Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Challenges of Being a Teacher in Multigrade Classrooms

Yıl 2023, , 310 - 343, 29.04.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1197158

Öz

This qualitative phenomenological study aimed to investigate the difficulties of being a teacher in multigrade classrooms. In the study group, there were 8 teachers working as an authorized principal in schools with multigrade classrooms in a district of Anatolia in the 2021-2022 academic year. In this study, semi-structured interviews were used to collect data. Findings showed that the participants did not have sufficient experience of teaching in the multigrade classroom and had difficulties due to their multiple roles. These teachers stated that they had various problems in planning and implementing the curriculum, managing time, accessing and using materials, measuring and evaluating. The participants stated that they had difficulties in responding to written requests from official authorities, they struggled to find resources and support to solve the structural problems of school buildings, they felt negative emotions such as helplessness, pessimism, and embarrassment, as well as physical problems such as headaches and vocal fatigue due to workloads. Therefore, participants stated that they experienced problems such as decreased motivation, alienation from the profession, and feeling inadequate. In the distance education process, the teachers stated that the parents were insufficient in the use of technology and that they could not make the child ready for education in the home. In addition, the fact that teachers had to teach separately with student groups limited their interaction time with them. In this context, it has been suggested that teacher candidates should be provided with rich experiences in terms of tasks and responsibilities such as classroom management, time use, material development, measurement-evaluation, management specific to multigrade classrooms, and that communication networks should be created for teachers working in multigrade classrooms that will allow sharing of common problems and information.

Kaynakça

  • Aikman, S. & Pridmore, P. (2001). Multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietnam multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietna. International Journal of Educational Development, 21(6), 521–536. https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00012-8
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, 28(2), 218-228. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2007.05.002
  • Atalay, F., & Yener, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretimi uygulamalarına ilişkin kaygılarının belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 7(1), 15-31.
  • Benveniste, L. A., & McEwan , p. J. (2000). Constraints to implementıng educational innovatıons: the case of multigrade schools. International Review of Education, 46, 31–48.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Chan, J. R., Marasigan, A. C., & Santander, N. T. (2021). Multigrade teachers’ experiences and learning assessments on modular remote teaching during the COVID-19 pandemic. International Journal of Research, 10(6), 95-107. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.6
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Eds.). Siyasal Yayınevi. (Eserin orijinali 2013’te yayınlandı).
  • Döş, İ., & Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Elma, C. (2013) Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies- Education, 16(3), 1473-1493. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49745
  • Erdem, A. R. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (3.baskı). Anı Yayıncılık.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. ECTJ, 29(2), 75-91. https://doi.org/10.1007/BF02766777
  • Güler, T., & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim Dergisi, 48(222), 5-32.
  • İlter, İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. İlköğretim Online, 14(4), 1450-1468. https://doi.org/10.17051/io.2015.53507
  • İnce, B. N., & Şahin, E. A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016015702
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf uygulaması olan ilkokullarda görevli öğretmenlerin yaşadığı sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Kaymaz, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde değişen iş yükü ve etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 71-85.
  • Kızıltaş, Y., & Çetinkaya Özdemir, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(80), 1896-1914. https://doi.org/10.17755/esosder.873276
  • Köksal, K. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Pegem Akademi. Köy Okulları Değişim Ağı Derneği (KODA) (2019). 2018-2019 Faaliyet raporu. https://4carma.com/sites/default/files/annual_report/Koda%202018%202019.pdf. Erişim tarihi: 20.10.2022
  • Little, A. W. (2006). Education for all: Multigrade realities and histories. In A. W. Little (Ed.), Education for all and multigrade teaching. Challenges and Opportunities (pp.1-26). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4591-3.
  • MacPhail, C., Khoza, N., Abler, L., & Ranganathan, M. (2016). Process guidelines for establishing intercoder reliability in qualitative studies. Qualitative Research, 16(2), 198-212. https://doi.org/10.1177/1468794115577012
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). Birleştirilmiş sınıflar haftalık ders programları. https://www.memurlar.net/common/news/documents/470984/06014646_birletirilmisnflar.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2020/2021. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik. (2014). (Karar Tarihi: 16/6/2014, No: 2014/6459, Cilt: 54) https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.20146459.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Kanun Numarası: 1739, Yayın Tarihi: 24/6/1973, Sayı: 14574, Tertip:5, Cilt: 12, s. 2342. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Mulkeen, A. G., & Higgins, C. (2009). Multigrade teaching in sub-Saharan Africa: lessons from Uganda, Senegal, and the Gambia (Vol. 173). World Bank Publications. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8065-9
  • Mpahla, N. E., & Makena, B. (2021). Rural prımary teachers’experiences of quality teaching and learning in multi-grade schools. In ICERI2021 Proceedings (pp. 7445-7448). IATED.
  • Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.003
  • Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100109. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100109
  • Özdemir, M., Özdemir, O., & Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 87-101.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayınlandı).
  • Pridmore, P. (2007) Adapting the primary school curriculum for multigrade classes in developing countries: A five step plan and an agenda for change. Journal of Curriculum Studies, 39(5), 559-576. https://doi.org/10.1080/00220270701488093
  • Samancı, O. (2019). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (5. baskı). Pegem Akademi.
  • Sağ R., Savaş B., & Sezer R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(1), 37-56.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 Pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129. https://doi.org/10.51948/auad.841632
  • Shareefa, M. (2021). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal Of Education, 41(1), 167-181. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1749559
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ., & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Summak S. M., Summak, G. E. A., & Gelebek S. M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221-1238.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1459-1475.
  • Taole, M. J. (2022). Challenges encountered by teaching principals in rural multigrade primary schools: A South African perspective. International Journal of Whole Schooling, 18(2), 1-27.
  • Weaver-Hightower, M. B. (2021). Nitel araştırma nasıl yazılır (S. Turan, Çev. Ed.). Asos Yayınları. (Eserin orijinali 2019’da yayınlandı).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Challenges of Being a Teacher in Multigrade Classrooms

Yıl 2023, , 310 - 343, 29.04.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1197158

Öz

This qualitative phenomenological study aimed to investigate the difficulties of being a teacher in multigrade classrooms. In the study group, there were 8 teachers working as an authorized principal in schools with multigrade classrooms in a district of Anatolia in the 2021-2022 academic year. In this study, semi-structured interviews were used to collect data. Findings showed that the participants did not have sufficient experience of teaching in the multigrade classroom and had difficulties due to their multiple roles. These teachers stated that they had various problems in planning and implementing the curriculum, managing time, accessing and using materials, measuring and evaluating. The participants stated that they had difficulties in responding to written requests from official authorities, they struggled to find resources and support to solve the structural problems of school buildings, they felt negative emotions such as helplessness, pessimism, and embarrassment, as well as physical problems such as headaches and vocal fatigue due to workloads. Therefore, participants stated that they experienced problems such as decreased motivation, alienation from the profession, and feeling inadequate. In the distance education process, the teachers stated that the parents were insufficient in the use of technology and that they could not make the child ready for education in the home. In addition, the fact that teachers had to teach separately with student groups limited their interaction time with them. In this context, it has been suggested that teacher candidates should be provided with rich experiences in terms of tasks and responsibilities such as classroom management, time use, material development, measurement-evaluation, management specific to multigrade classrooms, and that communication networks should be created for teachers working in multigrade classrooms that will allow sharing of common problems and information.

