Bu çalışma, ilköğretim 1. kademede
okutulan Türkçe ders kitaplarını doküman analizi yöntemiyle incelemiş ve şu bulguları
ortaya çıkarmıştır. Metne doğal, ilginç ve dolaylı bir geçiş kazandıracak,
öğrencilerin dikkat ve ilgisini çekerek onlarda okuma isteği uyandıracak ön aşamanın
etkili kullanılmadığı saptanmıştır. Dersin doğal bir bütünsellik içinde
işlenmesini sağlayacak ön aşama, kavrama aşaması ve son aşama uygun bir sıra
izlememiştir. Bazı etkinliklerin, öğrencilerin gerçek yaşamıyla bağdaşmadığı
gözlenirken, öğrencilerin kavramsal ve bilişsel gelişim süreçlerine uygun
olmayan etkinliklerin sıklıkla kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca, okuduğunu anlamaya yönelik çalışmalar,
çeşitlilik yaratmaktan uzak, tekdüze bir yöntemle verilmiş, çeşitlilik ve
zenginlik eksikliği, okuma sonrası etkinliklerde de kendini göstermiştir. Yurt
dışındaki dil öğretim programlarında yaygın olarak kullanılan uygulamaların Türkçe
ders kitaplarında yer almaması ve bunun yarattığı tekdüze yaklaşım hem yöntem,
hem de içeriğin çeşitliliği açısından önemli eksikliklerdir. Bu eksikliklerin
giderilmesi için önerilen etkinlikler şunlardır: Parçaları birleştirme, göz
atarak okuma, tarama, dolaylı anlam çıkarma, KWL(S) stratejisi, rol yapma, karar
verme ve problem çözme. Bu
çalışma, yukarıda saydığımız eksikliklerin giderilmesi ve ilköğretim 1. kademe
ders kitaplarının geliştirilmesi için yukarıdaki etkinlik örneklerini
uygulamalı olarak sunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |