Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Teachers' Organizational Policy Perception on Organizational Trust Level

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 120 - 136, 31.12.2019

Öz

Globalization creates a quite important
competitive environment. This competitive environment has also revealed the struggle
for power and interest (Tedmem, 2018). This situation undoubtedly affects
educational institutions so this also affects schools. Schools are institution
where social relations are at an extreme stage. Political behaviors can be
defined as one of the behaviors shaped within the framework of social
relations. Therefore, political behaviors in schools can be expected to be very
intense. On the other hand, it can be said that political behaviors displayed
in schools may adversely affect  the
sense of trust among the  stakeholders.
The purpose of this research is to examine teachers' perception of
organizational policy and teachers' level of organizational trust according to
demographic variables and to determine the relationship between teachers'
perception of organizational policy and organizational trust level. Research
was patterned according to relational scanning model which is one of the
quantitative research methods.In reasearch data was collected by using
Organizational Policy and Organizational Confidence Perception scales whose
validity and reliability previously tested and Personal Information Form
created by the researcher. 327 teachers working in public schools in Kilis
province in 2018-2019 academic year created  
sample of research. As a result of analysis according to the findings it
has been determined that on  teachers'
perception of organizational policy and on 
teachers' organizational trust levels there was no significant
difference  according to the level at
which he works. However, it has been determined that organizational policy
perceptions of teachers differ according to their years of service. Also
according to the correlation analysis it has been determined that there is a
negatively, moderately significant correlation between teachers' perception of
organizational policy and organizational trust level. On the other hand it has
been determined that teachers' perception of organizational policy correctly
predict their organizational trust levels.

Kaynakça

  • Appelbaum S., & Bartolomucci Nicolas, B. E. (2004). Organizational citizenship behavior: A case study of culture, leadership and trust. Management Decisions, 42(1), 13-40. Aristoteles (2013). Politika (F. Akderin, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Ayhan, Ö., ve Gürbüz, D. D. (2014). Algılanan örgütsel politikanın örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisinde adaletin rolü. İş, Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklari Dergisi , 16(3), 76-93.
  • Baltaş, P. A. (2007). Ekip çalışması ve liderlik değişimin içinden geleceğe doğru. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Boglera, R. ve Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277–289.
  • Bozkurt, S., ve Doğan, A. (2013). Güç ve politika. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bursalı, Y. M. (2008). Örgütsel politikanın işleyişi: örgütsel politika algısı ve politik davranış arasındaki ilişkiler (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cropanzano, R., Howes, J., Grandey, A., & Toth, P. (1997). The Relationship of organizational politics and support to work behaviors, attitudes, and stress. Journal of Organizational Behavior, 18, 159-180.
  • Çelik, O. T., ve Üstüner, M. (2019). Örgütsel politika algısı ölçeğinin okul örgütleri için türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(1), 77-96.
  • Demircan, N. ve Ceylan, A. (2003). Örgütsel güven kavramı: Nedenleri ve sonuçları. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 139-150. Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2009). Örgüt içi politik davranışların tespiti üzerine Kırgızistan’da sağlık sektöründe bir araştırma. Orta Asya ve Kafkasya Araştırmalar Dergisi, 4(7), 143-161.
  • Dinç, S. (2007). Örgütsel güven yaratmada örgüt kültürünün rolü (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmamara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, A., Bozkurt, S. ve Demirbaş, H. (2014). Kamu örgütlerinde örgütsel politika: çalışanların politik davranışlara yönelik algıları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44) , 39-63.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T. ve Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1, 1-29.
  • Ertekin, Y. ve Yurtsever-Ertekin, G. (2003). Örgütsel politika ve taktikler (1. baskı). Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Farabi (2004). İdeal devlet: Medinetü’l fâzıla (2. baskı). (A. Aslan, Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
  • Farrell, D., & Petersen, J. (1982). Patterns of political behavior in organizations. Academy of Management Review , 7(3), 403-412.
  • Ferris, G., & Kacmar, K. (1992). Perceptions of organizational politics. Journal of Management, 18(1), 93-116.
  • Hoy, W. K., & Tschannen-Moran, M. (2008). Five faces of trust: An empirical confirmation in urban elementary schools. Journal of School Leadership, 9, 85-100.
  • Kalkan, F. (2015). İlköğretim okullarında mesleki öğrenme topluluğu ile bürokratik yapı ve örgütsel güven arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kipnis, D., Schmidt, S., & Wilkinson, I. (1980). Intraorganizational ınfluence tactics: Explorations in getting one's way. Journal of Applied Psychology, 65(4), 440-452. Luhmann, N. (1980). Trust and power. New York: John Wiley ve Sons Inc.
  • Maele, D. V., & Houtte, M. V. (2010). The quality of school life: Teacher-student trust relationships and the organizational school context. Social Indicators Research: An International and Interdisciplinary Journal for Quality-of-Life Measurement, 100(1), 85-100.
  • Moçoşoğlu, B., ve Kaya, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. Harran Education Journal, 3(1), 52-70. Moorhead, G., & Griffin, R. W. (2010). Organizational behavior: Managing (9. ed.). Texas, USA: South-Western.
  • Nair, S. R. (2010). Organisational behaviour. Mumbai: Publishing House.
  • Noorderhaven, N. G. (1992). Trust and ınterfirm relations. Trust And Interf rm Relations, Paper For The 1992 EAEPE Conference. Paris/ Fransa.
  • Özkurt, C. (2018). Yeni krizler çağı, çalışmanın iflası ve prekarya. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 111-122. Robbins, A. (2003). Essentials of organizational behavior (7. ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Robbins, S. ve Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış. (İ. Erdem, Çev.) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Rousseau, D., Sitkin, S., Burt, R., & Camerer, C. (1998). Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review , 393–404. Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2019). Türk Dil Kurumu (TDK) Türkçe sözlüğü. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gtsvearama=gtsveguid=TDK.GTS.5c78cf0957e253.77661353 adresinden 03.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDMEM (2018). Eğitimin geleceği: 2030 projeksiyonları üzerine. İstanbul: Tedmem.
  • Topçu, N. (1960). Marif davamız. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Tutar, P. D. (2016). Örgütsel davranış (1. baskı ). Sakarya: Detay Yayıncılık.
  • Wech, B. A. (2002). Trust context: Effect on organizational citizenship behavior, supervisory fairness and job satisfaction beyond the ınfluence of leader-member exchange. Business and Society, 41(3), 353-360.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Öğretmenlerin Örgütsel Politika Algısının Örgütsel Güven Düzeyine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 120 - 136, 31.12.2019

Öz

Küreselleşme oldukça önemli bir rekabet ortamı oluşturmaktadır. Bu
rekabet ortamı güç ve çıkar mücadelelerini de ortaya çıkarmaktadır
(TEDMEM, 2018). Bu durum şüphesiz eğitim kurumlarını dolayısıyla da okulları
etkilemektedir. Okullar sosyal ilişkilerin yoğun yaşandığı kurumlardır. Politik
davranışlar sosyal ilişkiler çerçevesinde şekillenen davranışlardan biri olarak
tanımlanabilir. Dolayısıyla okullarda politik davranışların oldukça yoğun
yaşanması beklenebilir. Öte yandan okullarda sergilenen politik davranışların,
paydaşlar arasındaki güven duygusunu olumsuz yönde etkileyebileceği de
söylenebilir.
Bu araştırmanın amacı,
öğretmenlerin örgütsel politika algısı ve örgütsel güven düzeyinin demografik
değişkenlere göre incelenmesi ve öğretmenlerin örgütsel politika algısı ile
örgütsel güven düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modellerine göre desenlenmiştir. Araştırmada
veriler geçerliği ve güvenirliği daha önce sınanmış Örgütsel Politika ve Örgütsel
Güven Algısı
ölçekleri ile araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kilis
ilinde devlet okullarında görev yapan 327 öğretmen oluşturmuştur. Yapılan
analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin örgütsel politika algısı
ve örgütsel güven düzeylerinde cinsiyet ve çalıştığı kademeye göre anlamlı bir
farklılık olmadığı belirlenmiştir. Fakat öğretmenlerin hizmet yıllarına göre
örgütsel politika algılarının anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir.
Ayrıca yapılan korelasyon analizine göre öğretmenlerin örgütsel politika algısı
ile örgütsel güven düzeyi arasında negatif yönde, orta düzeyde anlamlı bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Öte yandan öğretmenlerin örgütsel politika
algısının örgütsel güven düzeylerini anlamlı olarak yordadığı saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Appelbaum S., & Bartolomucci Nicolas, B. E. (2004). Organizational citizenship behavior: A case study of culture, leadership and trust. Management Decisions, 42(1), 13-40. Aristoteles (2013). Politika (F. Akderin, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Ayhan, Ö., ve Gürbüz, D. D. (2014). Algılanan örgütsel politikanın örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisinde adaletin rolü. İş, Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklari Dergisi , 16(3), 76-93.
  • Baltaş, P. A. (2007). Ekip çalışması ve liderlik değişimin içinden geleceğe doğru. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Boglera, R. ve Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277–289.
  • Bozkurt, S., ve Doğan, A. (2013). Güç ve politika. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bursalı, Y. M. (2008). Örgütsel politikanın işleyişi: örgütsel politika algısı ve politik davranış arasındaki ilişkiler (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cropanzano, R., Howes, J., Grandey, A., & Toth, P. (1997). The Relationship of organizational politics and support to work behaviors, attitudes, and stress. Journal of Organizational Behavior, 18, 159-180.
  • Çelik, O. T., ve Üstüner, M. (2019). Örgütsel politika algısı ölçeğinin okul örgütleri için türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(1), 77-96.
  • Demircan, N. ve Ceylan, A. (2003). Örgütsel güven kavramı: Nedenleri ve sonuçları. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 139-150. Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2009). Örgüt içi politik davranışların tespiti üzerine Kırgızistan’da sağlık sektöründe bir araştırma. Orta Asya ve Kafkasya Araştırmalar Dergisi, 4(7), 143-161.
  • Dinç, S. (2007). Örgütsel güven yaratmada örgüt kültürünün rolü (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmamara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, A., Bozkurt, S. ve Demirbaş, H. (2014). Kamu örgütlerinde örgütsel politika: çalışanların politik davranışlara yönelik algıları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44) , 39-63.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T. ve Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1, 1-29.
  • Ertekin, Y. ve Yurtsever-Ertekin, G. (2003). Örgütsel politika ve taktikler (1. baskı). Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Farabi (2004). İdeal devlet: Medinetü’l fâzıla (2. baskı). (A. Aslan, Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.
  • Farrell, D., & Petersen, J. (1982). Patterns of political behavior in organizations. Academy of Management Review , 7(3), 403-412.
  • Ferris, G., & Kacmar, K. (1992). Perceptions of organizational politics. Journal of Management, 18(1), 93-116.
  • Hoy, W. K., & Tschannen-Moran, M. (2008). Five faces of trust: An empirical confirmation in urban elementary schools. Journal of School Leadership, 9, 85-100.
  • Kalkan, F. (2015). İlköğretim okullarında mesleki öğrenme topluluğu ile bürokratik yapı ve örgütsel güven arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kipnis, D., Schmidt, S., & Wilkinson, I. (1980). Intraorganizational ınfluence tactics: Explorations in getting one's way. Journal of Applied Psychology, 65(4), 440-452. Luhmann, N. (1980). Trust and power. New York: John Wiley ve Sons Inc.
  • Maele, D. V., & Houtte, M. V. (2010). The quality of school life: Teacher-student trust relationships and the organizational school context. Social Indicators Research: An International and Interdisciplinary Journal for Quality-of-Life Measurement, 100(1), 85-100.
  • Moçoşoğlu, B., ve Kaya, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. Harran Education Journal, 3(1), 52-70. Moorhead, G., & Griffin, R. W. (2010). Organizational behavior: Managing (9. ed.). Texas, USA: South-Western.
  • Nair, S. R. (2010). Organisational behaviour. Mumbai: Publishing House.
  • Noorderhaven, N. G. (1992). Trust and ınterfirm relations. Trust And Interf rm Relations, Paper For The 1992 EAEPE Conference. Paris/ Fransa.
  • Özkurt, C. (2018). Yeni krizler çağı, çalışmanın iflası ve prekarya. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 111-122. Robbins, A. (2003). Essentials of organizational behavior (7. ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Robbins, S. ve Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış. (İ. Erdem, Çev.) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Rousseau, D., Sitkin, S., Burt, R., & Camerer, C. (1998). Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review , 393–404. Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2019). Türk Dil Kurumu (TDK) Türkçe sözlüğü. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gtsvearama=gtsveguid=TDK.GTS.5c78cf0957e253.77661353 adresinden 03.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDMEM (2018). Eğitimin geleceği: 2030 projeksiyonları üzerine. İstanbul: Tedmem.
  • Topçu, N. (1960). Marif davamız. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Tutar, P. D. (2016). Örgütsel davranış (1. baskı ). Sakarya: Detay Yayıncılık.
  • Wech, B. A. (2002). Trust context: Effect on organizational citizenship behavior, supervisory fairness and job satisfaction beyond the ınfluence of leader-member exchange. Business and Society, 41(3), 353-360.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Bayram Yalaza 0000-0002-8015-4645

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2019
Kabul Tarihi 26 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalaza, O. B. (2019). Öğretmenlerin Örgütsel Politika Algısının Örgütsel Güven Düzeyine Etkisi. International Journal of Scholars in Education, 2(2), 120-136.