Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE AY’IN HAREKETLERİ VE EVRELERİ İLE GÜNEŞ, DÜNYA, AY KONULARININ ÖĞRETİMİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 75 - 97, 30.09.2020
https://doi.org/10.47714/uebt.738066

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmenlerinin Güneş, Dünya, Ay ile Ay’ın hareketleri ve evreleri konularının öğretiminin nasıl olduğu ile ilgili görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması şeklinde yürütülen araştırmanın amacına yönelik olarak iki bölümden oluşan ve 10 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu geliştirilmiştir. Veri toplama aracının birinci kısmında öğretmenlerin demografik bilgilerinin elde edileceği kişisel bilgi formu, ikinci kısımda ise görüşme soruları yer almaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 26 fen bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Görüşme formunun kişisel bilgiler kısmı betimsel olarak analiz edilmiş ve çalışma grubunun profilleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Görüşme sorularından elde edilen verilerin analizinde ise tüm kodların öğretmenlerin cevaplarına göre oluşturulduğu içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre kazanımların yeterliliği, ders kitabının yeterliliği, öğrencilerin anlamakta güçlük çektikleri kavram veya konular, öğrencilerin öğrenmede en çok güçlük çektikleri konularda kullanılan öğretim yöntem/teknik/stratejileri, Güneş, Dünya ve Ay ile Ay’ın hareketleri ve evreleri konularında kullanılan öğretim yöntem/teknik/stratejileri, ders kitaplarında yer alan etkinlikler, öğretmenlerin Güneş, Dünya ve Ay ile Ay’ın hareketleri ve evreleri konularında kullandıkları değerlendirme çalışmaları, öğrencilerin ilgileri ve öğretmenlerin önerileri olmak üzere 9 ana tema ortaya çıkmıştır. Bu ana temalar ile ilgili öğretmen görüşleri tablolar ile ifade edilmiştir. Sonuçlar ilgili literatür ile tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.

Teşekkür

Araştırmaya görüşleri ile katkı sağlayan tüm fen bilgisi öğretmenlerine teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Akerson, V. L. (2005). How do elementary teachers compensate for incomplete science content knowledge? Research in Science Education, 35(2-3), 245-268.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502-513.
  • Bilici, S. C., Armağan, F. O., Çakır, N. K. ve Yürük, N. (2011). The development of an Astronomy Concept Inventory (ACI). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2454-2458.
  • Bozdemir, H, Ezberci-Çevik, E, Candan-Helvacı, S. ve Kurnaz, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı astronomi kavramlarına yönelik alternatif fikirlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 808-821.
  • Chen, C. H., Yang, J. C., Shen, S. ve Jeng, M. C. (2007). A desktop virtual reality Earth motion system in astronomy education. Educational Technology & Society, 10(3), 289-304. Chiras, A. (2008). Day/night cycle: Mental models of primary school children. Science Education International, 19(1), 65-83.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Çelikten, O., İpekçioğlu, S., Ertepınar, H. ve Geban, O. (2012). The effect of the conceptual change oriented instruction through cooperative learning on 4th grade students’ understanding of Earth and sky concepts. Science Education International, 23(1), 84-96.
  • Dai, M. F. W. (1991). Identification of misconceptions about the Moon held by fifth and sixth-graders in Taiwan and an application of teaching strategies for conceptual change.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia.
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Diakidoy, I. A. N. ve Kendeou, P. (2001). Facilitating conceptual change in astronomy: A comparison of the effectiveness of two instructional approaches. Learning and Instruction, 11(1), 1-20.
  • Doğru, M. ve Şeker, F. (2012). The effect of science activities on concept acquisition of age 5-6 children groups. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3011-3024.
  • Frede, V., Nobes, G., Frappart, S., Panagiotaki, G., Troadec, B. ve Martin, A. (2011). The acquisition of scientific knowledge: the influence of methods of questioning and analysis on the interpretation of children’s conceptions of the Earth. Infant and Child Development, 20(6), 432-448.
  • Guy, M. ve Young, T. (2010). Creating eclipses: Using scale models to explore how eclipses happen. Science Activities, 47, 75-82.
  • Hannust, T. ve Kikas, E. (2007). Children’s knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104.
  • Kırıkkaya, E. B., İşeri, S. ve Vurkaya, G. (2010). A Board Game about space and solar system for primary school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 1-13.
  • Kurnaz, M. A. ve Değirmenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the Moon. Physics Education, 43(6), 632-636.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. ve Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124.
  • Lee, V. R. (2010). How different variants of orbit diagrams influence student explanations of the seasons. Science Education, 94(6), 985-1007.
  • Mulholland, J. ve Ginns, I. (2008). College Moon Project Australia: Preservice teachers learning about the Moon’s phases. Research in Science Education,38(3), 385-399.
  • Öztürk, A. ve Doğanay, A. (2013). Primary school 5th and 8th graders’ understanding and mental models about the shape of the world and gravity. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2469-2476.
  • Parnafes, O. (2012). Developing explanations and developing understanding: Students explain the phases of the Moon using visual representations. Cognition and Instruction, 30(4), 359-403.
  • Pena, B. M. ve Quilez, M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Plummer, J. D. (2009). Early elementary students’ development of astronomy concepts in the planetarium. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 192-209.
  • Plummer, J. D. ve Krajcik, J. (2010). Building a learning progression for celestial motion: Elementary levels from an earth-based perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C. ve Krissek, L. A. (2011). The Impact of a summer institute on inservice early childhood teachers’ knowledge of Earth and space science concepts. Science Educator, 20(1), 23-33.
  • Schoon, K. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the Earth and space sciences: A survey of re-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27-46.
  • Sharp, J. G. ve Kuerbis, P. (2006). Children’s ideas about the solar system and the chaos in learning science. Science Education, 90(1), 124-147.
  • Sharp, J. G. ve Sharp, J. C. (2007). Beyond shape and gravity: Children’s ideas about the Earth in space reconsidered. Research Papers in Education, 22(3), 363-401.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). “Ay’ın Hareketleri ve Evreleri” konusunda 6-Sigma yönteminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 520-545.
  • Şenel-Çoruhlu, T. (2013). Güneş sistemi ve ötesi uzay bilmecesi ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taner, M. S., Manap, Ö. ve Yetkiner, R. (2017). Ülkemizdeki astronomi etkinliklerinin fen bilimleri programı üzerine olası etkileri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(2), 83-87.
  • Taylor, I., Barker, M. ve Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2007). Fourth-grade elementary students’ conceptions of standards based lunar concepts. International Journal of Science Education, 29(5), 595–616.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., Christopher, J. E. ve Saçkes, M. (2010). The effect of guided inquiry-based instruction on middle school students’ understanding of lunar concepts. Research in Science Education, 40(3), 451-478.
  • Trundle, K. C., Troland, T. H. ve Pritchard, T. G. (1996). Representations of the Moon in children’s literature: An analysis of written and visual text. Journal of Elementary Science Education, 20(1), 17-28.
  • TTKB. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • TTKB. (2017). Fen Bilimleri Dersi Taslak Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • TTKB. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Uçar, S. (2014). The effects of simulation-based and model-based education on the transfer of teaching with regard to Moon phases. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 327-338.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Wilhelm, J. (2009). A case study of three childrens’ original interpretations of the Moon’s changing appearance. School Science and Mathematics, 109(5), 258-275. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TEACHING OF THE MOVEMENTS AND PHASES OF THE MOON AND SUN, EARTH AND MOON ACCORDING TO SCIENCE TEACHERS

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 75 - 97, 30.09.2020
https://doi.org/10.47714/uebt.738066

Öz

The aim of this study is to examine the views of science teachers on the teaching of Sun, Earth, Moon and the movements and phases of the Moon. A semi-structured interview form consisting of two parts and 10 open- ended questions was developed for the purpose of the study, which was carried out as a case study, one of the qualitative research methods. In the first part of the data collection tool, there is a personal information form from which the demographic information of the teachers can be obtained, and in the second part, the interview questions. The study group of the research consisted of a total of 26 science teachers who were selected by the criterion sampling method. The personal information part of the interview form was analyzed descriptively and the profiles of the study group were revealed. In the analysis of the data obtained from the interview questions, content analysis, in which all the codes were created according to the answers of the teachers, was used. According to the findings obtained as a result of the analysis, 9 main themes emerged; the adequacy of the outcomes, the adequacy of the textbook, the concepts or subjects that students have difficulty in understanding, the teaching methods/techniques/strategies used in the subjects that students have the most difficulty in learning, the teaching methods/techniques/strategies used in the subjects of the Sun, Earth, Moon and Moon’s movements and phases, activities in the textbooks, evaluation studies used by teachers on the movements and phases of the Moon and Sun, Earth and Moon, students’ interests and teachers’ suggestions. Teachers' views on these main themes are expressed with tables. The results were discussed with the relevant literature and various suggestions were presented.

Kaynakça

  • Akerson, V. L. (2005). How do elementary teachers compensate for incomplete science content knowledge? Research in Science Education, 35(2-3), 245-268.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502-513.
  • Bilici, S. C., Armağan, F. O., Çakır, N. K. ve Yürük, N. (2011). The development of an Astronomy Concept Inventory (ACI). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2454-2458.
  • Bozdemir, H, Ezberci-Çevik, E, Candan-Helvacı, S. ve Kurnaz, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı astronomi kavramlarına yönelik alternatif fikirlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 808-821.
  • Chen, C. H., Yang, J. C., Shen, S. ve Jeng, M. C. (2007). A desktop virtual reality Earth motion system in astronomy education. Educational Technology & Society, 10(3), 289-304. Chiras, A. (2008). Day/night cycle: Mental models of primary school children. Science Education International, 19(1), 65-83.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Çelikten, O., İpekçioğlu, S., Ertepınar, H. ve Geban, O. (2012). The effect of the conceptual change oriented instruction through cooperative learning on 4th grade students’ understanding of Earth and sky concepts. Science Education International, 23(1), 84-96.
  • Dai, M. F. W. (1991). Identification of misconceptions about the Moon held by fifth and sixth-graders in Taiwan and an application of teaching strategies for conceptual change.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia.
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Diakidoy, I. A. N. ve Kendeou, P. (2001). Facilitating conceptual change in astronomy: A comparison of the effectiveness of two instructional approaches. Learning and Instruction, 11(1), 1-20.
  • Doğru, M. ve Şeker, F. (2012). The effect of science activities on concept acquisition of age 5-6 children groups. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3011-3024.
  • Frede, V., Nobes, G., Frappart, S., Panagiotaki, G., Troadec, B. ve Martin, A. (2011). The acquisition of scientific knowledge: the influence of methods of questioning and analysis on the interpretation of children’s conceptions of the Earth. Infant and Child Development, 20(6), 432-448.
  • Guy, M. ve Young, T. (2010). Creating eclipses: Using scale models to explore how eclipses happen. Science Activities, 47, 75-82.
  • Hannust, T. ve Kikas, E. (2007). Children’s knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104.
  • Kırıkkaya, E. B., İşeri, S. ve Vurkaya, G. (2010). A Board Game about space and solar system for primary school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 1-13.
  • Kurnaz, M. A. ve Değirmenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the Moon. Physics Education, 43(6), 632-636.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. ve Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124.
  • Lee, V. R. (2010). How different variants of orbit diagrams influence student explanations of the seasons. Science Education, 94(6), 985-1007.
  • Mulholland, J. ve Ginns, I. (2008). College Moon Project Australia: Preservice teachers learning about the Moon’s phases. Research in Science Education,38(3), 385-399.
  • Öztürk, A. ve Doğanay, A. (2013). Primary school 5th and 8th graders’ understanding and mental models about the shape of the world and gravity. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2469-2476.
  • Parnafes, O. (2012). Developing explanations and developing understanding: Students explain the phases of the Moon using visual representations. Cognition and Instruction, 30(4), 359-403.
  • Pena, B. M. ve Quilez, M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Plummer, J. D. (2009). Early elementary students’ development of astronomy concepts in the planetarium. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 192-209.
  • Plummer, J. D. ve Krajcik, J. (2010). Building a learning progression for celestial motion: Elementary levels from an earth-based perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C. ve Krissek, L. A. (2011). The Impact of a summer institute on inservice early childhood teachers’ knowledge of Earth and space science concepts. Science Educator, 20(1), 23-33.
  • Schoon, K. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the Earth and space sciences: A survey of re-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27-46.
  • Sharp, J. G. ve Kuerbis, P. (2006). Children’s ideas about the solar system and the chaos in learning science. Science Education, 90(1), 124-147.
  • Sharp, J. G. ve Sharp, J. C. (2007). Beyond shape and gravity: Children’s ideas about the Earth in space reconsidered. Research Papers in Education, 22(3), 363-401.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). “Ay’ın Hareketleri ve Evreleri” konusunda 6-Sigma yönteminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 520-545.
  • Şenel-Çoruhlu, T. (2013). Güneş sistemi ve ötesi uzay bilmecesi ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taner, M. S., Manap, Ö. ve Yetkiner, R. (2017). Ülkemizdeki astronomi etkinliklerinin fen bilimleri programı üzerine olası etkileri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(2), 83-87.
  • Taylor, I., Barker, M. ve Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2007). Fourth-grade elementary students’ conceptions of standards based lunar concepts. International Journal of Science Education, 29(5), 595–616.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., Christopher, J. E. ve Saçkes, M. (2010). The effect of guided inquiry-based instruction on middle school students’ understanding of lunar concepts. Research in Science Education, 40(3), 451-478.
  • Trundle, K. C., Troland, T. H. ve Pritchard, T. G. (1996). Representations of the Moon in children’s literature: An analysis of written and visual text. Journal of Elementary Science Education, 20(1), 17-28.
  • TTKB. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • TTKB. (2017). Fen Bilimleri Dersi Taslak Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • TTKB. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Uçar, S. (2014). The effects of simulation-based and model-based education on the transfer of teaching with regard to Moon phases. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 327-338.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Wilhelm, J. (2009). A case study of three childrens’ original interpretations of the Moon’s changing appearance. School Science and Mathematics, 109(5), 258-275. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Merve Taşcan 0000-0001-8244-2934

İbrahim Ünal 0000-0001-8497-4459

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 1 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşcan, M., & Ünal, İ. (2020). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE AY’IN HAREKETLERİ VE EVRELERİ İLE GÜNEŞ, DÜNYA, AY KONULARININ ÖĞRETİMİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(2), 75-97. https://doi.org/10.47714/uebt.738066
e-ISSN: 2458-8628