This systematic review aims to provide a comprehensive and multifaceted perspective on the character strengths of pre-service teachers and stakeholders in teacher education through a rigorous examination of the existing research on character strengths in teacher education. The literature review for the systematic review was conducted between August and October 2024 across multiple databases covering the period from 2000 to 2024. The review included 11 studies, evaluated by the PRISMA protocol and responsive to the research questions. The evaluation of these studies revealed that the most prominent character strengths among pre-service teachers are fairness, kindness, honesty, love, gratitude, leadership, and teamwork. Additionally, different character strengths emerge as particularly salient among pre-service teachers according to their gender, country and department. The study revealed that the virtue of wisdom was associated with the sub-dimensions of happiness, the virtue of transcendence was associated with life satisfaction, and the character strengths most closely linked to the psychological issues experienced by pre-service teachers were those under the virtue of courage. The results indicated that the intervention studies had a beneficial effect on both the participants' personal well-being and their professional development. Based on these findings, it can be concluded that character strengths play a significant role in teacher education and development.
Character strengths Pre-service teachers Teacher education Systematic review
As the present study was a systematic review, approval from the ethics committee was not sought.
Bu sistematik derlemenin amacı öğretmen eğitiminde karakter güçleri ile ilgili yapılan araştırmalar vasıtasıyla öğretmen adaylarının ve öğretmen eğitimindeki paydaşların karakter güçlerine ilişkin çok yönlü bir bakış açısı sunmaktır. Sistematik derleme için yapılan literatür taraması; Ağustos – Ekim 2024 tarihleri arasında çeşitli veri tabanlarında 2000-2024 yılları arasında kısıtlama yapılarak konu ile ilgili anahtar sözcükler vasıtasıyla gerçekleştirilmiştir. PRISMA protokolü ve araştırma sorularına yanıt verme durumları değerlendirilerek 11 çalışma derlemeye dahil edilmiştir. Bu araştırmaların değerlendirilmesi sonucunda; öğretmen adaylarının öne çıkan karakter güçlerinin hakkaniyet nezaket, dürüstlük, sevgi, minnettarlık, liderlik ve takım çalışması olduğu; cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri ülke ve bölüme göre öğretmen adaylarının farklı karakter güçlerinin öne çıktığı tespit edilmiştir. Mutluluğun alt boyutları ile bilgelik erdemi, yaşam doyumu ile aşkınlık erdemi ve psikolojik sorunlarıyla öğretmen adaylarının en çok ilişkili olan karakter güçlerinin cesaret erdemi altında olduğu belirlenmiştir. Hazırlanan müdahale çalışmalarının onların hem kişisel iyi oluşlarına hem de profesyonel gelişimlerine olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara dayanarak öğretmen eğitiminde karakter güçlerinin önemli bir kaynak teşkil ettiği ve bu konudaki araştırmaların sayısının artırılmasının hem öğretmen yetiştirmenin hem de eğitim-öğretim faaliyetlerinin niteliğine fayda sağlayacağı söylenebilir.
Karakter güçleri Öğretmen adayları Öğretmen eğitimi Sistematik derleme
Mevcut çalışma sistematik bir derleme çalışması olduğu için etik kurul izni alınmamıştır.
This systematic review aims to provide a comprehensive and multifaceted perspective on the character strengths of pre-service teachers and stakeholders in teacher education through a rigorous examination of the existing research on character strengths in teacher education. The literature review for the systematic review was conducted between August and October 2024 across multiple databases covering the period from 2000 to 2024. The review included 11 studies, evaluated by the PRISMA protocol and responsive to the research questions. The evaluation of these studies revealed that the most prominent character strengths among pre-service teachers are fairness, kindness, honesty, love, gratitude, leadership, and teamwork. Additionally, different character strengths emerge as particularly salient among pre-service teachers according to their gender, country and department. The study revealed that the virtue of wisdom was associated with the sub-dimensions of happiness, the virtue of transcendence was associated with life satisfaction, and the character strengths most closely linked to the psychological issues experienced by pre-service teachers were those under the virtue of courage. The results indicated that the intervention studies had a beneficial effect on both the participants' personal well-being and their professional development. Based on these findings, it can be concluded that character strengths play a significant role in teacher education and development.
Character strengths Pre-service teachers Teacher education Systematic review
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 38 Sayı: ITEAC2024 - Kalite Süreçlerinde Dijital Dönüşüm, Uluslararasılaşma ve Kültürel Yaklaşımlar |