İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 235 - 246, 23.12.2024

Öz

Araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal medyayı kullanım amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 238 (115 kadın, 123 erkek) öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan ‘‘Demografik Bilgi Formu’’ ve Aras ve Peker (2021) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçlarını Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Cinsiyet değişkenine yönelik gerçekleştirilen ilişkisiz örneklemler t-testi sonucuna göre alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>,05). En sık kullanılan sosyal medya platformu değişkenine yönelik gerçekleştirilen ilişkisiz örneklemler t-testi sonucuna göre sosyal etkileşim (t=2,272, p<,05) alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur.
Bölüm ve yaş değişkenlerine yönelik gerçekleştirilen tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>,05). Sınıf değişkenine yönelik gerçekleştirilen tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre bilgi edinme, iletişim kurma ve sosyal etkileşim alt boyutlarında, anlamlı farklılık bulunmuştur (p<,05). Sosyal medya kullanım süresi değişkenine yönelik gerçekleştirilen tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre bilgi edinme ve eğlence ihtiyacı alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<,05). Sosyal medya kullanım amaçlarının; en sık kullanılan sosyal medya platformu, sosyal medya kullanım süresi ve sınıf
değişkenlerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, G., Kars, S. ve Bumin, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları: Ergoterapi bölümü örneği. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(2), 108-122.
  • Aras, E. ve Peker, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirleme ölçeğinin geliştirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 656-673.
  • Bilir, F. P., Elpeze Ergeç, N. ve Yıldırım, A. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya kullanım pratikleri. Spor Bilimleri, 14(1), 12-21.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Ceylan, İ. ve Güler, Y. E. (2022). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin spor yapma değişkenine göre sosyal medya kullanım amaçları ve bağımlılığının incelenmesi. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 4(1), 32-42.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni nesil web paradigması-Web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 58-65.
  • Er, B., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2019). Üniversite öğrencilerinin rekreatif bir etkinlik alanı olarak sosyal medya kullanım amaçlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 109-115.
  • Göksel, A. G. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 39-48.
  • Kale, H. (2019). Lise öğrencilerinde sosyal medya kullanım amacı ile yalnızlık, zaman yönetimi, iletişim becerisi ve psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon Üniversitesi.
  • Kandemir, S. (2019). Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde sosyal medya kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi.
  • Kapan, K. ve Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web 1.0 – web 2.0 – web 3.0) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, A. (2020). Genç yetişkinlerin sosyal medya bağımlılıkları, sosyal medya kullanım amaçları ve romantik ilişki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Biruni Üniversitesi.
  • Park, C. H., & Kim, Y. J. (2013). Intensity of social network use by ınvolvement: a study of young chinese users. International Journal of Business and Management 8(6). 22-33.
  • Radmard, S., Sosyal, Y., Kutluca A. Y. ve Türk, Z. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 171-198.
  • Safko, L. (2010). The social media bible: Tactics, tools, and strategies for business success (2nd ed). John Wiley & Sons, Inc.
  • Şunda, B. (2023). Sürdürülebilirlik bağlamında bist sürdürülebilirlik endeksinde sosyal medya faaliyetlerinin ölçümü (Yüksek Lisans Tezi), Karabük Üniversitesi.
  • Şişman-Eren, E., (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Tuğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçları ve sosyal medya kullanımlarına ilişkin tutumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Sakarya Üniversitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) (2023, 6 Şubat). Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçları. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit Sistemi-Sonuclari-2022-49685
  • Ulaş, S. (2020). Kurumsal sürdürülebilirlik ve sosyal medya ilişkisi: Türk Hava Yolları örneği Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (4), 37-49.
  • Yavuz, S. (2020). Sosyal medya kullanım amaçları üzerine bir araştırma: İlahiyat fakültesi öğrencileri örneği. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 99-132.
  • We Are Social (2022, 26 Ocak). Dıgıtal 2022: another year of bumper growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper growth-2/
  • World Meters, (2022). Current world population. https://www.worldometers.info/world population/J
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 3
Yazarlar

Kerim Balıbey Bu kişi benim

Arıkan Ektirici Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Balıbey, K., & Ektirici, A. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 235-246.