İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Takım Sporları ile Uğraşan Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 81 - 92, 23.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, takım sporları yapan üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimi düzeylerini incelemektir. Çalışma grubu, 2024-2025 akademik yılında Yozgat Bozok Üniversitesi'nde takım sporları yapan ve kolayda örnekleme yoluyla seçilen 314 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada kullanılan veri toplama araçları kişisel bilgi formu (cinsiyet, yaş, spor branşı, ailenin gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, ailede sporla uğraşan/ilgilenen bireylerin varlığı) ve "Takım Sporlarında Şiddet Eğilimi Ölçeği"dir. Verilerin istatistiksel analizi SPSS 25.0 yazılımı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizden önce, verilerin normal dağılımı çarpıklık ve basıklık değerleri ile değerlendirilmiş ve normal dağılım teyit edilmiştir. Kullanılan istatistiksel analizler arasında frekans, yüzde analizi, aritmetik ortalama, standart sapma, iki gruplu karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t-testi, üç gruplu karşılaştırmalar için tek yönlü ANOVA ve gruplar arası farklılıkları belirlemek için post hoc testleri (Tukey, Tamhane) yer almaktadır. Analiz sonucunda takım sporlarında şiddet eğilimi ölçeğinin alt ölçek ve toplam puan ortalamalarında cinsiyet, yaş, spor dalı ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar (p<0.05) tespit edilmiştir. Bununla birlikte, takım sporlarında şiddet eğilimi ölçeğinin alt ölçek ve toplam puan ortalamalarında anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve ailede sporla uğraşan/ilgilenen birey varlığı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar (p>0,05) gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D. A., Kumar, V. ve Day, G. S. (2007). Marketing research. 9. Edition. John Wiley & Sons, Danvers.
  • Aslan, M., ve Uğraş, S. (2021). Tendency of violence in team sports athletes: a scale development study. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 156 167.
  • Bazli, N. N., Mohd Sukor, M. S., Mahfar, M., ve Abu Bakar, T. (2021). The aggressive behaviour in sports among athletes in a public university. Sains Humanika, 13(2-2), 17-23.
  • Beyene, A. S., Chojenta, C., & Loxton, D. J. (2020). Gender-based violence perpetration by male high school students in Eastern Ethiopia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5536.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371-399.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Choquet, M., & Arvers, P. (2003). Pratique sportive et conduites violentes chez les 14-16 ans: Analyse réalisée à partir des données de l'enquête ESPAD 99. In Annales de médecine interne (Paris) (Vol. 154, pp. 2S15-2S22). Guilbert, S. (2004). Sport and violence: a typological analysis. International Review for the Sociology of Sport, 39(1), 45-55.
  • Coakley, J., & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies.
  • Cox, M. J., & Paley, B. (2003). Understanding families as systems. Current Directions in Psychological Science, 12(5), 193-196.
  • Çağlayan, H. S., Fişekçioğlu, İ. B. (2004). Futbol seyircisini şiddete yönelten faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 127-142.
  • Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & Şirin, E. F. (2003). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik kültürel yapısının şiddet eğilimindeki rolü (Konyaspor Örneği). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2).
  • Dubihlela, J., ve Surujlal, J. (2012). Anger, hostility, verbal aggression and physical aggression: correlates among South African university student-athletes: sport psychology. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 18(4), 729-741.
  • Erdal, R., Yilmaz, M., Başaran, Z., ve Çolak, S. (2018). Examination of agression of university students by the level of playing sports. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 209-217.
  • FitzPatrick, K. M., Brown, S. J., Hegarty, K., Mensah, F. K., & Gartland, D. (2024). Experiences of physical and emotional intimate partner violence during the COVID 19 pandemic: a comparison of prepandemic and pandemic data in a longitudinal study of Australian mothers. BMJ Open, 14(4), e081382.
  • Holt, N. L., Deal, C. J., & Pankow, K. (2020). Positive youth development through sport. Handbook of Sport Psychology, 429-446.
