Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitsel Veri Madenciliği Yöntemi İle İlgili Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi: İçerik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 3, 197 - 213, 30.12.2020
https://doi.org/10.47714/uebt.753526

Öz

Veri madenciliği (VM) uygulamaları teknolojik gelişmelerin yaşanması ve internetin hayatımıza girmesi ile birlikte oldukça önem kazanmıştır. Bu durum konu ile ilgili yapılan çalışmaların sayısının artmasına neden olmuştur. Özellikle bireyselleştirilmiş öğrenme, öğrenci davranışlarını gruplandırarak modelleme ve bazı durumların (akademik başarı, okulu bırakma, çalışma alışkanlığı vs.) tahmininde oldukça başarılı sonuçlar vermesi, eğitsel anlamda bu uygulamaların kullanımı ile ilgili çalışma konusunda araştırmacıları cesaretlendirmiştir. Bu çalışmada veri madenciliği uygulamaları ile ilgili yıl sınırlaması olmaksızın Google akademik, EBSCO, Elsevier, ERIC ve YÖKTez veri tabanlarında yayınlanmış olan araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplam 102 çalışma dâhil edilmiş, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak belirlenen yıl aralığında konu ile ilgili yapılan çalışmaların artış eğiliminde olduğu görülmüştür. Ayrıca yapılan çalışmaların ana odağının farklı veritabanları ve öğrenme yönetim sistemleri aracılığıyla öğrencilerin ileri dönemlerdeki akademik başarısının tahmin etmeye yönelik oluşturulduğu gözlenmiştir. Bu bulguyu takiben çalışmaların ikinci odak noktası ise öğrenci tutum ve davranışlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmesidir. Son olarak konuyla ilgili çalışmalarda sıklıkla başvurulan veri madenciliği aracı WEKA olurken en fazla başvurulan veri madenciliği teknikleri ise karar ağaçları ve yapay sinir ağları olarak ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarının gelecekte bu konuda çalışma yapacak araştırmacılara yol göstermesi beklenmektedir. Bu nedenle araştırmacılar tarafından farklı değişkenler üzerinden farklı bakış açıları derinleştirilerek yeni çalışmaların yapılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aksoy, E. (2014). Matematik alanında üstün yetenekli ve zekalı öğrencilerin bazı değişkenler açısından veri madenciliği ile belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Atalay, M., ve Çelik, E. (2017). Büyük Veri Analizinde Yapay Zekâ Ve Makine Öğrenmesi Uygulamaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 155-172.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A., ve Yavuz, U. (2007). Lise Türü ve Lise Mezuniyet Başarısının, Kazanılan Fakülte İle İlişkisinin Veri Madenciliği Tekniği İle Analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 441-454.
  • Bırtıl. S (2011). Kız meslek lisesi öğrencilerinin akademik başarısızlık nedenlerinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Can, E. (2017). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı Kazanımlarının Veri Madenciliği Yöntemleri İle Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Çalış, A., Kayapınar, S., ve Çetinyokuş, T. (2014). Veri Madenciliğinde Karar Ağacı Algoritmaları İle Bilgisayar Ve İnternet Güvenliği Üzerine Bir Uygulama. Journal Of Industrial Engineering (Turkish Chamber Of Mechanical Engineers), 25.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Irmak, S. (2009), Veri Madenciliği Yöntemleri ile Sağlık Sektörü Veri tabanlarında Bilgi Keşfi: Tanımlayıcı ve Kestirimci Model Uygulamaları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Karabatak, M. ve Çelik, Y. (2016). Eğitsel Bir Veri Madenciliği Aracının Geliştirilmesi. 4. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, 6-8 Ekim, Fırat Üniversitesi, Elazığ, ss.264-269.
  • Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2011). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(24), 76-96.
  • Narlı, S., Aksoy, E., ve Ercire, Y. E. (2014). Veri madenciliği ile ilköğretim matematik öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin ve aralarındaki ilişkilerin incelenmesi. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 1(1), 37-57.
  • Özbay, Ö. (2015). Öğretim Yönetim Sistemi Üzerinde Üniversite (Lisans) Düzeyindeki Öğrenci Hareketliliğinin Veri Madenciliği Yöntemleriyle Analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbay, Ö. (2015). Veri madenciliği kavramı ve eğitimde veri Madenciliği uygulamaları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 262-272.
  • Rizvi, S., Rienties, B. ve Khoja, S. A. (2019). The role of demographics in online learning; A decision tree based approach. Computers & Education, 137, 32-47.
  • Romero, C., López, M. I., Luna, J. M. ve Ventura, S. (2013). Predicting students' final performance from participation in on-line discussion forums. Computers & Education, 68, 458-472.
  • Romero, C. ve Ventura, S. (2013). Data mining in education. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 3(1), 12-27.
  • Savaş, S., Topaloğlu, N., ve Yılmaz, M. (2012). Veri madenciliği ve Türkiye’deki uygulama örnekleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11(21), 1-23.
  • Şahin, M. (2018). E-öğrenme ortamlarına yönelik öğrenme analitiklerine dayalı müdahale motoru tasarımı ve geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şengür, D., ve Tekin, A. (2013). Öğrencilerin Mezuniyet Notlarının Veri Madenciliği Metotları İle Tahmini. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 6(3), 7-16.
  • Taşdemir, M. (2012). Veri Madenciliği (Öğrenci Başarısına Etki Eden Faktörlerin Regresyon Analizi İle Tespiti) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Türel, Y. K., ve Baz, E. (2016). Eğitsel Veri Madenciliği Üzerine Bir Araştırma. 4. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Konferansı Bildirileri, 6-8 Ekim, Fırat Üniversitesi, Elazığ, ss.54-64.
  • Yakupoğlu, Y.(2018). Eğitimsel veri madenciliği ve bir uygulaması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Kübranur Akgün 0000-0002-5129-6345

Müzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 27 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akgün, K., & Bulut Özek, M. (2020). Eğitsel Veri Madenciliği Yöntemi İle İlgili Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi: İçerik Analizi. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 197-213. https://doi.org/10.47714/uebt.753526
e-ISSN: 2458-8628