Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Benlik Saygısı ve İzlenim Yönetimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Isparta İli Örneği)
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 3, 120 - 127, 23.12.2024
Fahriye Esra Başyiğit Gönendi
Burak Gönendi
,
Abdullah Yavuz Akıncı
Öz
Çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin benlik saygısı ve izlenim yönetimi arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Çalışmaya Isparta’da beden eğitimi öğretmeni olarak görev yapan 141 kişi katılmıştır. Veriler
araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile literatürde bulunan Benlik Saygısı Ölçeği ve İzlenim
Yönetimi Ölçeği kullanılarak internet üzerinden toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23 paket programı
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılımının incelendiğinde normal dağılım göstermediği tespit
edilmiştir. Dolayısıyla değişkenler arasındaki ilişkinin tespitinde Spearman korelasyon analizi uygulanmıştır.
Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin benlik saygısı alt boyut puanlarının ortalamanın üzerinde, izlenim
yönetimi alt boyut puanlarının ise ortalamanın altında olduğu görülmüştür. Benlik saygısı alt boyutlarından kendini
sevme ile izlenim yönetimi alt boyutlarından kamufle etme ve imaj korumada pozitif yönde düşük düzeyde, benlik
saygısı alt boyutlarından özyeterlik ile izlenim yönetimi alt boyutlarından imaj koruma arasında pozitif yönde
düşük düzeyde ve gözdağı verme alt boyutunda negatif yönde düşük düzeyde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Acar, E., ve Karavelioğlu, M. B. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kişilik
özellikleri ve izlenim yönetimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi
Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 108-127.
- Arıcak, O. T. (1995). Üniversite öğrencilerinde saldırganlık, benlik saygısı ve denetim odağı
ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Avşaroğlu, S., ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme
ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından
incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 85-100.
- Bektaş, M. (2002) Sağlık geliştirme konusunda verilen eğitimin benlik kavramı, kaygı düzeyi
ve olumlu sağlık davranışlarında bulunma durumuna etkisinin incelenmesi.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Bolino, M. C., & Turnley, W. H. (1999). Measuring impression management in organizations:
a scale development based on the Jones and Pittman taxonomy. Organizational
Research Methods, 2, 187-206.
- Bozkurt Yıldırım, H. (2019). İzlenim yönetimi taktikleri ve Türkiye bağlamında bir ölçek
geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi,
Kütahya.
- Çakı Döner, B., Tohumcu, K., ve Özdemir, N. (2023). Hemşirelik öğrencilerinin klinik
deneyimlerinin stres düzeylerini ve benlik saygılarını etkiler mi? Sağlık
Akademisyenleri Dergisi, 10(3), 421-432.
- Demir, C. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile engellilere yönelik
tutumlarının karşılaştırılması (Bağcılar ilçesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
- Demirtaş, A. S. (2018). Duygu düzenleme stratejileri ve benlik saygısının mutluluğu
yordayıcılığı. Turkish Studies, 13, 11.
- Doğan, T. (2011). İki boyutlu benlik saygısı: kendini sevme/özyeterlik ölçeği’nin Türkçe
uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(162).
- Doğan, T., ve Eryılmaz, D. A. (2013). Benlik saygısı ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkilerin
incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 107-117.
Enginar, R., ve Elma, C. (2023). Öğretmenlerin izlenim yönetimi taktikleri, örgütsel muhalefet
düzeyleri ile öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 505-525.
- Güloğlu, B., ve Karaırmak, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak
benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2), 73-88.
- Jones, E., & Pittman, T. (1982). Toward a general theory of strategic self-presentation.
Psychological Perspectives on the Self, 1, 231-262.
- Kahriman, İ. (2005). Karadeniz teknik üniversitesi Trabzon sağlık yüksekokulu öğrencilerinin
benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.
Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1).
- Kara, A. (2024). Öğretmen adaylarında özsaygı ile beden imajı arasındaki ilişkinin incelenmesi.
The Journal of International Educational Sciences, 4(11), 116-123.
- Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Şar, A. H., Ersanlı, E., Kaya, N. S., ve Kumcağız, H. (2004).
Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile benlik saygısı düzeyleri arasındaki
ilişkiler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 27-39.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kırkbir, S. S., ve Kul, M. (2023). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri
ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Trabzon ili örneği). Akdeniz Spor
Bilimleri Dergisi, 6(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 1261-1279.
- Koç, M. (2010). Demografik özellikler ile benlik saygısı arasındaki ilişki: yetişkinler üzerine
ampirik bir araştırma. Akademik Araştırmalar Dergisi, 46, 35-58.
- Leary, M. R., & Kowalsky. R.M. (1990). Impression management: A literature review and two
component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34-47.
- Leary, M. R. (1996). Self-presentation, ımpression management and ınterpersonal behavior.
Oxford: Westview Press.
- Okcu, C. (2020). Benlik saygısı ve iyi olma halleri arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik
modellemesiyle incelenmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri
Dergisi, 1(1), 52-69.
- Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin.
Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. Florida: Krieger Publishing Company.
- Rosenfeld, P., Giacalone R. A., & Riordan. C. (1995). Impression management in organisation.
New York: Routhledge.
- Sezen, A., ve Yavuz, N. (2019). Sosyal medyada kullanılan izlenim yönetimi taktikleri ile benlik
saygısı arasındaki ilişki. The Journal of Academic Social Science, 80(80), 92-113.
- Şiraz, M. F., Akyıl, Y., ve Çağlar, A. (2024). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi
yordayıcıları: duygusal zekâ ve otantiklik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 70, 166-186.
- Tafarodi, R. W., & Swann, W. B. (1995). Self-liking and self-competence as dimensions of
global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Personality Assessment,
65, 322–342.
- Tafarodi, R. W., & Swan, W. B. (2001). Two-dimensional self-esteem: Theory and
measurement.Personality and Individual Differences, 31, 653-673.
Tözün, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
- Tüzün, S., ve Kamuk, Y. U. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin fiziksel aktivite, kendini
sabotaj ve benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Journal of Global Sport and
Education Research, 4(2), 1-14.
- Yücel, İ. (2013). Örgütlerde izlenim yönetimi ve taktikleri üzerine kavramsal bir inceleme.
Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-20.