  • Karakaş, F. ve Acar, K. (2023). The relationship between mental well-being levels and violence tendencies of team athletes. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(Özel Sayı), 1617-629.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırımoğlu, H., Gezer, E., Deveci, A., ve Gülle, M. (2016). An investigation related to the aggression and empathic tendency levels of the university students according to their genders and sport education&lt; p&gt; Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve spor eğitimi alma durumlarına göre saldırganlık ve empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5623–5635.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modelling. (4th ed.). New York: Guilford Publications.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation. 4. Edition. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Mutz, M. (2012). Athletic participation and the approval and use of violence: A comparison of adolescent males in different sports disciplines. European Journal for Sport and Society, 9(3), 177-201.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. (2.baskı). Eskişehir: Kaan.
  • Silva, A. N., Marques, E. S., da Silva, L. S., & Azeredo, C. M. (2021). Wealth inequalities in different types of violence among Brazilian adolescents: national survey of school health 2015. Journal of İnterpersonal Violence, 36(21-22), 10705-10724.
  • Sniras, S. (2024). Identifying the peculiarities of students’ aggressive behaviour in physical education lessons. Physical Education Theory and Methodology, 24(4), 545-553.
  • Steinberg, L. (2001). We know some things: Parent–adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1-19.
  • Bukhari, S. R., Rashid, A., & Ali, F. A. (2017). Aggression in male and female university students. Rawal Medical Journal, 42(4), 511-511.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Yıldız, M., Fişekçioğlu, İ. B., Çağlayan, H. S., Tekin, M., Şirin, E. F., Akyüz, M. (2007). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik yapısının şiddete etkisi (Karamanspor örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 145-158.
  • Zikmund, W. G. (1997). Business Research Methods. 5. Edition. Orlando: The Dryden Press.

Takım Sporları ile Uğraşan Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 81 - 92, 23.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, takım sporları yapan üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimi düzeylerini incelemektir.
Çalışma grubu, 2024-2025 akademik yılında Yozgat Bozok Üniversitesi'nde takım sporları yapan ve kolayda
örnekleme yoluyla seçilen 314 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada kullanılan veri toplama araçları kişisel
bilgi formu (cinsiyet, yaş, spor branşı, ailenin gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, ailede
sporla uğraşan/ilgilenen bireylerin varlığı) ve "Takım Sporlarında Şiddet Eğilimi Ölçeği"dir. Verilerin
istatistiksel analizi SPSS 25.0 yazılımı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizden önce, verilerin normal
dağılımı çarpıklık ve basıklık değerleri ile değerlendirilmiş ve normal dağılım teyit edilmiştir. Kullanılan
istatistiksel analizler arasında frekans, yüzde analizi, aritmetik ortalama, standart sapma, iki gruplu
karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t-testi, üç gruplu karşılaştırmalar için tek yönlü ANOVA ve gruplar arası
farklılıkları belirlemek için post hoc testleri (Tukey, Tamhane) yer almaktadır. Analiz sonucunda takım
sporlarında şiddet eğilimi ölçeğinin alt ölçek ve toplam puan ortalamalarında cinsiyet, yaş, spor dalı ve ailenin
gelir düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar (p<0.05) tespit edilmiştir. Bununla
birlikte, takım sporlarında şiddet eğilimi ölçeğinin alt ölçek ve toplam puan ortalamalarında anne eğitim düzeyi,
baba eğitim düzeyi ve ailede sporla uğraşan/ilgilenen birey varlığı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı
farklılıklar (p>0,05) gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D. A., Kumar, V. ve Day, G. S. (2007). Marketing research. 9. Edition. John Wiley & Sons, Danvers.
  • Aslan, M., ve Uğraş, S. (2021). Tendency of violence in team sports athletes: a scale development study. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 156 167.
  • Bazli, N. N., Mohd Sukor, M. S., Mahfar, M., ve Abu Bakar, T. (2021). The aggressive behaviour in sports among athletes in a public university. Sains Humanika, 13(2-2), 17-23.
  • Beyene, A. S., Chojenta, C., & Loxton, D. J. (2020). Gender-based violence perpetration by male high school students in Eastern Ethiopia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5536.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371-399.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Choquet, M., & Arvers, P. (2003). Pratique sportive et conduites violentes chez les 14-16 ans: Analyse réalisée à partir des données de l'enquête ESPAD 99. In Annales de médecine interne (Paris) (Vol. 154, pp. 2S15-2S22). Guilbert, S. (2004). Sport and violence: a typological analysis. International Review for the Sociology of Sport, 39(1), 45-55.
  • Coakley, J., & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies.
  • Cox, M. J., & Paley, B. (2003). Understanding families as systems. Current Directions in Psychological Science, 12(5), 193-196.
  • Çağlayan, H. S., Fişekçioğlu, İ. B. (2004). Futbol seyircisini şiddete yönelten faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 127-142.
  • Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & Şirin, E. F. (2003). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik kültürel yapısının şiddet eğilimindeki rolü (Konyaspor Örneği). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2).
  • Dubihlela, J., ve Surujlal, J. (2012). Anger, hostility, verbal aggression and physical aggression: correlates among South African university student-athletes: sport psychology. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 18(4), 729-741.
  • Erdal, R., Yilmaz, M., Başaran, Z., ve Çolak, S. (2018). Examination of agression of university students by the level of playing sports. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 209-217.
  • FitzPatrick, K. M., Brown, S. J., Hegarty, K., Mensah, F. K., & Gartland, D. (2024). Experiences of physical and emotional intimate partner violence during the COVID 19 pandemic: a comparison of prepandemic and pandemic data in a longitudinal study of Australian mothers. BMJ Open, 14(4), e081382.
  • Holt, N. L., Deal, C. J., & Pankow, K. (2020). Positive youth development through sport. Handbook of Sport Psychology, 429-446.
  • Karakaş, F. ve Acar, K. (2023). The relationship between mental well-being levels and violence tendencies of team athletes. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(Özel Sayı), 1617-629.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırımoğlu, H., Gezer, E., Deveci, A., ve Gülle, M. (2016). An investigation related to the aggression and empathic tendency levels of the university students according to their genders and sport education&lt; p&gt; Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve spor eğitimi alma durumlarına göre saldırganlık ve empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5623–5635.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modelling. (4th ed.). New York: Guilford Publications.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation. 4. Edition. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Mutz, M. (2012). Athletic participation and the approval and use of violence: A comparison of adolescent males in different sports disciplines. European Journal for Sport and Society, 9(3), 177-201.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. (2.baskı). Eskişehir: Kaan.
  • Silva, A. N., Marques, E. S., da Silva, L. S., & Azeredo, C. M. (2021). Wealth inequalities in different types of violence among Brazilian adolescents: national survey of school health 2015. Journal of İnterpersonal Violence, 36(21-22), 10705-10724.
  • Sniras, S. (2024). Identifying the peculiarities of students’ aggressive behaviour in physical education lessons. Physical Education Theory and Methodology, 24(4), 545-553.
  • Steinberg, L. (2001). We know some things: Parent–adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1-19.
  • Bukhari, S. R., Rashid, A., & Ali, F. A. (2017). Aggression in male and female university students. Rawal Medical Journal, 42(4), 511-511.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Yıldız, M., Fişekçioğlu, İ. B., Çağlayan, H. S., Tekin, M., Şirin, E. F., Akyüz, M. (2007). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik yapısının şiddete etkisi (Karamanspor örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 145-158.
  • Zikmund, W. G. (1997). Business Research Methods. 5. Edition. Orlando: The Dryden Press.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 3
Yazarlar

Fatih Akgül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2024
Kabul Tarihi 22 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akgül, F. (2024). Takım Sporları ile Uğraşan Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimi Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 81-92.