Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Solid Waste Management in Eastern Black Sea Region Provinces

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 3, 117 - 132, 02.07.2018

Öz



Intensive population
growth and urbanization comes together with many environmental problems. One of
these environmental problems is anthropogenic solid wastes. If solid wastes
from industrial zones, houses and hospitals are not managed properly, they
cause problems such as soil, water and air pollution and also threaten public
health. A proper waste management is a process that must be carried out by
municipalities, including the collection and disposal of waste from the source.
In this study, the amount of solid wastes and their management in the Eastern Black
Sea Region, which constitutes the North East of Turkey, has been examined.
There are Artvin, Bayburt, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize and Trabzon in the
region. This amount of waste management in the province and Turkey Statistical
Institute figures were obtained from the Provincial Environmental Status Report
prepared by the Ministry of Environment and Urban Planning Provincial
Directorate of the web site. The amount of waste generated on the basis of
provinces within the scope of the study, the ratio of the municipal population
to the total municipal population, the population of the municipality given the
waste service, the municipal population provided by the waste service, the
number of municipalities provided for the waste service, the amount of municipal
waste collected (ton / year), The average amount of municipal waste per person
(kg / person-day) and waste disposal methods were examined. With this study,
data on solid waste management of the Eastern Black Sea Region were collected
and targeted for other projects and also for the management projects planned
for similar regions.



Kaynakça

  • [1] Demirarslan K.O., 2005, Kentleşme ve çevre sorunları bağlamında katı atıklar ve Kocaeli örneği, Y.Lisans Tezi, Yayımlanmamış, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • [2] Yılmaz, A., Bozkurt, D., 2010, Türkiye’de kentsel katı atık yönetimi uygulamaları ve Kütahya katı atık birliği (KÜKAB) örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (1), 11-28.
  • [3] Nayim, B., 2015, Amasra ilçe merkezi, Tarlaağzı ve Gömü köyleri çevresindeki düzensiz katı atık alanlarının tespiti. Journal of Bartin Faculty of Forestry, 17 (25), 42-53.
  • [4] Zengin, E, Ulutaş, K., 2016, Büyükşehir İlçe Belediyelerinde Evsel Katı Atık Ücret Tarifelerinin Belirlenmesi ve Uygulanması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 26-42.
  • [5]Sandal, A., 2004, Çevre Kirliliği ile Mücadelede Belediye Başkanlarına Tavsiyeler. Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi, Ankara.
  • [6] Savaş, E, Korkanç, M., 2010, Kırıkkale Katı Atık Deponi Alanı’nın Jeolojik-Jeoteknik İncelemesi. Jeoloji Mühendisliği Dergisi, 34 (2), 133-154.
  • [7] Yeşilnacar, C., Çetin, H., 2005, Site Selection For Hazardous Wastes: A Case Study from the GAP Area. Turkey, Engineerin Geology, 81:371-388.
  • [8] Akdoğan, A, Güleç, S., 2007, Sürdürülebilir katı atık yönetimi ve belediyelerde yöneticilerin katı atık yönetimiyle ilgili tutum ve düşüncelerinin analizine yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (1), 39-69.
  • [9] Köken H., 2017, Türkiye’de askeri alanlarda katı atık yönetimi, Aksaz örneği, Y.Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • [10] Güler, N., 2008, Kentleşme Sürecinde Katı Atık Yönetimi ve Kocaeli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • [11] Artvin (İÇDR) Artvin İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporları, Artvin Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [12] Bayburt (İÇDR) Bayburt İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporu, Bayburt Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [13] Giresun (İÇDR) Giresun İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Giresun Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [14] Gümüşhane (İÇDR) Gümüşhane İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Giresun Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [15] Ordu (İÇDR) Ordu İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Ordu Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [16] Rize (İÇDR) Rize İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Rize Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [17] Trabzon (İÇDR) Trabzon İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporu (2017), Trabzon Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [18] Demirarslan K.O., Akıncı H., 2016, Doğu Karadeniz Bölgesindeki Partikül Madde Dağılımlarının Coğrafi Bilgi Sistemleri Yardımıyla Belirlenmesi Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2(1), 30-45.
  • [19] Aras P., 2016, Artvin (Merkez) entegre katı atık yönetimi, Y.Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun

Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 3, 117 - 132, 02.07.2018

Öz



Yoğun nüfus artışı ve kentleşme ile birlikte birçok çevre problemi de
beraberinde gelmektedir. Bu çevre sorunların biri de antropojenik kaynaklı katı
atıklardır. Sanayi bölgeleri, evler ve hastaneler gibi noktalardan açığa çıkan
katı atıklar uygun bir şekilde yönetilmezler ise başta toprak, su ve hava
kirliliği gibi sorunlara yol açmakta ayrıca toplum sağlığını da tehdit
etmektedirler. Uygun bir atık yönetimi ise atığın kaynağından toplanması ile
uygun şekilde bertaraf edilmesini kapsayan ve belediyeler tarafından yapılması
gereken bir süreçtir. Yapılan bu çalışmada ülkemizin kuzey doğusunu oluşturan
Doğu Karadeniz Bölgesi katı atık miktarları ve yönetimleri incelenmiştir.
Bölgede Artvin, Bayburt, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon illeri
bulunmaktadır. Bu illerdeki atık miktarları ve yönetim şekilleri Türkiye İstatistik
Kurumu internet sitesi ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İl Müdürlükleri
tarafından hazırlanan İl Çevre Durum Raporlarından elde edilmiştir. Çalışma
kapsamında iller bazında meydana gelen atık miktarları, atık hizmeti verilen
belediye nüfusunun toplam belediye nüfusuna oranı, atık hizmeti verilen
belediye nüfusunun toplam nüfusa oranı, atık hizmeti verilen belediye nüfusu,
atık hizmeti verilen belediye sayısı, toplanan belediye atık miktarı (ton/yıl),
kişi başı ortalama belediye atık miktarı (kg/kişi-gün) ve atık bertaraf
yöntemleri incelenmiştir. Yapılan bu çalışma ile Doğu Karadeniz Bölgesinin katı
atık yönetimi hakkında veriler toplanarak diğer çalışmalar ve ayrıca benzer
bölgeler için yapılması planlanan yönetim projeleri için kaynak olması hedeflenmiştir.



Kaynakça

  • [1] Demirarslan K.O., 2005, Kentleşme ve çevre sorunları bağlamında katı atıklar ve Kocaeli örneği, Y.Lisans Tezi, Yayımlanmamış, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • [2] Yılmaz, A., Bozkurt, D., 2010, Türkiye’de kentsel katı atık yönetimi uygulamaları ve Kütahya katı atık birliği (KÜKAB) örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (1), 11-28.
  • [3] Nayim, B., 2015, Amasra ilçe merkezi, Tarlaağzı ve Gömü köyleri çevresindeki düzensiz katı atık alanlarının tespiti. Journal of Bartin Faculty of Forestry, 17 (25), 42-53.
  • [4] Zengin, E, Ulutaş, K., 2016, Büyükşehir İlçe Belediyelerinde Evsel Katı Atık Ücret Tarifelerinin Belirlenmesi ve Uygulanması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 26-42.
  • [5]Sandal, A., 2004, Çevre Kirliliği ile Mücadelede Belediye Başkanlarına Tavsiyeler. Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi, Ankara.
  • [6] Savaş, E, Korkanç, M., 2010, Kırıkkale Katı Atık Deponi Alanı’nın Jeolojik-Jeoteknik İncelemesi. Jeoloji Mühendisliği Dergisi, 34 (2), 133-154.
  • [7] Yeşilnacar, C., Çetin, H., 2005, Site Selection For Hazardous Wastes: A Case Study from the GAP Area. Turkey, Engineerin Geology, 81:371-388.
  • [8] Akdoğan, A, Güleç, S., 2007, Sürdürülebilir katı atık yönetimi ve belediyelerde yöneticilerin katı atık yönetimiyle ilgili tutum ve düşüncelerinin analizine yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (1), 39-69.
  • [9] Köken H., 2017, Türkiye’de askeri alanlarda katı atık yönetimi, Aksaz örneği, Y.Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • [10] Güler, N., 2008, Kentleşme Sürecinde Katı Atık Yönetimi ve Kocaeli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • [11] Artvin (İÇDR) Artvin İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporları, Artvin Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [12] Bayburt (İÇDR) Bayburt İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporu, Bayburt Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [13] Giresun (İÇDR) Giresun İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Giresun Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [14] Gümüşhane (İÇDR) Gümüşhane İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Giresun Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [15] Ordu (İÇDR) Ordu İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Ordu Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [16] Rize (İÇDR) Rize İli 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 yılı çevre durum raporu, Rize Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [17] Trabzon (İÇDR) Trabzon İli 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 yılı çevre durum raporu (2017), Trabzon Çevre ve Şehircilik İl müdürlüğü
  • [18] Demirarslan K.O., Akıncı H., 2016, Doğu Karadeniz Bölgesindeki Partikül Madde Dağılımlarının Coğrafi Bilgi Sistemleri Yardımıyla Belirlenmesi Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2(1), 30-45.
  • [19] Aras P., 2016, Artvin (Merkez) entegre katı atık yönetimi, Y.Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Mühendisliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kazım Onur Demirarslan

Serden Başak

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirarslan, K. O., & Başak, S. (2018). Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 1(3), 117-132.
AMA Demirarslan KO, Başak S. Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi. UCBAD. Temmuz 2018;1(3):117-132.
Chicago Demirarslan, Kazım Onur, ve Serden Başak. “Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi”. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi 1, sy. 3 (Temmuz 2018): 117-32.
EndNote Demirarslan KO, Başak S (01 Temmuz 2018) Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi 1 3 117–132.
IEEE K. O. Demirarslan ve S. Başak, “Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi”, UCBAD, c. 1, sy. 3, ss. 117–132, 2018.
ISNAD Demirarslan, Kazım Onur - Başak, Serden. “Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi”. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi 1/3 (Temmuz 2018), 117-132.
JAMA Demirarslan KO, Başak S. Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi. UCBAD. 2018;1:117–132.
MLA Demirarslan, Kazım Onur ve Serden Başak. “Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi”. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, c. 1, sy. 3, 2018, ss. 117-32.
Vancouver Demirarslan KO, Başak S. Doğu Karadeniz Bölgesi İlleri Katı Atık Yönetimi. UCBAD. 2018;1(3):117-32.
 ❤ UCBAD