Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Teaching Set named 'Uhibbu'l-Arabiyye' in terms of Teaching Arabic to Children

Yıl 2022, , 119 - 140, 31.12.2022
https://doi.org/10.37999/udekad.1190417

Öz

The change of world conditions to increase communication between countries and the constantly developing relations make foreign language learning important today. Language learning is thought to be more effective when started at an early age. Since teaching a foreign language to children is important, various books are being prepared today. The aim of the study is to examine the materials used in teaching Arabic to children whose mother tongue is not Arabic. The teaching set called 'Uhibbu'l-Arabiyye' has been prepared by targeting children to learn Arabic as a foreign language and taking into account their development. The content of the teaching set is enriched with visuals and designed to attract children's attention. The purpose of examining this set is to reveal the content of the set prepared for teaching Arabic to children abroad. In the research, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. By examining the data in the book as content, it has been revealed what kind of method the book follows about teaching Arabic to children. Each level of the Arabic teaching set is composed of textbook, activity book and teacher's book. The teaching set, which aims to provide children with basic language skills, has been prepared in the form of a detailed program by planning the total course hours at each level and information about this is given in the guide book. It is aimed to teach the Arabic language effectively in the period from the pre-school period to the 12th grade by aiming to complement each other. In the books, especially for the primary school age, each subject was supported with pictures, and a content that focused on the acquisition of four basic skills, especially speaking-listening skills, was created.

Kaynakça

  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda yabancı dil öğretimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 9-20.
  • Baran, G., & Halıcı, P. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 44-52.
  • Çer, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarının tasarım, içerik ve eğitsel özelliklerine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 168-186. https://doi.org/10.31464/jlere.611644
  • Dağbaşı, G., & Özcan, M. (2021). Oyunlarla Kelime Öğretimi (A. Irgatoğlu, Ed.; 1. bs). Akdem.
  • Demirci, S., Işık, İ., Altuntaş, S., Rızvanoğlu, A. H., Tan, H. N., & Kurt, M. (2019). Arapça 2 (Ders ve Öğrenci Çalışma Kitabı) (1. bs). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, S., Rızvanoğlu, A. H., Yerli, L., Altuntaş, S., Kurt, M., & Dağhan, Ö. (2019). Arapça 3 (Ders ve Öğrenci Çalışma Kitabı) (1. bs). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2021). Eğitim ve ders kitapları. İçinde Ö. Demirel & K. Kıroğlu (Ed.), Ders kitabı incelemesi (5. bs). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786050370058
  • Gönen, M., Aydos, E. H., Şentürk, Ç., Karacan, G., Kahraman, C., & Tuna, P. (2013). Resimli çocuk kitaplarının içerik ve fiziki özelliklerinin incelenmesi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 1-14.
  • Gönen, M., Katranci, M., Uygun, M., & Uçuş, Ş. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik çocuk kitaplarının, içerik, resimleme ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 249-265.
  • İlköğretim Arapça dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar) öğretim programı. (2016). MEB.
  • Kalaycı, D., & Durukan, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce öğretimi ders kitaplarının öğrenme alanları bakımından karşılaştırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2162-2177.
  • Kara, F. (2021). İtalya’da okutulan “corso di lingua Turca” adlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitabının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Kılıç, A., & Seven, S. (2011). Konu alanı ders kitabı incelemesi (8. bs). Pegem Akademi.
  • Küçükahmet, L. (2008). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (22. bs). Nobel.
  • Ömeroğlu, E. (2016). Yabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış ders kitaplarının incelenmesi [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemi̇r, S., & Durmuş, D. (2022). Anadolu imam-hatip lisesi 10.sınıf Arapça ders kitabının değerlendirilmesi. Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, 22(54), 123-166. https://doi.org/10.32330/nusha.1075699
  • Öztürk, T., & Özkan, Z. S. (2018). Hayat bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 172-204. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c1s8m
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2013). Uhibbu’l-Arabiyye (Merhalatu’t-Temhîdî 5-6) (2. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duvel’il-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2016a). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 1) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2016b). Uhibbu’l-Arabiyye (Merhalatu’r-Ravda 4-5) (2. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-l Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2017a). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 2) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2017b). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 3) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Silsiletu Uhibbu’l-Arabiyye. (2016). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duvel Halîc.
  • Şen Yaman, G. (2021). Türkiye’de yabancı dil olarak Arapça öğretimi kitaplarında kültür aktarımı: Miftâhu’l-Arabiyye Arapça öğretim seti örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 25, 772-785. https://doi.org/10.29000/rumelide.1032531
  • Tutsak, S., & Batur, Z. (2011). Cumhuriyetten günümüze Türk eğitim sisteminde ders kitabı: İki örneğin karşılaştırılması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 355-389.
  • Ünsal, Y., & Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4.sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 109-120.
  • Yanpar, T. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. bs). Seçkin.
  • Yurt, G., & Arslan, M. (2014). 7. Sınıf Türkçe ders kitaplarının şekil-içerik-metin yönünden incelenmesi: Zambak ve pasifik yayınları örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 317-327.

