Bu çalışmada betimsel araştırma modeli kullanılarak, 2005 Fen ve
Teknoloji Programı hedefler ve içerikler açısından TIMSS (1999) sınavında, dünya
ortalaması üzerinde başarı göstermiş ülkeler arasından seçilmiş Fen Programlarıyla
karşılaştırılmıştır.
İncelenen programlarda; Fen ve Teknolojinin doğası ve bilimsel beceriler
ile ilgili hedeflere yer verilmiş, ancak Finlandiya programındaki Sağlık, İrlanda
programındaki Sürdürülebilir Yaşam ile ABD (New Jersey) programındaki
Matematiksel Uygulamalarla ilgili hedeflerin, ülkemiz programında yer almadığı
tespit edilmiştir. Kanada ve Yeni Zelanda programları hedefleriyle ise büyük oranda
uyum içinde olduğu görülmüştür.
İçerik açısından; Canlı Varlıklar ve Madde ile ilgili temalara, incelenen her
ülkenin programında yer verdiği görülmüştür. Finlandiya programında Çevre ile
ilgili ayrı bir ders, İrlanda ve ABD (New Jersey) Fen Programlarında Çevre ile ilgili
ayrı birer tema yer almakta, Türkiye programında ise 7. sınıfta verilen “İnsan ve
Çevre” ünitesi dışında ayrı bir Çevre konusu bulunmamaktadır. Sağlık eğitimi
Türkiye programında, “Sağlık Kültürü” ara disiplini şeklinde tasarlanarak, ağırlıklı
olarak Fen ve Teknoloji derslerine dağıtılmıştır. Ayrıca incelenen ülke
programlarında beceri kazandırmaya yönelik temalara da yer verilmiş olduğu
görülmektedir.
Karşılaştırılan ülke programları, hedefler ve içerikler açısından büyük
oranda benzerlik göstermekle beraber, Türkiye programının Çevre ve Sağlık
konularında eksiklikleri bulunduğu tespit edilmiştir. Fen dersleri, haftalık ders
saatinin, Türkiye’de %8’ini, Finlandiya’da %11-14’ünü, Kanada’da %9-15’ini
oluşturmaktadır. Her üniteye ayrılacak zaman Türkiye programında ayrıntılı biçimde
belirtilmiş olmasına karşın diğer ülke programlarında bu ayrıntıya yer verilmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 23 Sayı: 1 |