Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis on 2009 and 2017 Life Science Curriculum in terms of Creating Awareness towards Disabilities

Yıl 2018, Cilt: 31 Sayı: 1, 153 - 176, 01.06.2018
https://doi.org/10.19171/uefad.450071

Öz

The purpose of the study is to examine the acquisitions of the 2009-2017 Life Science Curriculum in terms of raising awareness in relation to the disabled. This research is a analytical research model. Data source of the research is the 2009 and 2017 Life Science Curriculum. The 2009 curriculum includes 14 acquisitions and four activities aiming at raising awareness in relation to the disabled and the 2017 curriculum includes six acquisitions. Contrary to this, the skills and personal qualities included in the 2009 curriculum included statements aiming at raising awareness in relation to the disabled. Although there is no title called "personal qualifications" in the 2017 curriculum, these qualifications are treated as values. It is thought that it is important to increase the gains and examples of activities that will provide awareness of disability in the Life Science Curriculum to be prepared.  

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2009). Özel gereksinimi olan çocuklar. G. Akçamete (Dü.) içinde, Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (2 b., s. 31-74). Ankara: KÖK Yayınları.
  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi Öğretim Programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 3651.
  • Altıntaş, E. ve Şengül, S. (2014). Özel eğitim dersinin kaynaştırmaya yönelik tutumlar ve kazanımlar bakımından değerlendirilmesi, Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Alves, & Lopes dos Santos, P. (2013). Bringing disability awareness into the general curriculum. In Instituto de Educação da Universidade do Minho, Future directions: uncertainty and possibility: European conference on curriculum studies. 514-518. Universidade do Minho.
  • Borys, A. b.t. Promoting Disability Awareness. Mart 26, 2015 tarihinde file:///C:/Users/%C3% 96m %C3%BCr/Downloads/RHABDisability_Awareness_Manual%20(1).pdf adresinden alındı
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2011). Dünya Engellilik Raporu Yönetici Özeti. Mart 22, 2016 tarihinde http://siteresources.worldbank.org/TURKEYINTURKISHEXTN/Resources /455687-1328710 754698 /YoneticiOzeti.pdf adresinden alındı.
  • Engelliler Hakkında Kanun. 2005. Mart 22, 2015 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr /MevzuatMetin/1.5.5378.pdf adresinden alındı.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. S. Eripek (Dü.) içinde, İlköğretimde Kaynaştırma (1 b., s. 1-21). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ersoy, A. (2015). Doktora öğrencilerinin ilk nitel araştırma deneyimlerinin günlükler aracılığıyla incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 549-568, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.030.
  • Gültekin, M. (2015). Çocuğun Yaşamında Dünyaya Açılan Pencere: Hayat Bilgisi Öğretim Programı. M. Gültekin (Ed.). Hayat bilgisi öğretimi içinde (s.1542). Ankara: Nobel Yayın.
  • Güven, S. 2010. İlköğretim hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim. 35 (156), 84-95.
  • İlhan, E. L. ve Esentürk O. K., (2014). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği (ZEBSEYFÖ) geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (1), 19-36.
  • MEB (2004). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=30 adresinden 03.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2017). İlkokul Hayat Bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=144 adresinden 20.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Ocak, G. Beydoğan, H. Ö. 2005. İlköğretim okulları 3. sınıf Hayat Bilgisi Ders içeriğinin amaçlarla tutarlılık ve öğrenci seviyesine uygunluk açısından yeterlilik düzeyi (Standart belirlemeErzurum il örneği).Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), 109- 132.
  • Orel, A., Zerey, Z., Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (1), 23-33.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Yayıncılık. Sadioğlu, Ö. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerilerine yönelik nitel bir araştırma, Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Bursa.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümleri’nin ‘‘engellilik farkındalığı’’ üzerine bir araştırma, Bilgi Dünyası, 9(2), 399430.
  • Şahin, H. (2004). Engellilik kimin sorunu? Bireyin mi, toplumun mu? Öz-Veri, 1(1), 48-64.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 35-51.
  • Şişman, Y. (2014). Engelliler açısından eşitlik, ayrımcılık ve eğitim hakkı. Sosyal Politika Çalışmaları. 32, 57-85. Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi Dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 849-858.
  • Williamson, C. (2014). Effects of disability awareness educational programs on an ınclusive classroom. . honors projects. Paper 134. Haziran 30, 2017 tarihinde http://scholarworks.bgsu.edu/cgi /viewcontent.cgi?article=1138&context=honorsprojects adresinden alındı.

