Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MOBİL ÖĞRENME ARACI OLARAK PODCASTİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE: KURAMSAL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, , 77 - 97, 14.10.2021
https://doi.org/10.47714/uebt.911440

Öz

Teknoloji, dünyada meydana gelen değişikliklerin başrolünü üstlenmiştir. O, zaman içinde insanların tutumu, tüketim alışkanlığı, bilgi ve beceri yönetimi üzerinde rol oynadığı gibi kullanılan cihazların şeklini, işlevini değiştirmiştir. Bunun sonucunda cihazlar, küçülerek taşınabilir hâle gelmiş ve işlevi bakımından bilgisayardan farksızlaşmıştır. Web 2.0’ın eğitim ve öğretim ortamlarında yer almaya başlamasıyla akıllı telefon, e-okuyucu, tablet gibi mobil cihazlar hayatın bir parçası olmuş ve kullanım oranı artmıştır. Mobil cihazlar, yapılandırmacı yaklaşımın amaçlarıyla örtüşecek özellikler barındırmaktadır. Nitekim yer ve zaman bağımsızlığı sunması, kullanıcıyla etkileşim kurması, kullanıcıyı aktif kılması bunlardan bazılarıdır. Dolayısıyla mobil cihazlardan öğrenme amacıyla yararlanmak mümkün görülmüştür. Hemen her alanda etkili olan mobil cihazlar, beceri temelli dil öğretimi için önemli fırsatlar sunabilir. Mobil destekli bir öğrenme aracı olan podcast, son zamanların sıklıkla kullanılan gözde Web 2.0 araçlarından biridir. Podcastler; ses, video veya Web ile desteklenebilen, yayınlanabilen ve paylaşılabilen bir teknolojidir. İçerik üretimine ve yayıncılığına imkânı sağlaması, farklı platformlarda paylaşılabilir olması, kolay kullanımı sayesinde podcastlerin temel dil becerilerinin gelişimini destekleyeceği düşünülmüştür. Çalışmada; “Mobil Öğrenme ve Zaman-Mekân Bağımsızlığı”, “Mobil Ekosisteminin Bir Parçası: Podcast”, “Eğitimde Podcast Kullanımı” ve “Türkçe Öğretiminde Podcastin Kullanımı ve Örnek Uygulamalar” başlıklarına yer verilmiştir. Bu çalışmada; mobil öğrenme ve podcastin kapsamı, podcastin faydaları ve sınırlılıkları ele alınmış, eğitimde ve Türkçe öğretiminde podcastin işlevselliğine ilişkin kuramsal bir çerçeve çizilmiş, örnek uygulamalar gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Abdous, M., Facer, B. R. & Yen, C. J. (2012). Academic effectiveness of podcasting: a comparative study of integrated versus supplemental use of podcasting in second language classes. Computer and Education, 58(1), 43-52. Doi: 10.1016/j.compedu.2011.08.021
  • Alfian, A., Lio, A. & Marafat, L.O.S. (2019). The use of audio podcast for teaching listening comprehension. Journal of Language Education and Educational Technology, 4(1).
  • Altıntaş, A. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Web 2.0 Kullanım Amaçları ve Eğilimlerinin Belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Atal, D. & Usluel, Y. K. (2011). İlköğretim öğrencilerinin okul içinde ve dışında teknoloji kullanımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 24-35.
  • Atal, D. (2010). İnformal öğrenme bağlamında öğrencilerin teknoloji kullanım durumları, beklentileri ve Web uygulamaları konusundaki görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvaz Reis, Z., Kartal E., Çelik, S. & Özcan, P. (2009, Mayıs). Bir harmanlanmış öğrenme yöntemi eğitim aracı: podcast. III. İstanbul Bilişim Kongresi içinde (s.25-33), İstanbul.
  • Azis, A. R. & Puspitasari, E. (2019). Book review podcasting in the implementation of extensive reading: exploring the students’ benefits. Journal of Foreign Language Teaching & Learning, 4(1), 28-42. Doi: 10.18196/ftl.4136
  • Bakla, A. (2018). Can podcast provide meaningful input in a listening and pronunciation class?. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 772-788. Doi: 10.30831/akukeg.382174 Bamanger, E. M. & Alhassan, R. A. (2015). Exploring podcasting in English as a foreign language learners’ writing performance. Journal of Education and Practice, 6(11), 63-75.
  • Berk, R. R. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde elektronik dinletilerin dinlediğini anlama başarısı ve dinleme kaygısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Boz, M. S. & Çoban, Ö. (2015). Yabancı dil eğitiminde teknoloji kullanımı. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Cebeci, Z. & Tekdal, M. (2006). Using podcasts as audio learning objects. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 2, 47-57. Doi: https://doi.org/10.28945/400
  • Coşkun, O. & Demirkan, M. (2015, Nisan). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dinleme becerisini geliştirmede Web radyo ve podcast uygulamaları. Turkophone, 3(1), 35-56.
  • Çakır, H. & Arslan, İ. (2011, Eylül). Mobil telefonlarına yönelik ders içerik paketinin geliştirilmesi ve tasarımı. 5th International Computer &Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çelik, B. (2014). Pre-service teachers’ opinions, self-efficacy beliefs and state anxiety in relation to educational podcasting. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deperlioğlu, Ö. & Köse, U. (2010, Şubat). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Ducate, L. & Lomicka, L. (2009). Podcasting: an effective tool for honing language students’ pronunciation?. Language Learning & Technology, 13(3), 66-86.
  • Edirisingha, P., Rizzi, C. & Rothwell, L. (2007). Podcasting to provide peaching and learning support for an undergraduate module on English language and communication. Turkish Online Journal of Distance Education, 8(3), 87-107.
  • Göçer, A. & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies, 6(3), 797-810.
  • Güler, S. (2014). Podcasting in pre-service language teacher education: a constructivist perspective. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gülseçen, S., Gürsul, F., Bayrakdar, B. & Çilengir, S., Canım, S. (2010, Şubat). Yeni nesil mobil öğrenme aracı: podcast. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Hamzaoğlu, H. (2015). Artzamanlı CMC’nin konuşma yeterliliği ve kaygısı üzerine etkisi: podcastler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Harahap, S. (2020). Podcast impacts on students listening skill: a case study based on students’ perceptions. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(4), 891-900. Doi: 10.47492/jip.v1i4.166
  • Hasan, Md. M. & Hoon, T. B. (2013). Podcast applications in language learning: a review of recent Studies. English Language Teaching, 6(2), 128-135. Doi: 10.5539 / elt.v6n2p128
  • Işık, A. H., Özkaraca, O. & Güler, İ. (2011, Şubat). Mobil öğrenme ve podcast. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • İnce, H. G. (2015). EFL learners’ perceptions of educational podcasting. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İspir, B. (2013). Uzaktan eğitimde podcast kullanımı. T. V. Yüzer, G. Telli Yamamoto & U. Demiray (Ed.). Türkiye’de e-öğrenme: gelişmeler ve uygulamalar IV içinde (s.29-47). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Jacob, S. M. & Issac, B. (2008, March). The mobile devices and its mobile learning usage analysis. International Multi Conference of Engineers and Computer Scientists, Hong Kong.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2014). E-öğrenme ortamlarında yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına, sosyal buradalığına ve güdülenmesine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kay, R. H. (2012). Exploring the use of video podcasts in education: a comprehensive review of the literature. Computers in Human Behavior, 28(3), 820-831. Doi: 10.1016/j.chb.2012.01.011
  • Koçak, A. (2017). Developing speaking skills via creating and using learner podcasts in English language classes. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lane, C. (2006). UW podcasting: evaluation of year one. Report by Office Learning Technologies, University of Washington.
  • Lord, G. (2008). Podcasting communities and second language pronunciation. Foreign Language Annals, 41(2), 364-379. Doi: 10.1111 / j.1944-9720.2008.tb03297.x
  • McKinney, D., Dyck, J. L. & Luber, E. S. (2009). iTunes university and the classroom: can podcasts replace professors?. Computers and Education, 52(3), 617-623. Doi: 10.1016/j.compedu.2008.11.004
  • Ormond, Pat R. (2008). Podcasting enhaces learning. Journal of Computing Sciences in Colleges, 24(1), 232-238.
  • Öz, H. (2014, Kasım). Mobil öğrenme, mobil dil öğrenme. II. Ulusal Yabancı Dil Çalıştayı Bildirileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun. Doi: 10.13140/2.1.4122.3366
  • Phillips, B. (2017). Student-produced podcasts in language learning-exploring student perceptions of podcast activities. IAFOR Journal of Education, 5(3), 157-171.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part II: do they really think differently?. Horizon, 9(6), 1-6. Doi: 10.1108/10748120110424843
  • Rosell-Aguilar, F. (2007). Top of the pods-in search of a podcasting “podagogy” for language Learning. Computer Assisted Language Learning, 20(5), 471-492. Doi: 10.1080 / 09588220701746047
  • Şengül, M. (2014). Effects of podcasts on 9th grade students’ attitudes towards foreign language learning and their listening skills in Hatay. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Tarımer, İ. & Okumuş, T. (2010, Şubat). Mobil iletişim cihazlarının eğitim aracı olarak kullanılması. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Usluel, Y. K. & Mazman, S. G. (2009). Adoption of Web 2.0 tools in distance education. International Journal of Human Sciences, 6(2), 89-98. Doi: 10.1016/j.sbspro.2009.01.146
  • Vogt, M., Scaffner, B., Ribar, A. & Chavez, R. (2010). The impact of podcasting on the learning and satisfaction of undergraduate nursing students. Nursing in Practice, 10(1), 38-42. Doi: 10.1016 / j.nepr.2009.03.006
  • Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilimlerde uzaktan eğitimin Web 2.0 teknolojileri açısından Analizi: dijital içerik üretme ve yayınlama araçları. Erol Koçoğlu (Ed.) Sosyal Bilimlerde Uzaktan Eğitime Bakış içinde (s.220-236). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, F. & Babacan, G. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast kullanımı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 1153-1170.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Akife Kurt 0000-0003-2875-8406

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2021
Kabul Tarihi 5 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kurt, A., & Göçer, A. (2021). MOBİL ÖĞRENME ARACI OLARAK PODCASTİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE: KURAMSAL BİR ÇALIŞMA. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 77-97. https://doi.org/10.47714/uebt.911440
e-ISSN: 2458-8628