Çocuklara Arapça Öğretimi Açısından ‘Uhibbu’l-Arabiyye’ Adlı Öğretim Setinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 119 - 140, 31.12.2022
https://doi.org/10.37999/udekad.1190417

Öz

Dünya şartlarının ülkeler arası iletişimi artıracak şekilde değişimi ve sürekli olarak gelişen ilişkiler günümüzde yabancı dil öğrenimini önemli kılmaktadır. Dil öğreniminin erken yaşlarda başladığında daha etkili olduğu düşünülmektedir. Çocuklara yabancı dil öğretimi önemli olduğu için günümüzde buna yönelik çeşitli kitaplar hazırlanmaktadır. Çalışmanın amacı anadili Arapça olmayan çocuklara yönelik Arapçanın öğretiminde kullanılan materyallerin incelenmesidir. ‘Uhibbu’l-Arabiyye’ adlı öğretim seti, çocukların yabancı dil olarak Arapçayı öğrenmesini hedefleyerek ve gelişimlerini dikkate alarak hazırlanmıştır. Öğretim setinin içeriği görsellerle zenginleştirilmiş ve çocukların dikkatini çekmesi amacıyla tasarlanmıştır. Bu setin incelemesindeki amaç yurtdışında çocuklara Arapça öğretimine yönelik hazırlanan setin içeriğinin ortaya konulmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitaptaki veriler içerik olarak incelenerek kitabın çocuklara Arapça öğretimine dair nasıl bir metot izlediği ortaya konulmuştur. Arapça öğretim setinin her seviyesi ders kitabı, etkinlik kitabı ve öğretmen kitabından oluşturulmuştur. Çocuklara temel dil becerilerini kazandırmayı hedefleyen öğretim seti detaylı bir program şeklinde her seviyede toplam ders saati planlanarak hazırlanmış ve kılavuz kitapta buna dair bilgi verilmiştir. Kitapların birbirini tamamlanması hedeflenerek okul öncesi dönemden 12.sınıfa kadarki süreçte Arap dilinin etkin bir şekilde kazandırılması amaçlanmıştır. Kitaplarda özellikle ilkokul çağı için her konu resimlerle desteklenmiş genelde dört temel becerinin, özellikle de konuşma-dinleme becerisinin kazandırılmasına ağırlık veren bir içerik oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda yabancı dil öğretimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 9-20.
  • Baran, G., & Halıcı, P. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 44-52.
  • Çer, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarının tasarım, içerik ve eğitsel özelliklerine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 168-186. https://doi.org/10.31464/jlere.611644
  • Dağbaşı, G., & Özcan, M. (2021). Oyunlarla Kelime Öğretimi (A. Irgatoğlu, Ed.; 1. bs). Akdem.
  • Demirci, S., Işık, İ., Altuntaş, S., Rızvanoğlu, A. H., Tan, H. N., & Kurt, M. (2019). Arapça 2 (Ders ve Öğrenci Çalışma Kitabı) (1. bs). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, S., Rızvanoğlu, A. H., Yerli, L., Altuntaş, S., Kurt, M., & Dağhan, Ö. (2019). Arapça 3 (Ders ve Öğrenci Çalışma Kitabı) (1. bs). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2021). Eğitim ve ders kitapları. İçinde Ö. Demirel & K. Kıroğlu (Ed.), Ders kitabı incelemesi (5. bs). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786050370058
  • Gönen, M., Aydos, E. H., Şentürk, Ç., Karacan, G., Kahraman, C., & Tuna, P. (2013). Resimli çocuk kitaplarının içerik ve fiziki özelliklerinin incelenmesi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 1-14.
  • Gönen, M., Katranci, M., Uygun, M., & Uçuş, Ş. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik çocuk kitaplarının, içerik, resimleme ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 249-265.
  • İlköğretim Arapça dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar) öğretim programı. (2016). MEB.
