This article examines the religious claims and implications present in the early phase of the “global ethic” movement—an initiative conceptualized by the Swiss theologian Hans Küng (1928–2021), formally articulated in the Global Ethic Declaration adopted by the Parliament of the World’s Religions in 1993, and still active today. During its formative period, the theorists of global ethic characterized the movement not only as a moral undertaking but also as a religious one, explicitly articulating certain religious claims embedded within the idea of a global ethic. However, some of the religious implications become apparent only when viewed in light of Hans Küng’s Critical Ecumenical Theology, which he developed prior to the global ethic initiative. This article identifies and explicates these claims and implications by systematically presenting them in connection with relevant aspects of Küng’s theological thought. In doing so, it aims to demonstrate the conception of religion upon which the global ethic movement was initially constructed. In the final section, the article offers a critical assessment of the movement’s religious claims and implications, raising questions about the extent to which its religious structure can authentically reflect the moral content of the world’s religions. Thus, the study also aims to offer a conception of the possible theological implications of the virtue ethics approach, which has increasingly gained popularity in recent times and is evolving into a transreligious moral narrative.
Global Ethic Hans Küng Critical Ecumenical Theology Interreligious Dialogue The Question of Truth.
I declare that there is no ethical violation in this article, which I have produced from my own master's thesis.
Bu makale, İsviçreli Teolog Hans Küng’ün (1928-2021) fikrî alt yapısını hazırladığı, Dünya Dinleri Parlamentosu’nun 1993 yılında kabul ettiği Küresel Ahlak Beyannamesi ile resmî ifadesini bulan ve günümüzde de varlığını sürdüren “küresel ahlak” hareketinin, başlangıç dönemindeki dinî iddia ve tazammunlarını konu edinmektedir. İnşa döneminde küresel ahlak teorisyenleri, bu hareketi ahlakî olduğu kadar dinî olarak da nitelemiş, küresel ahlak düşüncesinde mevcut olan bazı dinî iddiaları açıkça belirtmişlerdir. Ancak dinî içeriğin bir kısmı Hans Küng’ün, küresel ahlak hareketi öncesinde inşa ettiği Eleştirel Ekümenik Teoloji anlayışında saklıdır. İşte bu makale, söz konusu iddia ve tazammunları, Küng’ün teolojisinin alakalı noktalarını da dikkate almak suretiyle maddeler haline getirerek açıklamaktadır. Böylelikle küresel ahlak hareketinin henüz inşa döneminde hangi teolojik uzantılar üzerine bina edildiği gösterilmeye çalışılmıştır. Son kısımda ise küresel ahlakın dinî iddia ve tazammunlarının eleştirel bir değerlendirmesi sunulmuş, hareketin dinî yapısının, dünya dinlerinin ahlakî içeriğini yansıtabilme imkanının boyutları tartışmaya açılmıştır. Böylece günümüzde gittikçe popülerleşen ve dinler üstü bir ahlak anlatısına dönüşmeye başlayan erdem etiği anlayışının teolojik sonuçlarının ne olabileceğine dair bir tasavvur sunmak da hedeflenmiştir.
Küresel Ahlâk Hans Küng Eleştirel Ekümenik Teoloji Dinlerarası Diyalog Hakikat Problemi
Kendi yüksek lisans tezimden üretmiş olduğum bu makalemde herhangi bir etik ihlal bulunmadığını beyan ederim.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | 21. Yüzyıl Felsefesi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
