Bu
çalışma; kök hücre uygulamaları konulu seminerin fen bilgisi öğretmen
adaylarının kök hücre konusundaki bilişsel yapılarına etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Ağrı
İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde
yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini fen bilgisi öğretmenliği bölümünün farklı
sınıf düzeylerinde öğrenim gören 75 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak kök hücre ile ilgili Kelime İlişkilendirme Testinden
yararlanılmıştır. Çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarına kök hücre ve
uygulamaları ile ilgili bir uzman tarafından verilen seminerin etkisi
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılan kelime
ilişkilendirme testi öğretmen adaylarına seminer öncesi ve seminerin dört hafta
sonrasında olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Kelime ilişkilendirme testinden
elde edilen veriler anlamsal ilişki tekniği kullanılarak kategorize edilmiştir.
Oluşturulan kategorilerde yer alan ifadeler ve frekansları seminer öncesi ve
seminer sonrasında ayrı ayrı hesaplanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin
analizi sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının kök hücre kavramına ilişkin
bilişsel yapılarına dair 6 farklı kategori belirlenmiştir. Bu kategoriler; “kök hücre kullanım alanları”, “kök hücre
teknolojisi”, “kök hücre kaynakları”, “kök hücre özellikleri”, “kök hücre
ürünleri” ve “kök hücre tanımı”
şeklindedir. Araştırmada kök hücre ile ilgili verilen seminerinin fen bilgisi
öğretmen adaylarının kök hücre ile ilgili bilişsel yapılarını geliştirdiği
belirlenmiştir. Çalışmada seminer öncesine kıyasla seminer sonrasında verilen
kavramla ilişkili elde edilen kelimelerin hem niteliksel hem de niceliksel
olarak arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının lisans
derslerinde kök hücre uygulamaları konularına daha çok yer verilmesi çalışmanın
önerileri arasındadır.
Fen bilgisi öğretmen adayları kök hücre kavramı bilişsel yapılar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |