İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul ve Kulüp Takımlarında Oynayan Üniversite Öğrencilerinin Sporda Fair-Play Anlayışlarının Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 69 - 80, 23.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul ve kulüp takımlarında oynayan üniversite öğrencilerinin sporda fair-play anlayışlarının belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini, 2024-2025 Eğitim-Öğretim yılında Yozgat Bozok
Üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise 2024-2025 Eğitim-Öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler içerisinden kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 317 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu (cinsiyet, yaş, spor branşı, aile gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, ailenizde spor yapan/yapmış var mı) ve “Fair Play Davranışlarını Sergileme Sıklığı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizine başlamadan önce normal dağılımlarına çarpıklık ve basıklık değerleri ile bakılmış ve normal dağılım olduğu tespit edilmiştir. İstatistiksel analiz olarak frekans, yüzde analizi, aritmetik ortalama, standart sapma, iki grup karşılaştırmalarında bağımsız örneklem t testi, üç grup karşılaştırmalarında tek yönlü Anova analizi ve gruplar arası farklılığı tespit etmek için post hoc testleri kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonucunda cinsiyet, yaş ve spor branşı değişkenlerine göre fair-play davranışlarını sergileme ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir (p<0.05). Aile gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve ailede spor yapan/yapmış var mı? değişkenlerine göre ise fair-play davranışlarını sergileme ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmemiştir (p>0.05).

Kaynakça

  • Adilogullari, G. E, Ulucan, H., Beltekin, E., Kuyulu, İ. (2017). Relationship between violence tendency levels of 11-19 aged children who attend to summer school and their behaviors towards fair play in sports. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(12).
  • Bartoll, Ò. C., & Domingo, C. H. (2014). Fair play, responsabilidad social y derecho deportivo en la universidad española. Rivista Internazionale di Diritto ed Etica dello Sport, 1, 63-74.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı). Ankara: Pegem Çağlayan, H. S., ve Ari, A. (2018). Sporda bilimsel yaklaşımlar, finansal fair-play. Gece Publishing.
  • de Cabo Agustín, S., Cayón, A. C., & de Mesa, C. G. G. (2022). Actitudes de fair play durante la práctica de fútbol en alumnado de Educación Primaria. Journal of Sport and Health Research, 14(2), 269-280.
  • Gorun, L. (2020). A research on the fair play behaviors of students participating in school sports (the case of Düzce province). Asian Journal of Education and Training, 6(3), 356-361.
  • Horn, T. S. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain.
  • Karabulut, E., Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E. (2014). Determination of maternal/paternal attitudes of undergraduate students. Population.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemarat, S., Theanthong, A., Yeemin, W., & Suwankan, S. (2022). Personality characteristics and competitive anxiety in individual and team athletes. Plos one, 17(1), e0262486.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • Kowalska, J. E. (2022). Zasada fair play jako wsparcie działań profilaktycznych wzmacniających młodzież w kryzysie wartości. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 1, 39-50.
  • Lei, H., Wang, Z., Peng, Z., Yuan, Y., & Li, Z. (2019). Hope across socioeconomic status: examining measurement invariance of the Children’s hope scale across socioeconomic status groups. Frontiers in Psychology, 10, 2593.
  • Lilly, K. J., Howard, C., Zubielevitch, E., & Sibley, C. G. (2023). Thinking twice: examining gender differences in repetitive negative thinking across the adult lifespan. Frontiers in Psychology, 14, 1239112.
  • Ludwiczak, M., & Bronikowska, M. (2022). Fair play in a context of physical education and sports behaviours. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2452.
  • Malhotra, N. K. (2020). Marketing research: an applied prientation. Pearson.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. (2.baskı). Eskişehir: Kaan.
  • Partridge, J. A., Brustad, R. J., & Stellino, M. B. (2008). Social influence in sport. Human Kinetics.
  • Pavlova, I., Wąsik, J., Mosler, D., Balko, S., Spałek, R., & Chalimoniuk, M. (2022). Sense of fairness and social attitude among adolescents-validation of Ukrainian version of fair play questionnaire. Physical Activity Review, 10(2).
  • Palou, P., Bermejo Díaz, J. M., Borràs, P. A., & Ponseti, F. J. (2020). Effects of an educational intervention regarding fair play on sports team coaches. Journal of Human Sport and Exercise, 15(2), 419-431.
  • Pignato, S. (2019). Il valore educativo del fair play. Formazione & Insegnamento, 17(3 Suppl.), 169-180.
  • Pinheiro, V., Camerino, O., & Sequeira, P. (2013). Recursos para potenciar el fair play en la iniciación deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 88-90.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Temel, A., Altun Ekiz, M., ve Yıldıran, İ. (2021). Fair play davranışlarını sergileme sıklığı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 74-85.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 3
Yazarlar

Fatih Akgül Bu kişi benim

Mehmet Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2024
Kabul Tarihi 18 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akgül, F., & Yıldırım, M. (2024). Okul ve Kulüp Takımlarında Oynayan Üniversite Öğrencilerinin Sporda Fair-Play Anlayışlarının Belirlenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 69-80.