Son çalışmalar ilköğretim öğrencilerinin bir çoğunun rutin olmayan
matematik problemlerini çözme becerilerinde iyi olmadıklarına işaret
etmektedir (Higgins 1997; Verschaffel, De Corte & Lester 1999; Holton &
Anderson, 1999). Bu sonuçların oluşmasında problem çözme ve muhakeme
etme becerilerinin kazanılmasının büyük etkisi vardır. Bu makalede yedinci
ve sekizinci sınıf öğrencilerine rutin olmayan matematiksel problemlerin
çözümlerini öğretmek için planlanan deneysel bir çalışma ve arkasından bu
çalışmanın sonuçları rapor edilmiştir.
Deneysel çalışmanın temel amacı rutin olmayan matematiksel problemlerin
gerektirdiği bilişsel stratejileri kazandırmadır. Bu çalışmadaki stratejiler
“Problemi Basitleştirme”, “Tahmin ve Kontrol”, “Bağıntı Arama”, “Şekil
Çizme”, “Sistematik Liste Yapma” ve “Geriye Doğru Çalışma”dır ve bunlar
öğrencilerin yaşları göz önüne alınarak seçilmiştir. Her strateji Polya’nın
verdiği problem çözme safhaları dikkate alınarak öğretilmiştir. Deneysel
çalışma sırasında yaklaşık 50 rutin olmayan problem üzerinde çalışılmıştır.
Sınıf aktiviteleri, verilen problem üzerinde, problemin tüm sınıfa tanıtılması,
sonra heterojen grup çalışmaları ve sonunda sınıf tartışmalarından oluştu.
Tüm bu aktiviteler boyunca öğretmenin rolü öğrencileri problemlerle meşgul
olmaları için cesaretlendirmek ve problem üzerinde çalışmaları için
yönlendirmekten ibaretti.
Çalışmanın sonucunda bu stratejileri öğretme amacı ile hazırlanan ortamın
bazı stratejilerin öğretiminde etkin olduğu, yani ön test ve son test arasında
anlamlı düzeyde farklılaşma olduğu, bazılarında ise olmadığı görüldü.
Problem çözme stratejileri rutin olmayan problemler matematik öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2006 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 19 Sayı: 1 |