The aim of the study is to examine values and negative elements in the texts of grade 3 Turkish course book of elementary school, students’ level of understanding about values and negative elements and whether the texts include the values given in the theme and subject examples of Turkish Teaching Program. The study was conducted by using basic qualitative research design, which is one of the qualitative research methods. The research study group consisted of 20 students, the study material is the 3rd grade Turkish textbook published by Sonuç Yayınları. Document examination and interview were used as data collection method; value analysis form and semi-structured interview form developed by the researchers were used as data collection tools. The data obtained was subjected to content analysis, values and negative elements were revealed. As a result of the research, it has been determined that values of love, respect are the highest in the texts of grade 3 Turkish textbook; humility, loyalty values are the least. Along with these results, it has been revealed that negative elements such as disrespect, badness, anger are included in the texts, too. In addition, it was seen that the topics suggested in some themes were not included in the texts, too. Although students didn’t directly name the values in the reading and listening texts, they had noticed the existence of values and had described the values with their own expressions.
Bu araştırmanın amacı ilkokul 3. Sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin içerdiği değerleri ve olumsuz unsurları, öğrencilerin değerleri ve olumsuz unsurları anlama düzeylerini ve metinlerin Türkçe öğretim programındaki tema ve konu örneklerinde yer alan değerleri içerip içermediğini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseninde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 20 öğrenci, çalışma materyalini ise Sonuç Yayınlarına ait ilkokul 3. Sınıf Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi ve görüşme yöntemi; veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen değer inceleme formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş, değerler ve olumsuz unsurlar ortaya çıkarılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe ders kitabı metinlerinde en fazla sevgi, saygı; en az alçak gönüllük, sadakat değerlerinin yer aldığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlarla birlikte saygısızlık, kötülük, öfke gibi olumsuz unsurların da metinlerde yer aldığı ortaya çıkmıştır. Bunlara ek olarak bazı temalarda önerilen değerlerin metinlerde yer almadığı da görülmüştür. Öğrenciler ise okuma ve dinleme metinlerinde yer alan değerleri doğrudan isimlendirmeseler de değerlerin varlığını fark etmişler ve kendilerine özgü ifadelerle tasvir etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi, Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |