Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKILLI TELEFONLARIN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI: ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ VE DENEYİMLERİ

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 2, 293 - 325, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.631820

Öz

Günümüzde en çok kullanılan mobil cihazlar akıllı telefonlardır. Akıllı telefonları öğrenme-öğretme ortamlarında kullanmak okul ile yaşamın birbirine yaklaştırılmasında önemli katkılar sağlayabilecektir. Çok disiplinli yapısı sayesinde sosyal bilgiler dersi, akıllı telefonların kullanılabilmesi açısından zengin bir ortam ve çeşitlilik sunmaktadır. National Council for the Social Studies (NCSS) gibi sosyal bilgiler dersine yön veren toplulukların raporları ve bu alanda yapılan akademik çalışmalar, teknolojinin önümüzdeki yıllarda eğitim alanında ve sosyal bilgiler dersinde daha etkin kullanılmaya başlanacağına dikkat çekmektedir. Araştırmada “sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde akıllı telefonlarda kullanılan uygulamalardan yararlanmaya ilişkin görüşleri ve deneyimleri nelerdir?” sorusuna yanıt aranmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak gerçekleştirilen bu araştırma olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları ölçüt örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir. Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tümevarım analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının akıllı telefon uygulamalarından günlük yaşamlarında gündemi takip etme, bilgiye ulaşma ve bilgi depolama, müzik dinleme, fotoğraf ve video çekme amacıyla yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının, sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin akıllı telefon uygulamalarından etkili bir biçimde yararlanabileceğini vurguladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda, araştırma bulgularına dayalı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ağca, R. K., Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302.
  • Al Fawareh, H. M. (2017). The use and effects of smartphones in higher education. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 11(6), 103-111.
  • Buck, J. L., McInnis, E., Randolph, C. (2013). The new frontier of education: The impact of smartphone technology in the classroom. American Society of Engineering Education.
  • Creative Commons. (2017). Raising genius in the mobile era: How to use smartphones & tablets to boost your kid’s education. https://learninglovers.org adresinden 10.07.2019 tarihinde erişilmitir. https://learninglovers.org/2016/10/30/raising-a-genius-in-the-mobile-era/
  • Çavuş, N., Uzunboylu, H. (2009). Improving critical thinking skills in mobile learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 434-438.
  • DELOİTTE. (2018). Global Mobil Kullanıcı Araştırması. https://www2.deloitte.com adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/deloitte-global-mobil-kullaici-arastirmasi-2017.html
  • Dukic, Z., Chiu, D. & Lo, P. (2015). How useful are smartphones for learning? Perceptions and practices of Library and Information Science students from Hong Kong and Japan. Library Hi Tech, 33(4), 545-561.
  • Gülseren, D. (2006). Mobil iletişim teknolojilerinin öğrenci bilgi sistemlerinde kullanımı ve bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gündüz, Ş., Aydemir, O., Işıklar, Ş. (2011). 3G Teknolojisi ile geliştirilmiş M-Öğrenme ortamları hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 101-113.
  • Hicks, D., Lee, J., Berson, M., Bolick, C., & Diem, R. (2014). Guidelines for using technology to prepare social studies teachers. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 14(4), 433-450.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 189-205.
  • LOG. (2019). Dünyanın en çok satan akıllı telefon markaları (2018 3. Çeyrek raporu). https://www.log.com.tr adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://www.log.com.tr/dunyanin-en-cok-akilli-telefon-satan-markalari-2018-3-çeyrek raporu/
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/ 11115355_YYRETMENLYK_ MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Özkoçak, Y. (2016). Türkiye’de akıllı telefon kullanıcılarının oyalanma amaçlı tercih ettikleri mobil uygulamalar. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 106-130.
  • Talan, T., Aktürka, C., Korkmaz, A. ve Gülseçen, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımında güvenlik farkındalığı. IJODE, 2(1), 61-75.
  • TÜİK (2015). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması http://www.tuik.gov.tr/ adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660
  • Ünal, D.P. (2011). Mobil iletişim araçları ve Eğitek Ar-Ge raporu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Woodcock, B., Middleton, A., Nortcliffe, A. (2012). Considering the smartphone learner: Developing innovation to investigate the oppotunities for students and their interest. Student Engagement and Experience Journal, 1(1), 1-15.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Duru, M. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 6(5), 2414-2434.

USE OF SMARTPHONES IN SOCIAL STUDIES EDUCATION: PRESERVICE TEACHERS’ OPINIONS AND EXPERIENCES

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 2, 293 - 325, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.631820

Öz

Smartphones are the most used mobile devices today. Using smartphones in teaching and learning environments could make important contributions to bringing school and life closer. The multidisciplinary structure of the social studies course offers a rich environment and diversity in terms of the use of smartphones. Reports of the societies leading the social studies field, such as the National Council for the Social Studies (NCSS), and academic studies in this field indicate that technology will be used more effectively in the field of education and social studies in the future. The current study seeks to answer the question “what are the social studies teacher candidates' views and experience on benefiting from the applications used in social studies course on smartphones?" The current study adopts the qualitative phenomenological research design. The participants of the study were selected according to the criterion sampling technique. Data were collected by semi-structured interviews. Induction analysis technique was used to analyze the data. Results showed that teacher candidates used smartphone applications to follow the agenda in their daily lives, to access information and to store information, to listen to music, to take photos and videos. In conclusion, teacher candidates emphasized that social studies teachers could benefit from smartphone applications effectively in the social studies course. Suggestions based on the research findings were presented.

Kaynakça

  • Ağca, R. K., Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302.
  • Al Fawareh, H. M. (2017). The use and effects of smartphones in higher education. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 11(6), 103-111.
  • Buck, J. L., McInnis, E., Randolph, C. (2013). The new frontier of education: The impact of smartphone technology in the classroom. American Society of Engineering Education.
  • Creative Commons. (2017). Raising genius in the mobile era: How to use smartphones & tablets to boost your kid’s education. https://learninglovers.org adresinden 10.07.2019 tarihinde erişilmitir. https://learninglovers.org/2016/10/30/raising-a-genius-in-the-mobile-era/
  • Çavuş, N., Uzunboylu, H. (2009). Improving critical thinking skills in mobile learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 434-438.
  • DELOİTTE. (2018). Global Mobil Kullanıcı Araştırması. https://www2.deloitte.com adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/deloitte-global-mobil-kullaici-arastirmasi-2017.html
  • Dukic, Z., Chiu, D. & Lo, P. (2015). How useful are smartphones for learning? Perceptions and practices of Library and Information Science students from Hong Kong and Japan. Library Hi Tech, 33(4), 545-561.
  • Gülseren, D. (2006). Mobil iletişim teknolojilerinin öğrenci bilgi sistemlerinde kullanımı ve bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gündüz, Ş., Aydemir, O., Işıklar, Ş. (2011). 3G Teknolojisi ile geliştirilmiş M-Öğrenme ortamları hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 101-113.
  • Hicks, D., Lee, J., Berson, M., Bolick, C., & Diem, R. (2014). Guidelines for using technology to prepare social studies teachers. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 14(4), 433-450.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 189-205.
  • LOG. (2019). Dünyanın en çok satan akıllı telefon markaları (2018 3. Çeyrek raporu). https://www.log.com.tr adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://www.log.com.tr/dunyanin-en-cok-akilli-telefon-satan-markalari-2018-3-çeyrek raporu/
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/ 11115355_YYRETMENLYK_ MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Özkoçak, Y. (2016). Türkiye’de akıllı telefon kullanıcılarının oyalanma amaçlı tercih ettikleri mobil uygulamalar. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 106-130.
  • Talan, T., Aktürka, C., Korkmaz, A. ve Gülseçen, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımında güvenlik farkındalığı. IJODE, 2(1), 61-75.
  • TÜİK (2015). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması http://www.tuik.gov.tr/ adresinden 17.07.2019 tarihinde erişilmiştir. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660
  • Ünal, D.P. (2011). Mobil iletişim araçları ve Eğitek Ar-Ge raporu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Woodcock, B., Middleton, A., Nortcliffe, A. (2012). Considering the smartphone learner: Developing innovation to investigate the oppotunities for students and their interest. Student Engagement and Experience Journal, 1(1), 1-15.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Duru, M. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 6(5), 2414-2434.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Türe 0000-0003-3118-2997

Handan Deveci 0000-0001-9765-2117

Uğur Gezer 0000-0001-6752-7526

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türe, H., Deveci, H., & Gezer, U. (2020). AKILLI TELEFONLARIN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI: ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ VE DENEYİMLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 293-325. https://doi.org/10.19171/uefad.631820