  • Kalaycı, D., & Durukan, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce öğretimi ders kitaplarının öğrenme alanları bakımından karşılaştırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2162-2177.
  • Kara, F. (2021). İtalya’da okutulan “corso di lingua Turca” adlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitabının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Kılıç, A., & Seven, S. (2011). Konu alanı ders kitabı incelemesi (8. bs). Pegem Akademi.
  • Küçükahmet, L. (2008). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (22. bs). Nobel.
  • Ömeroğlu, E. (2016). Yabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış ders kitaplarının incelenmesi [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemi̇r, S., & Durmuş, D. (2022). Anadolu imam-hatip lisesi 10.sınıf Arapça ders kitabının değerlendirilmesi. Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, 22(54), 123-166. https://doi.org/10.32330/nusha.1075699
  • Öztürk, T., & Özkan, Z. S. (2018). Hayat bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 172-204. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c1s8m
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2013). Uhibbu’l-Arabiyye (Merhalatu’t-Temhîdî 5-6) (2. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duvel’il-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2016a). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 1) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2016b). Uhibbu’l-Arabiyye (Merhalatu’r-Ravda 4-5) (2. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-l Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2017a). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 2) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Sâlih, M. İ., Abdulaziz, N. M., & Hüseyin, M. T. (2017b). Uhibbu’l-Arabiyye (Kitâbu’t-Tilmîz 3) (5. bs). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duveli’l-Halîc.
  • Silsiletu Uhibbu’l-Arabiyye. (2016). Mektebu’t-Terbiyyeti’l-Arabî li-Duvel Halîc.
  • Şen Yaman, G. (2021). Türkiye’de yabancı dil olarak Arapça öğretimi kitaplarında kültür aktarımı: Miftâhu’l-Arabiyye Arapça öğretim seti örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 25, 772-785. https://doi.org/10.29000/rumelide.1032531
  • Tutsak, S., & Batur, Z. (2011). Cumhuriyetten günümüze Türk eğitim sisteminde ders kitabı: İki örneğin karşılaştırılması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 355-389.
  • Ünsal, Y., & Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4.sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 109-120.
  • Yanpar, T. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. bs). Seçkin.
  • Yurt, G., & Arslan, M. (2014). 7. Sınıf Türkçe ders kitaplarının şekil-içerik-metin yönünden incelenmesi: Zambak ve pasifik yayınları örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 317-327.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil İbrahim Şanverdi 0000-0002-7093-7099

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2022
Kabul Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şanverdi, H. İ. (2022). Çocuklara Arapça Öğretimi Açısından ‘Uhibbu’l-Arabiyye’ Adlı Öğretim Setinin İncelenmesi. Uluslararası Dil Edebiyat Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 5(2), 119-140. https://doi.org/10.37999/udekad.1190417

* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir. 

* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.