetkinlik, sosyal ağlar, teknolojiye yönelik ilgi ve genel toplam alt boyutunda yüksek düzeyde internet kullanım becerisine sahip olan katılımcıların, orta düzeyde internet kullanım becerisine sahip olan katılımcılara oranla daha yüksek internet kullanım becerisine sahip oldukları; sosyal ağlar alt boyutunda anne eğitim durumu ortaokul mezunu olan katılımcıların ilkokul ve üniversite mezunu olan katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek ortalamalara sahip oldukları; günlük kaç saat internet kullanıyorsunuz değişkenine göre sosyal ağlar alt boyutunda günlük 5 saat ve üzeri internet kullanan katılımcıların 2-5 arası internet kullanan katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek ortalama gösterdikleri görülmektedir. Katılımcıların dijital teknolojiye yönelik tutumlarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi ile birlikte dijital teknolojiye yönelik tutum düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Yilmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 19,1-14.
  • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behaviour, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behaviour: A meta-analysis of the scientific literature. Psychosocial Science, 12, 353-359.
  • Arslan, A. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Teknoloji Tutumlarının Yordanması. Tamer Kutluca, Ph. D. Mehmet Necati Cızrelıogulları, Ph. D., 300.
  • Aydemir, H., & Karalı, Y. (2017). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin dijital teknolojilere yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Malatya, Türkiye,2 4 -26 Mayıs, ss.743-750
  • Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M., Casado-Aranda, L.-A., & Otto, A. (2022). Teachers‟ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-16.
  • Berson, I., & Berson, M. (2003). Digital literacy for effective citizenship. Social Education, 67(3), 164- 167.
  • Buckingham, S. A., Walker, T., Morrissey, K., & team, S. p. (2022). The feasibility and acceptability of digital technology for health and wellbeing in social housing residents in Cornwall: A qualitative scoping study. Digital Health, 8.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12.bs.). Ankara: Pegem.
  • Cabi, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Çiftci, S., & Aladag, S. (2018). An ınvestigation of pre-service primary school teachers' attitudes towards digital technology and digital citizenship levels in terms of some variables. International Education Studies, 11(1), 111-118.
  • Demirel, H. G., Cicioğlu, H. İ., & Demir, G. T. (2019). Lise öğrencilerinin dijital oyun oynama motivasyonu düzeylerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 128-137.
  • Dinc, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • Durak, H., & Seferoğlu, S. S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 1-23.
  • Emine, C. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Erten, P. (2019). Z kuşağının dijital teknolojiye yönelik tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 190-202.
  • Gill, R., & Grint, K. (1995). The gender-technology relation: Contemporary theory and research: An introduction. The gender-technology relation. Contemporary theory and research, 1-29.
  • Gökçe, B. (2018). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Greenbaum, J. (1990). The head and the heart: using gender analysis to study the social construction of computer systems. Acm Sigcas Computers and Society, 20(2), 9-17.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (14. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 89
  • Kurvinen, E., Kaila, E., Laakso, M.-J., & Salakoski, T. (2020). Long term effects on technology enhanced learning: The use of weekly digital lessons in mathematics. Informatics in Education, 19(1),51-75
  • Laakso, M.-J., Kaila, E., & Rajala, T. (2018). ViLLE–collaborative education tool: Designing and utilizing an exercise-based learning environment. Education and Information Technologies, 23(4), 1655-1676.
  • Lahti, R.K. (1999). Identifying and integrating individual level and organizational level core competencies. Journal of Business and Psychology, 14(1), 59–75.
  • Maio, G. R., Haddock, G., & Verplanken, B. (2018). The psychology of attitudes and attitude change: Sage.
  • Pongsakdi, N., Kortelainen, A., & Veermans, M. (2021). The impact of digital pedagogy training on in-service teachers‟ attitudes towards digital technologies. Education and Information Technologies, 26(5), 5041-5054.
  • Satilmiş, A. (2019). Türk sigorta işletmelerinde sektör çalışanlarında dijital teknolojiye yönelik tutumların verimliliklerine etkisi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tanoğlu, Ş. (2019). Resim iş eğitimi öğrencilerinin dijital vatandaşlık düzeyleri ile dijital teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • TDK. (2022). Büyük Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu. (Erişim Tarih ve saati: 01/06/2022, 13.48).
  • Thomas, J. R., Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaing, IL: Human Kinetics.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 29- 56.
  • Vural, İ. (2020). Spor lisesi öğrencilerinin dijital teknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi (Master's thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Yang, C. K, Choe, B. M., Baity, M., Lee, J. H., & Cho, J. S. (2005). SCL 90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Canadian Journal of Psychiatry, 50(7), 407-414.
  • Yücebalkan, B., & Aksu, B. (2018). Geleceğin İşgücü Olarak Z Kuşağının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2023 Cilt: 4 Sayı : 2
Yazarlar

Burak Karababa Bu kişi benim

Eda Yılmaz Bu kişi benim

Buğra Çağatay Savaş Bu kişi benim

Erdinç Şıktar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karababa, B., Yılmaz, E., Savaş, B. Ç., Şıktar, E. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 75-89.