2009 ve 2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programlarının Engellilere Yönelik Farkındalık Oluşturması Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 31 Sayı: 1, 153 - 176, 01.06.2018
https://doi.org/10.19171/uefad.450071

Öz

Bu araştırmanın amacı 2009-2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programı kazanımlarının engellilere yönelik farkındalık oluşturması açısından incelenmesidir. Araştırma analitik araştırma modelidir. Araştırmanın dokümanlarını 2009 ve 2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programı oluşturmaktadır. 2009 programı’nda engellilere yönelik farkındalık oluşturacak nitelikte 14 kazanım ve dört etkinlik,  2017 programı’nda ise altı kazanım yer almaktadır. Ancak bu kazanım ve etkinliklerin çoğu engellilere yönelik farkındalık oluşturmaya yönelik açık ve net ifadeler içermemektedir. 2009 programında yer alan beceri ve kişisel niteliklerde engelli bireylere yönelik farkındalık oluşturacak ifadelere rastlanmıştır. 2017 programında kişisel nitelikler adında bir başlık bulunmasa da söz konusu nitelikler değerler olarak ele alınkıştır. Hazırlanacak Hayat Bilgisi öğretim programlarında engellilere yönelik farkındalığı sağlayacak kazanımların ve etkinlik örneklerinin artırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2009). Özel gereksinimi olan çocuklar. G. Akçamete (Dü.) içinde, Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (2 b., s. 31-74). Ankara: KÖK Yayınları.
  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi Öğretim Programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 3651.
  • Altıntaş, E. ve Şengül, S. (2014). Özel eğitim dersinin kaynaştırmaya yönelik tutumlar ve kazanımlar bakımından değerlendirilmesi, Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Alves, & Lopes dos Santos, P. (2013). Bringing disability awareness into the general curriculum. In Instituto de Educação da Universidade do Minho, Future directions: uncertainty and possibility: European conference on curriculum studies. 514-518. Universidade do Minho.
  • Borys, A. b.t. Promoting Disability Awareness. Mart 26, 2015 tarihinde file:///C:/Users/%C3% 96m %C3%BCr/Downloads/RHABDisability_Awareness_Manual%20(1).pdf adresinden alındı
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2011). Dünya Engellilik Raporu Yönetici Özeti. Mart 22, 2016 tarihinde http://siteresources.worldbank.org/TURKEYINTURKISHEXTN/Resources /455687-1328710 754698 /YoneticiOzeti.pdf adresinden alındı.
  • Engelliler Hakkında Kanun. 2005. Mart 22, 2015 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr /MevzuatMetin/1.5.5378.pdf adresinden alındı.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. S. Eripek (Dü.) içinde, İlköğretimde Kaynaştırma (1 b., s. 1-21). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ersoy, A. (2015). Doktora öğrencilerinin ilk nitel araştırma deneyimlerinin günlükler aracılığıyla incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 549-568, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.030.
  • Gültekin, M. (2015). Çocuğun Yaşamında Dünyaya Açılan Pencere: Hayat Bilgisi Öğretim Programı. M. Gültekin (Ed.). Hayat bilgisi öğretimi içinde (s.1542). Ankara: Nobel Yayın.
  • Güven, S. 2010. İlköğretim hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim. 35 (156), 84-95.
  • İlhan, E. L. ve Esentürk O. K., (2014). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği (ZEBSEYFÖ) geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (1), 19-36.
  • MEB (2004). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=30 adresinden 03.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2017). İlkokul Hayat Bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=144 adresinden 20.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Ocak, G. Beydoğan, H. Ö. 2005. İlköğretim okulları 3. sınıf Hayat Bilgisi Ders içeriğinin amaçlarla tutarlılık ve öğrenci seviyesine uygunluk açısından yeterlilik düzeyi (Standart belirlemeErzurum il örneği).Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), 109- 132.
  • Orel, A., Zerey, Z., Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (1), 23-33.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Yayıncılık. Sadioğlu, Ö. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerilerine yönelik nitel bir araştırma, Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Bursa.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümleri’nin ‘‘engellilik farkındalığı’’ üzerine bir araştırma, Bilgi Dünyası, 9(2), 399430.
  • Şahin, H. (2004). Engellilik kimin sorunu? Bireyin mi, toplumun mu? Öz-Veri, 1(1), 48-64.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 35-51.
  • Şişman, Y. (2014). Engelliler açısından eşitlik, ayrımcılık ve eğitim hakkı. Sosyal Politika Çalışmaları. 32, 57-85. Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi Dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 849-858.
  • Williamson, C. (2014). Effects of disability awareness educational programs on an ınclusive classroom. . honors projects. Paper 134. Haziran 30, 2017 tarihinde http://scholarworks.bgsu.edu/cgi /viewcontent.cgi?article=1138&context=honorsprojects adresinden alındı.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömür Sadioğlu

Büşra Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 31 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sadioğlu, Ö., & Kaya, B. (2018). An Analysis on 2009 and 2017 Life Science Curriculum in terms of Creating Awareness towards Disabilities. Journal of Uludag University Faculty of Education, 31(1), 153-176. https://doi.org/10.19171/uefad.450071