Hayatımızın her alanında birçok farklı özelliklere sahip olan insanlarla bir aradayız. Bu kadar farklı insanın bir arada kalabilmesinin en temel faktörü değerlerdir. Çünkü sevgi, saygı, yardımseverlik, sorumluluk, çevreye duyarlılık, öz denetim, adalet, vatanseverlik vb. gibi değerler toplumdaki insanları bir arada yaşayabilir kılar. Gelişmiş bir toplum olabilmek için bu değerler bireylere küçük yaştan itibaren kazandırılmalıdır. İlkokullarda Hayat Bilgisi dersi ve ortaokullarda Sosyal Bilgiler dersi öğrencilere bu değerleri aktarabilecek en önemli derslerdir. Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’ nin Hayat Bilgisi dersi öğretim programında değerlerin nasıl ve ne düzeyde yer belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. 2016 KKTC Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı kazanımlarında bir kazanımın birden fazla değerle eşleştirilmesi de göz önünde bulundurulduğunda 1. sınıfta 60 kazanımda 71 değer ilişkilendirmesi, 2. sınıfta 62 kazanımda 65 değer ilişkilendirmesi ve 3. sınıfta ise 58 kazanımda 75 değer ilişkilendirmesi belirlenmiştir. En fazla ilişkili olan değerin sorumluluk değeri olduğu; en az ilişkili olan değerin ise sevgi, demokrasi, empati, yardımlaşma ve özgürlük değeri olduğu belirlenmiştir Misafirperverlik, sabır, çalışkanlık ve işbirliği değerlerinin ise hiç yer almadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuç çerçevesinde eksik olan noktalar ve ele alınması gerekli görülen değerler belirlenmiş ve programda yer alması gereken değerler konusunda öneriler sunulmuştur.
Döküman inceleme yapıldığı için ve herhangi bir canlıdan veri alma durumu olmadığı için etik kurul inceleme ihtiyacı olmamıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Değerler Eğitimi, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
| Bölüm | MAKALELER |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
| Kabul Tarihi | 16 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |