Bu
araştırmada, 10-12 yaş çocukların bilimsel süreç becerilerini etkili ve kalıcı
bir şekilde kazanabilmeleri için araştırmacılar tarafından keşfetme, deney
yapma, gözlemlerini uygulamaya dayalı bir bilim öğretim programı hazırlanmış ve
bilimsel merakın yoğun olduğu 10-12 yaş çocuklara uygulanarak, bu programın
bilimsel süreç becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırma kapsamında
hazırlanan Bilim Öğretim Programı, akıl ve zeka oyunlarının öğretimini ve
yaygınlaştırılmasını hedefleyen yeni ve farklı bir program olup eğlenceli
alternatif oyunlar sunan Bilim Kurdu Projesi ile desteklenmiş, uygulamaların ne
derece etkili olduğu değerlendirilmiştir. Mevcut durumun kontrollü olarak
belirlenebilmesi için gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu
deneme modeli kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubu olarak ayrılan her iki
grupta da deney öncesi ve deney sonrası ölçümler yapılmıştır. Çocukların
bilimsel süreç becerilerini değerlendirmek amacıyla öğrencilere, öğretmenlere
ve ebeveynlere farklı veri araçları kullanılmıştır. Deney ve kontrol
gruplarının kendi içerisindeki ilerlemelerinin değerlendirilmesi amacıyla
öntest ve sontest arasındaki farklılıkları değerlendirmek için bağımlı t
testinden yararlanılmıştır. Deney grubunda yer alan ebeveynlerin, çocuğunun
keşif ve sorgulamaya yönelik eğitim programına katılmadan önce ve sonraki
bilimsel süreç becerilerine ilişkin değerlendirmelerinde, öntest-sontest puan
ortalamaları anlamlı düzeyde artış belirlenmiştir (t=34,26; p<0,05). Deney grubundaki
öğretmenler de aynı şekilde çocuklarda keşif ve sorgulamaya yönelik olumlu
değişimler olduğunu belirtmişlerdir (t=26,34; p<0,05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |