Alpay, N. (2021). Sporun yaygınlaşmasının gelişmeye etkileri: Bir inceleme. Bilge Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 5(1), 33-44. https://doi.org/10.47257/busad.958955
Amado, D., Del Villar, F., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., & García-Calvo, T. (2014).
Effect of a multi-dimensional ıntervention programme on the motivation of physical education students.
Plos One, 9(1), e85275. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0085275
Atamturk, H., & Dincdolek, B. (2021). Effects of dance educatı˙on on emotı˙onal ı˙ntellı˙gence related outcomes.
Revista Gênero e Interdisciplinaridade, 2(01), 422-434. https://doi.org/10.51249/gei.v2i01.146
Aujla, I. J., & Farrer, R. (2019). The role of dance in reducing gendered prejudice. Psychology of Aesthetics,
Creativity, and the Arts, 13(3), 299–308. https://doi.org/10.1037/aca0000176
Avcu, E. Ç., & Hazar, S. (2022). Ritim eğitimi ve dans dersinin beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü
öğrencilerinin müzik algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri
Dergisi, 3(3), 84-90.
Aybek, A., & Aybek, S. (2023). Ritim eğitimi ve dans dersinin farklı cinsiyetler açısından öğrenci tutumlarının
belirlenmesi. Göbeklitepe Eğitim ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-23.
Bilge, A., & Öğce, F. (2008). Dansın beden ve ruh sağlığı açısından önemi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi,
1(2), 123-134.
Blasing, B., & Schack, T. (2012). Mental representation of spatial movement parameters in dance. Spatial
Cognition & Computation, 12, 111-132. https://doi.org/10.1080/13875868.2011.626095
Chappell, K., Redding, E., Crickmay, U., Stancliffe, R., Jobbins, V., & Smith, S. (2021). The aesthetic, artistic
and creative contributions of dance for health and wellbeing across the lifecourse: A systematic
review. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 16(1), 1950891.
Çam, M. O., & Baysan-arabacı, L. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. Hemşirelikte
Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(2), 64-71. https://doi.org/10.69487/hemarge.695121
Durhan, T. (2019). Dansa yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
11(18), 676-692.
Durhan, T., & Gökyürek, B. (2020). Ritim eğitimi ve dans dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması.
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 59-76.
https://doi.org/10.33689/spormetre.584586
Doria, N., & Numer, M. (2022). Dancing in a culture of disordered eating: A feminist poststructural analysis of
body and body image among young girls in the world of dance. Plos One, 17(1), e0247651:
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247651
Hatem, G., Zeidan, J., S., Mathijs, G., & Carla, M. (2022). Normality testing methods and the importance of
skewness and kurtosis in statistical analysis. BAU Journal- Science and Technology, 3(2), Article 7.
Jha, A. K., & Mishra, V. (2024). Youth and technology: Leveraging emotional ıntelligence to resist from falling
into digital dystopia. In Emotions in Cultural Context. Springer International Publishing.
Keinänen, M., Hetland, L., & Winner, E. (2000). Teaching cognitive skill through dance: Evidence for near but
not far transfer. The Journal of Aesthetic Education, 34, 295. https://doi.org/10.2307/3333646
Lee, S.-H., & Kong, H.-J. (2020). The effect of participation in dance classes on social skill development and
peer relationship. Journal of Digital Convergence, 18(9), 423–431.
https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.9.423
Liu, M. (2024). Dance Education in promoting children‟s sociality and study on the role and mechanism of
emotion development. International Journal of Global Perspectives in Academic Research. 1(2).
https://doi.org/10.70339/sgh1aw60
Maraz, A., Király, O., Urbán, R., Griffiths, M. D., & Demetrovics, Z. (2015). Why do you dance? Development
of the dance motivation inventory (DMI). Plos One, 10(3): e0122866.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0122866
Mattsson, T., & Lundvall, S. (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society,
20(7), 855-871.
Ödemiş, M. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dans özyeterlik seviyesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(3),
19-25.
Özbal, A. F., Ektirici, A., & Yılmaz, B. H. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinin ritim
eğitimi ve dans dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Aksaray University Journal of Sport and
Health Researches, 3(2), 156-167. https://doi.org/10.54152/asujshr.1195306
Özen, İ., & Yenel, F. (2022). Akademisyenlerin; sporun yumuşak gücünün toplumları etkileme ve
dönüştürmedeki etkileri üzerine görüşleri. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-15.
Panadero-Pérez, N., Ruiz-San Román, B. M., Joya-Barroso, M., & San Román-Mata, S. (2019). Digital
sedentarism as a precursor to the deterioration of health adolescents and young people. ESHPA -
Education, Sport, Health and Physical Activity. 3(3), 368–383.
https://digibug.ugr.es/handle/10481/58334
Salepaki, A., Zerva, A., Kourkouridis, D., & Angelou, I. (2025). Unplugging youth: Mobile phone addiction,
social ımpact, and the call for digital detox. Psychiatry International, 6(1), 4.
https://doi.org/10.3390/psychiatryint6010004
Silva, A., Sá, E., Silva, J., & Pinho, J. C. (2021). Dance is for all: A social marketing ıntervention with children
and adolescents to reduce prejudice towards boys who dance. International Journal of Environmental
Research and Public Health, 18(13), 6861. https://doi.org/10.3390/IJERPH18136861
Söğüt, M., Kirazci, S., Korkusuz, F. (2012). The effects of rhythm training on tennis performance. Journal of
Human Kinetics, 33, 123.
Su, K. (2024). The impact of dance on mental health: Exploring cognitive, emotional, self-esteem, and social
interaction aspects. International Journal of Education and Humanities, 15(1), 91–94.
https://doi.org/10.54097/03gc7e93
Sutardi, E., Rahmani, R., & Wijaya, A. (2024). Peran mata pelajaran seni tari dalam pembentukan kecerdasan
emosional siswa di sekolah menengah atas. Gesture: Jurnal Seni Tari, 13(2), 209.
https://doi.org/10.24114/gjst.v13i2.63294
Tao, D., Gao, Y., Cole, A., Baker, J. S., Gu, Y., Supriya, R., Tong, T. K., Hu, Q., & Awan-Scully, R. (2022).
The physiological and psychological benefits of dance and its effects on children and adolescents: A
Systematic Review. Frontiers in Physiology, 13, 925958. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.925958
Tokinan, B. Ö., & Bilen, S. (2011). Yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, özyeterlik ve dans
performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 363-374.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu [TÜBİTAK]. (2021). COVID-19 ve Toplum: Salgının
sosyal, beşerî ve ekonomik etkileri, bulgular, sonuçlar ve
öneriler. https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/2021/covid19_ve_toplum_raporu.pdf
Yoncalık, O. (2007). Kültür ve spor bağlamında cinsiyetin "dans" a yönelik tutuma etkisi (beden eğitim ve spor
alanında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılan bir analiz). Milli Eğitim, 36(176), 109-118.
Çalışmanın amacı spor bilimleri fakültelerinde yürütülen dans derslerinin, öğrencilerin dansa yönelik tutumları üzerinde etkisini incelemektir. Çalışmada, tek gruplu ön test ve son test tasarımını kullanan yarı deneysel bir tasarımdan yararlanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde olasılık temelli olmayan örnekleme yaklaşımlarından amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören ve 2023 Bahar -2025 Güz eğitim-öğretim yılları arasında çeşitli dans dersleri (Temel Dans Eğitimi, Ritim Eğitimi ve Hareket Bilgisi, Ritim Eğitimi ve Dans, Modern Dans) alan 43 erkek 34 kadın toplam 77 öğrenci (x= 20.77±2.29) gönüllü olarak katılmıştır. Veriler demografik bilgi formu ve Durhan (2019) tarafından geliştirilen “Dans Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri IBM SPSS 26 programı ile analiz edilmiş ve analizlerde tanımlayıcı istatistik, bağımlı ve bağımsız gruplar t testleri kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde, katılımcıların dansa yönelik tutum ölçeğinin “farkındalık” ve “motivasyon” alt boyutlarında ön test ile son test arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca “kaçınma” alt boyutunda kadın ve erkek öğrenciler arasında ön test puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilirken (p<0.05), son test puan ortalamalarında bu farklılığın olmadığı dikkat çekmektedir.