Kaynakça

  • Aikman, S. & Pridmore, P. (2001). Multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietnam multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietna. International Journal of Educational Development, 21(6), 521–536. https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00012-8
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, 28(2), 218-228. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2007.05.002
  • Atalay, F., & Yener, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretimi uygulamalarına ilişkin kaygılarının belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 7(1), 15-31.
  • Benveniste, L. A., & McEwan , p. J. (2000). Constraints to implementıng educational innovatıons: the case of multigrade schools. International Review of Education, 46, 31–48.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Chan, J. R., Marasigan, A. C., & Santander, N. T. (2021). Multigrade teachers’ experiences and learning assessments on modular remote teaching during the COVID-19 pandemic. International Journal of Research, 10(6), 95-107. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.6
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Eds.). Siyasal Yayınevi. (Eserin orijinali 2013’te yayınlandı).
  • Döş, İ., & Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Elma, C. (2013) Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies- Education, 16(3), 1473-1493. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49745
  • Erdem, A. R. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (3.baskı). Anı Yayıncılık.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. ECTJ, 29(2), 75-91. https://doi.org/10.1007/BF02766777
  • Güler, T., & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim Dergisi, 48(222), 5-32.
  • İlter, İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. İlköğretim Online, 14(4), 1450-1468. https://doi.org/10.17051/io.2015.53507
  • İnce, B. N., & Şahin, E. A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016015702
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf uygulaması olan ilkokullarda görevli öğretmenlerin yaşadığı sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Kaymaz, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde değişen iş yükü ve etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 71-85.
  • Kızıltaş, Y., & Çetinkaya Özdemir, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(80), 1896-1914. https://doi.org/10.17755/esosder.873276
  • Köksal, K. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Pegem Akademi. Köy Okulları Değişim Ağı Derneği (KODA) (2019). 2018-2019 Faaliyet raporu. https://4carma.com/sites/default/files/annual_report/Koda%202018%202019.pdf. Erişim tarihi: 20.10.2022
  • Little, A. W. (2006). Education for all: Multigrade realities and histories. In A. W. Little (Ed.), Education for all and multigrade teaching. Challenges and Opportunities (pp.1-26). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4591-3.
  • MacPhail, C., Khoza, N., Abler, L., & Ranganathan, M. (2016). Process guidelines for establishing intercoder reliability in qualitative studies. Qualitative Research, 16(2), 198-212. https://doi.org/10.1177/1468794115577012
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). Birleştirilmiş sınıflar haftalık ders programları. https://www.memurlar.net/common/news/documents/470984/06014646_birletirilmisnflar.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2020/2021. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik. (2014). (Karar Tarihi: 16/6/2014, No: 2014/6459, Cilt: 54) https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.20146459.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Kanun Numarası: 1739, Yayın Tarihi: 24/6/1973, Sayı: 14574, Tertip:5, Cilt: 12, s. 2342. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Mulkeen, A. G., & Higgins, C. (2009). Multigrade teaching in sub-Saharan Africa: lessons from Uganda, Senegal, and the Gambia (Vol. 173). World Bank Publications. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8065-9
  • Mpahla, N. E., & Makena, B. (2021). Rural prımary teachers’experiences of quality teaching and learning in multi-grade schools. In ICERI2021 Proceedings (pp. 7445-7448). IATED.
  • Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.003
  • Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100109. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100109
  • Özdemir, M., Özdemir, O., & Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 87-101.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayınlandı).
  • Pridmore, P. (2007) Adapting the primary school curriculum for multigrade classes in developing countries: A five step plan and an agenda for change. Journal of Curriculum Studies, 39(5), 559-576. https://doi.org/10.1080/00220270701488093
  • Samancı, O. (2019). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (5. baskı). Pegem Akademi.
  • Sağ R., Savaş B., & Sezer R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(1), 37-56.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 Pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129. https://doi.org/10.51948/auad.841632
  • Shareefa, M. (2021). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal Of Education, 41(1), 167-181. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1749559
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ., & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Summak S. M., Summak, G. E. A., & Gelebek S. M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221-1238.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1459-1475.
  • Taole, M. J. (2022). Challenges encountered by teaching principals in rural multigrade primary schools: A South African perspective. International Journal of Whole Schooling, 18(2), 1-27.
  • Weaver-Hightower, M. B. (2021). Nitel araştırma nasıl yazılır (S. Turan, Çev. Ed.). Asos Yayınları. (Eserin orijinali 2019’da yayınlandı).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretmen Olmanın Zorlukları

Yıl 2023, , 310 - 343, 29.04.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1197158

