İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 18, 30.08.2024

Öz

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) (2020). Deprem simülasyon tırı. https://istanbul.afad.gov.tr/deprem-simulasyon-tiri
  • Akcan, E., Polat, S. (2016). Eğitim konulu Türk filmlerinde öğretmen imajı: Öğretmen İmajına Tarihi Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(3), 293- 320.
  • Aker, A. T., Karakılıç H. (2014). Van Erciş 2011 depremleri TPD etkinlikleri ve deneyimleri’nde. Erciş ve Van depremi bağlamında Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği ve Türkiye Psikiyatri Derneği. Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.
  • Akman, D., Şahin, Ş. (2023). Isparta’da deprem afet bilinci toplumsal düzeyinin belirlenmesi. Teknik Bilimler Dergisi, 13(2), 1-6.
  • Akyüz, Y. (2019). Türkiye'de öğretmenin «Öğretmen» ve meslek imaji. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 11(1), 115-121.
  • Altınöz, A. E., Kaptanoğlu C. (2018). İnsan kaynaklı kitlesel travmatik olaylar ardından gelişen ruhsal durumlar ve bozukluklar. Psikiyatride Güncel, 8(1), 1-8.
  • Beasley, C. R. (1982). Effects of a jogging program on cardiovascular fitness and working performance on mentally disabled adults. American Journal of Mental Deficiency, 86(6), 609-613.
  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNHCR) (2008). Sport for refugees – Let’s play!. https://www.unhcr.org/ partners/partners/488edb1b2/sport-refugees-lets play.html?query=sport-partnerships.
  • Boğaziçi Enstitüsü, (2023). Müteahhit nasıl olunur? Müteahhit ne iş yapar? https://istanbulbogazicienstitu.com/meslek/genel/muteahhit
  • United Nations Development Programme (UNDP) (2024). Yeni riskler, yeni öncelikler CBI Türkiye Durum Değerlendirme Raporu - Karmaşık Acil Durumlar ve Doğal Afetler. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/kobilerde-dayaniklilik-yeni-riskleryeni-oncelikler
  • Creswell, J. V. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264.
  • Dal, (2023). 17 Ağustos'tan 6 Şubat'a enkaz altında kalan bir ülke! https://www.sondakika48.com/17-agustos-tan-6-subat-a-enkaz-altinda-kalan-birulke/17370/
  • Dünya Sağlık Örgütü (WHO) (2022). Earthquakes. https://www.who.int/healthtopics/earthquakes#tab=tab_1 Erişim 18 Haziran 2019].
  • Gedik, R. (2020). Sanal gerçeklik teknolojisinin ortaokul sosyal bilgiler dersi iklimler konusunda kullanılması üzerine öğrenci görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 3(1), 33-53.
  • Hatipoğlu, A., Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034.
  • Işık, Ö., Aydınlıoğlu, H. M., Koç, S., Gündoğdu, O., Korkmaz, G., Ay, A. (2012). Afet yönetimi ve afet odaklı sağlık hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 82-123.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi-İTÜ (2023). 6 Şubat 2023: 04.17 Mw 7,8 Kahramanmaraş ve 13.24 Mw 7,7 Kahramanmaraş depremleri: Ön inceleme raporu. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Kahraman, S. (2023). A comprehensive health economic analysis of the 2023 Turkey earthquake. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 17, e503.
  • Karaman, M., Acar, A., Kılıç, O., Buluş, U., Erdoğan, Ö. (2013). Sakarya ilinde görev yapan öğretmenlerin gözüyle “Öğretmenlik mesleğinin statüsü ve saygınlığı”. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 104.
  • Keleş, R. (2019). 100 soruda Türkiye’de kentleşme, konut ve gecekondu. İzmir: Gerçek Yayınevi.
  • Marangoz, M., Çağrı, İ. (2023). Doğal afetlerin ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş merkezli depremler bağlamında girişimciler açısından değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Mynet (2023). En acı veda! Öğrencisinin cenaze namazını kıldırdı. https://www.mynet.com/en-aci-veda-ogrencisinin-cenaze-namazini-kildirdi110106979888
  • Nuray, S. (2023). Sınıf öğretmeni bilgiyi aktaran kişi değil, bilgiye ulaşma yollarını öğreten kişidir. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr.htm.
  • Özçevik, Ö., Türk, Ş., Beygo, C., Taş, E., Yaman, H. (2010). İstanbul'da deprem odaklı dönüşüm projesinin ana bileşenlerinin analizi: İETT Blokları örneği. İTÜ Dergisi/a, 6(1).
  • Özer, M. (2023). Education policy actions by the ministry of national education after the historical earthquake disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(2), 1-14.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Ryan, S., Fleming, D., Maina, M. (2003). Attitudes of middle school students toward their physical education teachers and classes. Physical Educator, 60(2), 28.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Sungur, M. Z., Herbert, C. (2014). Travma ile başa çıkma. Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.
  • Teddlie, C., Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: a typology with examples. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 77-100.
  • Topuz, İ. (2016). Manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde temel nitelik ve yeterlilikler . İstanbul: Dem Yayınları.
  • Tpuan (2023). Sağlık hizmetleri öğretmeni nasıl olunur. https://tpuan.com/egitimdetay/451/saglk-hizmetleri-ogretmeni-nasl-olunur
  • Tutkun, Ö. F., Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-371.
  • Tutum, C. (1972). Türkiyede memur güvenliği. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Türk, M., Çelik, O. (2013). Öğretmenlerin meslekleri ile ilgili karşılaştıkları bazı sorunlara ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi, VI. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 3-5
  • Mayıs 2013, (Editörler: İ. H. Demircioğlu, R. Çiçek, S. Kaymakçı, E. Demircioğlu & İ. Genç), 76-84, Trabzon.
  • Türkoğlu, H. (2014). Afete dirençli şehir planlama ve yapılaşma, ismep rehber kitaplar beyaz gemi sosyal proje ajansı. http://www.guvenliyasam.org/Contents/rehberkitaplar/ADSPY.pdf
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yalçın, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin mesleki memnuniyet/memnuniyetsizlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-16.
  • Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Pegem Yayıncılık Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

6 Şubat Tarihli Depremi Yaşamış Öğretmenlerin Bölgeye Görevlendirilecek Meslektaşlarını; Gönüllülük, Zorunluluk ve Branş Bazında Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 18, 30.08.2024

Öz

Bu araştırmada, 6 Şubat tarihli depremi yaşamış öğretmenlerin bölgeye görevlendirilecek meslektaşlarını; gönüllülük, zorunluluk ve branş bazında değerlendirmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma deseni ile yürütülen araştırmada, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu Adıyaman ilindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 20 öğretmeninden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan verilerin analizi MAXQDA 2022 nitel veri analizi programı ile yapılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, farklı branşlardan (beden eğitimi, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, din kültürü ve ahlak bilgisi, okul öncesi, sağlık hizmetleri, sınıf, yabancı dil, bilgisayar ve öğretim teknolojileri, resim) öğretmenler, zorunlu veya gönüllü olarak görev almalarının gerektiğini vurgulamışlardır. Görev alması muhtemel öğretmenler için maddi (maaş ödülü, ek ders ücretlerinde iyileştirme, ilave tazminat ödemeleri ve temel yaşamsal giderlerin karşılanması vb.) ve manevi (bakanlık onaylı sertifika-başarı ödülü, psikolojik destek vb.) sınıflamaya girebilecek ayrıcalıklar talep edilmiştir. Ayrıca depremde yıkımın en aza indirgenmesi adına: afet öncesi kritik meslek gruplarının planlanması, depreme yönelik eğitimlerin teknolojiye uygun yapılması, müteahhit olmada belli başlı kriterlerin olması, kat sayısının 4-5 seviyesini aşmaması, imar kanunlarında geçici düzenlemelere gidilmemesi, yaptırımların katı ve esnek olmayan bir şekilde uygulanması, denetimlerin özel şirketler yerine devlet eliyle yapılması gibi öneriler tavsiye edilmiştir.

