Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHNİN CEBİRSEL ALIŞKANLIKLARININ GELİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, , 446 - 476, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.568737

Öz

Bu çalışmada, 6. sınıf öğrencilerinin Zihnin Cebirsel Alışkanlıklarını (ZCA’larını) geliştirmek için tasarlanan öğrenme ortamında, öğrencilerin ZCA’larının ne düzeyde geliştiğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle uygulama öncesi öğrencilerde var olan zihnin cebirsel alışkanlıkları (ZCA) belirlenmiştir. Bu alışkanlıkları geliştirmek için hazırlanan ders planları, tasarlanan öğrenme ortamında uygulanmıştır. Ardından öğrencilerin ZCA’larında meydana gelen gelişmeler nicel ve nitel olarak incelenerek rapor edilmiştir. Araştırma, ön test-son test tek gruplu, tasarım araştırması modelinde deneysel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak ZCA Testi 1, ZCA Testi 2 ve odak grup görüşme testi kullanılmıştır. ZCA Testi 1 ile öğrencilerde uygulama öncesi var olan alışkanlıklar belirlenmiş, ZCA Testi 2 ile uygulama sonrasında öğrencilerin alışkanlıklarında meydana gelen gelişmeler incelenmiştir. Odak grup görüşme soruları ile de öğrencilerin ZCA’larının ayrıntılı tematik analizi gerçekleştirilmiştir. ZCA Testi 1 ve 2 sonuçlarını karşılaştırmak için wilcoxon işaretli sıralar testi uygulanmıştır. Nicel analiz sonucunda, öğrencilerin ZCA’larında gelişme olduğu sonucuna varılmıştır (p= 0,00, p < 0.05). Odak grup görüşmelerinin tematik analizinde de öğrencilerin ZCA’nın bileşenlerinden yapma-tersini yapma ve fonksiyonel kural oluşturma alışkanlıklarının, uygulama öncesi alışkanlıklarına göre iyi düzeyde, işlemlerden soyutlama alışkanlıklarının ise düşük düzeyde geliştiği gözlemlenmiştir. Hazırlanan ders planı ve öğrenme ortamının, ZCA’ların geliştirilmesinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akker, J., Bannan, B., Kelly, A. E., Nieveen, N. & Plomp, T. (2013). Educational Design Research. Netherlands.
  • Bass, H. (2008, January). Mathematical practices. Paper presented at a Project NexT Session on Helping Students Develop Mathematical Habits of Mind, Joint Mathematics Meetings, San Diego, CA. http://www2.edc.org/CME/showcase.html. adresinden 15.05. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Can, A. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cuoco, A., Goldenberg, P. & Mark, J. (1996). Habits of Mind: An Organizing Principle for Mathematics Curricula. Journal of Mathematical Behavior, 15(4), 375-402.
  • Cuoco, A., Goldenberg, E. P., & Mark, J. (2010). Contemporary curriculum issues: Organizing a curriculum around mathematical habits of mind. Mathematics Teacher, 103(9), 682-688.
  • Driscoll, M. (1999). Fostering algebraic thinking: A Guide for teachers grades 6-10. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Driscoll, M. (2001). Fostering algebraic thinking toolkit: A Guide for Staff Development Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Driscoll, M., Wing DiMatteo, R., Nikula, J., & Egan, M. (2007). Fostering geometric thinking: A guide for teachers grades 5-10. Portsmouth, NH: Heineman.
  • Driscoll, M. J., DiMatteo, R. W., Nikula, J., Egan, M., Mark, J. & Kelemanik, G. (2008).The Fostering Geometric Thinking Toolkit: A Guide for Staff Development.Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Eroğlu, D. & Tanışlı, D. (2014). Sixth grade elementary students‟ acquired algebraic habits of mind in their first meeting year with algebra. IECMSA 3rd International Eurasian Conference On Mathematical Sciences And Applications. Vienna, Austria.
  • Eroğlu, D. & Tanışlı, D. (2017). Integration of Algebraic Habits of Mind into the Classroom Practice. Elementary Education Online, 16(2): 566-583.Goldenberg, E. P. (1996). “Habits of Mind” as an organizer for the curriculum. Journal of Education, 178(1), 13–34.
  • Kaput, J. J. (1999). Teaching and learning a new algebra. In E. Fennema & T. A. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 133-155). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Koç, Y. & Bozkurt, A. (2012). Investigating prospective mathematics teachers’ knowledge of volume of cylinders. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, Volume: Special Issue, 148-153.
  • Köse, N. & Tanışlı, D. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrideki zihinsel alışkanlıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 14(3), 1-28.
  • Magiera, M. T., van den Kieboom, L. & Moyer, C. (2017). K-8 pre-service teachers’ algebraic thinking: Exploring the habit of mind “building rules to represent functions”. Mathematics Teacher Education and Development, Vol 19 (2), 25 – 50.
  • Miles, M., & Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). California: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: TTK Başkanlığı.
  • Özen, D.& Köse, N. (2013). Geometrik cisimler konusunda bir ders imecesi örneği. 1. Türk bilgisayar ve matematik eğitimi sempozyumu. 20-22 Haziran 2013. Trabzon.
  • Özen, D. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geometrik Düşünmelerinin Geliştirilmesi: Bir Ders İmecesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Poindexter, C. (2011). Teaching “Habits of Mind”: Impact on Students’ Mathematical Thinking and Problem Solving Self-efficacy. Studies in Teaching. Research Digest, Wake Forest University, Deparment of Education, June.
  • Ünveren-Bilgiç, E.N., & Argün, Z. (2018). Examining middle school mathematics teacher candidates’ algebraic habits of mind in the context of problem solving. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2 (4), 64-80.

A STUDY ON THE DEVELOPMENT OF ALGEBRAIC HABITS OF MIND 6th GRADE STUDENTS

Yıl 2020, , 446 - 476, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.568737

Öz

According to MEB (2013), students first meet algebra in the 6th grade of middle school. This study aims to develop students' algebraic habits in the designed learning environment. To this aim, the algebraic habits of the mind that existed in the students before the application were determined. The course plans prepared to develop these habits were applied in the designed learning environment. Afterwards, the developments in students' ZCAs were analyzed by quantitative and qualitative analyses. The current study adopts an experimental design, with a pre-test-post-test single-group. ZCA Test 1, ZCA Test 2 and focus group interview test were used as data collection tools. With ZCA Test 1, the pre-practise habits of the students were determined, and the developments in the habits of the students after ZCA Test 2 were examined. A detailed thematic analysis of students' ZCAs was carried out with focus group interview questions. As a result of the analysis, Wilcoxon signed sequences test was performed between ZCA Test 1 and 2. As a result of the quantitative analysis, it was concluded that the students developed ZCA (p = .00, p <.05). In the thematic analysis of the focus group interviews, it was observed that the behaviors of students in doing-undoing and developing the building rules to represent functions had developed in comparison to their pre-practise habits. To conclude, the prepared lesson plan and learning environment were effective in the development of ZCAs.

Kaynakça

  • Akker, J., Bannan, B., Kelly, A. E., Nieveen, N. & Plomp, T. (2013). Educational Design Research. Netherlands.
  • Bass, H. (2008, January). Mathematical practices. Paper presented at a Project NexT Session on Helping Students Develop Mathematical Habits of Mind, Joint Mathematics Meetings, San Diego, CA. http://www2.edc.org/CME/showcase.html. adresinden 15.05. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Can, A. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cuoco, A., Goldenberg, P. & Mark, J. (1996). Habits of Mind: An Organizing Principle for Mathematics Curricula. Journal of Mathematical Behavior, 15(4), 375-402.
  • Cuoco, A., Goldenberg, E. P., & Mark, J. (2010). Contemporary curriculum issues: Organizing a curriculum around mathematical habits of mind. Mathematics Teacher, 103(9), 682-688.
  • Driscoll, M. (1999). Fostering algebraic thinking: A Guide for teachers grades 6-10. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Driscoll, M. (2001). Fostering algebraic thinking toolkit: A Guide for Staff Development Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Driscoll, M., Wing DiMatteo, R., Nikula, J., & Egan, M. (2007). Fostering geometric thinking: A guide for teachers grades 5-10. Portsmouth, NH: Heineman.
  • Driscoll, M. J., DiMatteo, R. W., Nikula, J., Egan, M., Mark, J. & Kelemanik, G. (2008).The Fostering Geometric Thinking Toolkit: A Guide for Staff Development.Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Eroğlu, D. & Tanışlı, D. (2014). Sixth grade elementary students‟ acquired algebraic habits of mind in their first meeting year with algebra. IECMSA 3rd International Eurasian Conference On Mathematical Sciences And Applications. Vienna, Austria.
  • Eroğlu, D. & Tanışlı, D. (2017). Integration of Algebraic Habits of Mind into the Classroom Practice. Elementary Education Online, 16(2): 566-583.Goldenberg, E. P. (1996). “Habits of Mind” as an organizer for the curriculum. Journal of Education, 178(1), 13–34.
  • Kaput, J. J. (1999). Teaching and learning a new algebra. In E. Fennema & T. A. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 133-155). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Koç, Y. & Bozkurt, A. (2012). Investigating prospective mathematics teachers’ knowledge of volume of cylinders. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, Volume: Special Issue, 148-153.
  • Köse, N. & Tanışlı, D. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrideki zihinsel alışkanlıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 14(3), 1-28.
  • Magiera, M. T., van den Kieboom, L. & Moyer, C. (2017). K-8 pre-service teachers’ algebraic thinking: Exploring the habit of mind “building rules to represent functions”. Mathematics Teacher Education and Development, Vol 19 (2), 25 – 50.
  • Miles, M., & Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). California: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: TTK Başkanlığı.
  • Özen, D.& Köse, N. (2013). Geometrik cisimler konusunda bir ders imecesi örneği. 1. Türk bilgisayar ve matematik eğitimi sempozyumu. 20-22 Haziran 2013. Trabzon.
  • Özen, D. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geometrik Düşünmelerinin Geliştirilmesi: Bir Ders İmecesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Poindexter, C. (2011). Teaching “Habits of Mind”: Impact on Students’ Mathematical Thinking and Problem Solving Self-efficacy. Studies in Teaching. Research Digest, Wake Forest University, Deparment of Education, June.
  • Ünveren-Bilgiç, E.N., & Argün, Z. (2018). Examining middle school mathematics teacher candidates’ algebraic habits of mind in the context of problem solving. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2 (4), 64-80.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Niyazi Sezer 0000-0002-8030-8739

Murat Altun 0000-0001-8853-8523

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sezer, N., & Altun, M. (2020). 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHNİN CEBİRSEL ALIŞKANLIKLARININ GELİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(2), 446-476. https://doi.org/10.19171/uefad.568737