Öz

Bu araştırmada birleştirilmiş sınıflarda öğretmen olmanın zorluklarını açığa çıkartmak amaçlanmıştır. Çalışma grubunda, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Anadolu’da bir ilçede bulunan birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapmakta olan sekiz müdür yetkili öğretmen yer almıştır. Nitel araştırma türünde tasarlanan bu çalışmada fenomenolojik desen kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesi sonucunda katılımcıların birleştirilmiş sınıfta öğretmenlik yapmaya ilişkin yeterli deneyimlerinin olmaması ve çoklu rolleri dolayısıyla zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Bu öğretmenler öğretim programını planlama ve uygulama, zamanı yönetme, materyale erişme ve kullanma, ölçme-değerlendirme konularında çeşitli problemler yaşadıklarını belirtmişlerdir. Katılımcılar, resmi makamlardan gelen yazılı isteklere cevap vermek ile ilgili sıkıntılar yaşadıklarını, okul binalarının yapısal sorunlarını çözmek amacıyla kaynak ve destek bulmak için çabaladıklarını, iş yükü nedeniyle baş ağrısı ve ses yorgunluğu gibi fiziksel sorunların yanı sıra çaresizlik, karamsarlık, mahcubiyet gibi olumsuz duygular hissettiklerini bu yüzden motivasyon düşüşü, meslekten uzaklaşma, kendilerini yetersiz hissetme gibi sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenler, velilerin teknoloji kullanımında yetersiz kaldıklarını ve çocuğu ev ortamında eğitim-öğretime hazır hale getiremediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenlerin, öğrenci grupları ile ayrı ayrı ders yapmak zorunda kalması onlarla etkileşim sürelerini sınırlandırmıştır. Bu bağlamda, aday öğretmenler için birleştirilmiş sınıflara özgü sınıf yönetimi, zaman kullanımı, materyal geliştirme, ölçme-değerlendirme, yönetim gibi görev ve sorumluluklar açısından zengin deneyimler kazandırılması; birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenler için ortak sorunlar ve bilgi paylaşımına olanak sağlayacak iletişim ağlarının oluşturulması şeklinde öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aikman, S. & Pridmore, P. (2001). Multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietnam multigrade schooling in ‘remote’ areas of vietna. International Journal of Educational Development, 21(6), 521–536. https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00012-8
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, 28(2), 218-228. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2007.05.002
  • Atalay, F., & Yener, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretimi uygulamalarına ilişkin kaygılarının belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 7(1), 15-31.
  • Benveniste, L. A., & McEwan , p. J. (2000). Constraints to implementıng educational innovatıons: the case of multigrade schools. International Review of Education, 46, 31–48.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Chan, J. R., Marasigan, A. C., & Santander, N. T. (2021). Multigrade teachers’ experiences and learning assessments on modular remote teaching during the COVID-19 pandemic. International Journal of Research, 10(6), 95-107. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.6
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Eds.). Siyasal Yayınevi. (Eserin orijinali 2013’te yayınlandı).
  • Döş, İ., & Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Elma, C. (2013) Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies- Education, 16(3), 1473-1493. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49745
  • Erdem, A. R. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (3.baskı). Anı Yayıncılık.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. ECTJ, 29(2), 75-91. https://doi.org/10.1007/BF02766777
  • Güler, T., & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim Dergisi, 48(222), 5-32.
  • İlter, İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. İlköğretim Online, 14(4), 1450-1468. https://doi.org/10.17051/io.2015.53507
  • İnce, B. N., & Şahin, E. A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016015702
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş sınıf uygulaması olan ilkokullarda görevli öğretmenlerin yaşadığı sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Kaymaz, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde değişen iş yükü ve etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 71-85.
  • Kızıltaş, Y., & Çetinkaya Özdemir, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(80), 1896-1914. https://doi.org/10.17755/esosder.873276
  • Köksal, K. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Pegem Akademi. Köy Okulları Değişim Ağı Derneği (KODA) (2019). 2018-2019 Faaliyet raporu. https://4carma.com/sites/default/files/annual_report/Koda%202018%202019.pdf. Erişim tarihi: 20.10.2022
  • Little, A. W. (2006). Education for all: Multigrade realities and histories. In A. W. Little (Ed.), Education for all and multigrade teaching. Challenges and Opportunities (pp.1-26). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4591-3.
  • MacPhail, C., Khoza, N., Abler, L., & Ranganathan, M. (2016). Process guidelines for establishing intercoder reliability in qualitative studies. Qualitative Research, 16(2), 198-212. https://doi.org/10.1177/1468794115577012
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). Birleştirilmiş sınıflar haftalık ders programları. https://www.memurlar.net/common/news/documents/470984/06014646_birletirilmisnflar.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2020/2021. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik. (2014). (Karar Tarihi: 16/6/2014, No: 2014/6459, Cilt: 54) https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.20146459.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Kanun Numarası: 1739, Yayın Tarihi: 24/6/1973, Sayı: 14574, Tertip:5, Cilt: 12, s. 2342. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf. Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Mulkeen, A. G., & Higgins, C. (2009). Multigrade teaching in sub-Saharan Africa: lessons from Uganda, Senegal, and the Gambia (Vol. 173). World Bank Publications. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8065-9
  • Mpahla, N. E., & Makena, B. (2021). Rural prımary teachers’experiences of quality teaching and learning in multi-grade schools. In ICERI2021 Proceedings (pp. 7445-7448). IATED.
  • Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.003
  • Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100109. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100109
  • Özdemir, M., Özdemir, O., & Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 87-101.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi. (Eserin orijinali 2002’de yayınlandı).
  • Pridmore, P. (2007) Adapting the primary school curriculum for multigrade classes in developing countries: A five step plan and an agenda for change. Journal of Curriculum Studies, 39(5), 559-576. https://doi.org/10.1080/00220270701488093
  • Samancı, O. (2019). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (5. baskı). Pegem Akademi.
  • Sağ R., Savaş B., & Sezer R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(1), 37-56.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 Pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129. https://doi.org/10.51948/auad.841632
  • Shareefa, M. (2021). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal Of Education, 41(1), 167-181. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1749559
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ., & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Summak S. M., Summak, G. E. A., & Gelebek S. M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221-1238.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1459-1475.
  • Taole, M. J. (2022). Challenges encountered by teaching principals in rural multigrade primary schools: A South African perspective. International Journal of Whole Schooling, 18(2), 1-27.
  • Weaver-Hightower, M. B. (2021). Nitel araştırma nasıl yazılır (S. Turan, Çev. Ed.). Asos Yayınları. (Eserin orijinali 2019’da yayınlandı).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Özdemir 0000-0002-1440-1142

Elif Aydoğdu 0000-0002-0388-3887

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özdemir, C., & Aydoğdu, E. (2023). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretmen Olmanın Zorlukları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 310-343. https://doi.org/10.19171/uefad.1197158