İkinci dil edinimine ilişkin araştırmalar, özel bir çeşit geçişsiz fiil olan
“kılıcısız geçişsiz fiillerin” dil öğrenenler için, belli bir dereceye kadar da
anadili İngilizce olan kişiler için sorun olduğunu göstermektedir. Konu
üzerindeki çalışmalar, bu fillerin hatalı olarak edilgen yapı içinde
kullanılmasının, anadilleri ne olursa olsun bütün öğrencilerin yaptıkları en
belirgin yanlış olduğunu göstermektedir. Bu değişik aradil yapısının tam
nedeninin ne olduğu sorusu İngilizce öğretiminin ilgi alanı içinde olmuştur.
Bu çalışmanın amacı, sorunun belli bir dile özgü olmasından çok genel bir
mahiyette olmasını ve bu fiillerin hep edilgen yapı içinde kullanılma
eğilimini dikkate alarak, şema kuramı ile bir açıklama getirmeye çalışmaktır.
Konuya ilişkin önceki çalışmaların bulguları, cümle üretiminde yaşanan
bilişsel süreçlerin ışığı altında ayrıntılı şekilde incelendiğinde, kılıcısız
geçişsiz eylemlerin gerektirdiği cümle yapısının, öğrenenlerin “tipik bir
cümlenin yapısına ilişkin mevcut bilgileri” ile örtüşmediği görülmektedir.
Dahası, bu fillerin yanlış olarak edilgen yapı içinde kullanılması da
öğrenenlerin geçmiş ve hâlihazırdaki bilgileri ile örtüşen alternatif bir yapı
olarak ortaya çıkmaktadır
Şema kılıcısız geçişsiz fiiller geçişlilik dilbilgisi dil öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2007 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 20 Sayı: 2 |