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU-1 KARARI (PROTOKOL NO: 220192/KARAR NO: 169)
Kaynakça
Alpay, N. (2021). Sporun yaygınlaşmasının gelişmeye etkileri: Bir inceleme. Bilge Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 5(1), 33-44. https://doi.org/10.47257/busad.958955
Amado, D., Del Villar, F., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., & García-Calvo, T. (2014).
Effect of a multi-dimensional ıntervention programme on the motivation of physical education students.
Plos One, 9(1), e85275. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0085275
Atamturk, H., & Dincdolek, B. (2021). Effects of dance educatı˙on on emotı˙onal ı˙ntellı˙gence related outcomes.
Revista Gênero e Interdisciplinaridade, 2(01), 422-434. https://doi.org/10.51249/gei.v2i01.146
Aujla, I. J., & Farrer, R. (2019). The role of dance in reducing gendered prejudice. Psychology of Aesthetics,
Creativity, and the Arts, 13(3), 299–308. https://doi.org/10.1037/aca0000176
Avcu, E. Ç., & Hazar, S. (2022). Ritim eğitimi ve dans dersinin beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü
öğrencilerinin müzik algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri
Dergisi, 3(3), 84-90.
Aybek, A., & Aybek, S. (2023). Ritim eğitimi ve dans dersinin farklı cinsiyetler açısından öğrenci tutumlarının
belirlenmesi. Göbeklitepe Eğitim ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-23.
Bilge, A., & Öğce, F. (2008). Dansın beden ve ruh sağlığı açısından önemi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi,
1(2), 123-134.
Blasing, B., & Schack, T. (2012). Mental representation of spatial movement parameters in dance. Spatial
Cognition & Computation, 12, 111-132. https://doi.org/10.1080/13875868.2011.626095
Chappell, K., Redding, E., Crickmay, U., Stancliffe, R., Jobbins, V., & Smith, S. (2021). The aesthetic, artistic
and creative contributions of dance for health and wellbeing across the lifecourse: A systematic
review. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 16(1), 1950891.
Çam, M. O., & Baysan-arabacı, L. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. Hemşirelikte
Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(2), 64-71. https://doi.org/10.69487/hemarge.695121
Durhan, T. (2019). Dansa yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
11(18), 676-692.
Durhan, T., & Gökyürek, B. (2020). Ritim eğitimi ve dans dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması.
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 59-76.
https://doi.org/10.33689/spormetre.584586
Doria, N., & Numer, M. (2022). Dancing in a culture of disordered eating: A feminist poststructural analysis of
body and body image among young girls in the world of dance. Plos One, 17(1), e0247651:
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247651
Hatem, G., Zeidan, J., S., Mathijs, G., & Carla, M. (2022). Normality testing methods and the importance of
skewness and kurtosis in statistical analysis. BAU Journal- Science and Technology, 3(2), Article 7.
Jha, A. K., & Mishra, V. (2024). Youth and technology: Leveraging emotional ıntelligence to resist from falling
into digital dystopia. In Emotions in Cultural Context. Springer International Publishing.
Keinänen, M., Hetland, L., & Winner, E. (2000). Teaching cognitive skill through dance: Evidence for near but
not far transfer. The Journal of Aesthetic Education, 34, 295. https://doi.org/10.2307/3333646
Lee, S.-H., & Kong, H.-J. (2020). The effect of participation in dance classes on social skill development and
peer relationship. Journal of Digital Convergence, 18(9), 423–431.
https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.9.423
Liu, M. (2024). Dance Education in promoting children‟s sociality and study on the role and mechanism of
emotion development. International Journal of Global Perspectives in Academic Research. 1(2).
https://doi.org/10.70339/sgh1aw60
Maraz, A., Király, O., Urbán, R., Griffiths, M. D., & Demetrovics, Z. (2015). Why do you dance? Development
of the dance motivation inventory (DMI). Plos One, 10(3): e0122866.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0122866
Mattsson, T., & Lundvall, S. (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society,
20(7), 855-871.
Ödemiş, M. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dans özyeterlik seviyesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(3),
19-25.
Özbal, A. F., Ektirici, A., & Yılmaz, B. H. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinin ritim
eğitimi ve dans dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Aksaray University Journal of Sport and
Health Researches, 3(2), 156-167. https://doi.org/10.54152/asujshr.1195306
Özen, İ., & Yenel, F. (2022). Akademisyenlerin; sporun yumuşak gücünün toplumları etkileme ve
dönüştürmedeki etkileri üzerine görüşleri. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-15.
Panadero-Pérez, N., Ruiz-San Román, B. M., Joya-Barroso, M., & San Román-Mata, S. (2019). Digital
sedentarism as a precursor to the deterioration of health adolescents and young people. ESHPA -
Education, Sport, Health and Physical Activity. 3(3), 368–383.
https://digibug.ugr.es/handle/10481/58334
Salepaki, A., Zerva, A., Kourkouridis, D., & Angelou, I. (2025). Unplugging youth: Mobile phone addiction,
social ımpact, and the call for digital detox. Psychiatry International, 6(1), 4.
https://doi.org/10.3390/psychiatryint6010004
Silva, A., Sá, E., Silva, J., & Pinho, J. C. (2021). Dance is for all: A social marketing ıntervention with children
and adolescents to reduce prejudice towards boys who dance. International Journal of Environmental
Research and Public Health, 18(13), 6861. https://doi.org/10.3390/IJERPH18136861
Söğüt, M., Kirazci, S., Korkusuz, F. (2012). The effects of rhythm training on tennis performance. Journal of
Human Kinetics, 33, 123.
Su, K. (2024). The impact of dance on mental health: Exploring cognitive, emotional, self-esteem, and social
interaction aspects. International Journal of Education and Humanities, 15(1), 91–94.
https://doi.org/10.54097/03gc7e93
Sutardi, E., Rahmani, R., & Wijaya, A. (2024). Peran mata pelajaran seni tari dalam pembentukan kecerdasan
emosional siswa di sekolah menengah atas. Gesture: Jurnal Seni Tari, 13(2), 209.
https://doi.org/10.24114/gjst.v13i2.63294
Tao, D., Gao, Y., Cole, A., Baker, J. S., Gu, Y., Supriya, R., Tong, T. K., Hu, Q., & Awan-Scully, R. (2022).
The physiological and psychological benefits of dance and its effects on children and adolescents: A
Systematic Review. Frontiers in Physiology, 13, 925958. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.925958
Tokinan, B. Ö., & Bilen, S. (2011). Yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, özyeterlik ve dans
performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 363-374.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu [TÜBİTAK]. (2021). COVID-19 ve Toplum: Salgının
sosyal, beşerî ve ekonomik etkileri, bulgular, sonuçlar ve
öneriler. https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/2021/covid19_ve_toplum_raporu.pdf
Yoncalık, O. (2007). Kültür ve spor bağlamında cinsiyetin "dans" a yönelik tutuma etkisi (beden eğitim ve spor
alanında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılan bir analiz). Milli Eğitim, 36(176), 109-118.
Yıldız Çakır, L. (2025). Yükseköğretimde Dans Eğitiminin Öğrenci Tutumları Üzerindeki Etkisi: Spor Bilimleri Fakültesi Örneği. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 73-81.