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) (2020). Deprem simülasyon tırı. https://istanbul.afad.gov.tr/deprem-simulasyon-tiri
  • Akcan, E., Polat, S. (2016). Eğitim konulu Türk filmlerinde öğretmen imajı: Öğretmen İmajına Tarihi Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(3), 293- 320.
  • Aker, A. T., Karakılıç H. (2014). Van Erciş 2011 depremleri TPD etkinlikleri ve deneyimleri’nde. Erciş ve Van depremi bağlamında Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği ve Türkiye Psikiyatri Derneği. Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.
  • Akman, D., Şahin, Ş. (2023). Isparta’da deprem afet bilinci toplumsal düzeyinin belirlenmesi. Teknik Bilimler Dergisi, 13(2), 1-6.
  • Akyüz, Y. (2019). Türkiye'de öğretmenin «Öğretmen» ve meslek imaji. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 11(1), 115-121.
  • Altınöz, A. E., Kaptanoğlu C. (2018). İnsan kaynaklı kitlesel travmatik olaylar ardından gelişen ruhsal durumlar ve bozukluklar. Psikiyatride Güncel, 8(1), 1-8.
  • Beasley, C. R. (1982). Effects of a jogging program on cardiovascular fitness and working performance on mentally disabled adults. American Journal of Mental Deficiency, 86(6), 609-613.
  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNHCR) (2008). Sport for refugees – Let’s play!. https://www.unhcr.org/ partners/partners/488edb1b2/sport-refugees-lets play.html?query=sport-partnerships.
  • Boğaziçi Enstitüsü, (2023). Müteahhit nasıl olunur? Müteahhit ne iş yapar? https://istanbulbogazicienstitu.com/meslek/genel/muteahhit
  • United Nations Development Programme (UNDP) (2024). Yeni riskler, yeni öncelikler CBI Türkiye Durum Değerlendirme Raporu - Karmaşık Acil Durumlar ve Doğal Afetler. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/kobilerde-dayaniklilik-yeni-riskleryeni-oncelikler
  • Creswell, J. V. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264.
  • Dal, (2023). 17 Ağustos'tan 6 Şubat'a enkaz altında kalan bir ülke! https://www.sondakika48.com/17-agustos-tan-6-subat-a-enkaz-altinda-kalan-birulke/17370/
  • Dünya Sağlık Örgütü (WHO) (2022). Earthquakes. https://www.who.int/healthtopics/earthquakes#tab=tab_1 Erişim 18 Haziran 2019].
  • Gedik, R. (2020). Sanal gerçeklik teknolojisinin ortaokul sosyal bilgiler dersi iklimler konusunda kullanılması üzerine öğrenci görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 3(1), 33-53.
  • Hatipoğlu, A., Kavas, E. (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034.
  • Işık, Ö., Aydınlıoğlu, H. M., Koç, S., Gündoğdu, O., Korkmaz, G., Ay, A. (2012). Afet yönetimi ve afet odaklı sağlık hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 82-123.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi-İTÜ (2023). 6 Şubat 2023: 04.17 Mw 7,8 Kahramanmaraş ve 13.24 Mw 7,7 Kahramanmaraş depremleri: Ön inceleme raporu. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Kahraman, S. (2023). A comprehensive health economic analysis of the 2023 Turkey earthquake. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 17, e503.
  • Karaman, M., Acar, A., Kılıç, O., Buluş, U., Erdoğan, Ö. (2013). Sakarya ilinde görev yapan öğretmenlerin gözüyle “Öğretmenlik mesleğinin statüsü ve saygınlığı”. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 104.
  • Keleş, R. (2019). 100 soruda Türkiye’de kentleşme, konut ve gecekondu. İzmir: Gerçek Yayınevi.
  • Marangoz, M., Çağrı, İ. (2023). Doğal afetlerin ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş merkezli depremler bağlamında girişimciler açısından değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Mynet (2023). En acı veda! Öğrencisinin cenaze namazını kıldırdı. https://www.mynet.com/en-aci-veda-ogrencisinin-cenaze-namazini-kildirdi110106979888
  • Nuray, S. (2023). Sınıf öğretmeni bilgiyi aktaran kişi değil, bilgiye ulaşma yollarını öğreten kişidir. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr.htm.
  • Özçevik, Ö., Türk, Ş., Beygo, C., Taş, E., Yaman, H. (2010). İstanbul'da deprem odaklı dönüşüm projesinin ana bileşenlerinin analizi: İETT Blokları örneği. İTÜ Dergisi/a, 6(1).
  • Özer, M. (2023). Education policy actions by the ministry of national education after the historical earthquake disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(2), 1-14.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Ryan, S., Fleming, D., Maina, M. (2003). Attitudes of middle school students toward their physical education teachers and classes. Physical Educator, 60(2), 28.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Sungur, M. Z., Herbert, C. (2014). Travma ile başa çıkma. Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.
  • Teddlie, C., Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: a typology with examples. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 77-100.
  • Topuz, İ. (2016). Manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde temel nitelik ve yeterlilikler . İstanbul: Dem Yayınları.
  • Tpuan (2023). Sağlık hizmetleri öğretmeni nasıl olunur. https://tpuan.com/egitimdetay/451/saglk-hizmetleri-ogretmeni-nasl-olunur
  • Tutkun, Ö. F., Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-371.
  • Tutum, C. (1972). Türkiyede memur güvenliği. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Türk, M., Çelik, O. (2013). Öğretmenlerin meslekleri ile ilgili karşılaştıkları bazı sorunlara ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi, VI. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 3-5
  • Mayıs 2013, (Editörler: İ. H. Demircioğlu, R. Çiçek, S. Kaymakçı, E. Demircioğlu & İ. Genç), 76-84, Trabzon.
  • Türkoğlu, H. (2014). Afete dirençli şehir planlama ve yapılaşma, ismep rehber kitaplar beyaz gemi sosyal proje ajansı. http://www.guvenliyasam.org/Contents/rehberkitaplar/ADSPY.pdf
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Yalçın, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin mesleki memnuniyet/memnuniyetsizlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-16.
  • Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Pegem Yayıncılık Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 2
Yazarlar

Levent Var Bu kişi benim

Murat Atasoy Bu kişi benim

Kamil Bolat

Ahmet Yalçınkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2024
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Var, L., Atasoy, M., Bolat, K., Yalçınkaya, A. (2024). 6 Şubat Tarihli Depremi Yaşamış Öğretmenlerin Bölgeye Görevlendirilecek Meslektaşlarını; Gönüllülük, Zorunluluk ve Branş Bazında Değerlendirilmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-18.